sobota, 15 Grudzień 2018
HotMoney

Co to jest BLIK? Jak korzystać z płatności BLIK?

mężczyzna z telefonem

W reklamie mówią o płatności BLIKIEM, widzisz w sklepach logo tego systemu i zastanawiasz się, co to takiego? Jak z tego skorzystać? Czy to dla każdego? A wreszcie: czy to aby na pewno bezpieczne?

Czym jest BLIK?

Z pewnością wiele osób zaciekawi fakt, że BLIK to polski system płatności mobilnych. Dzięki niemu osoby, które posiadają smartfony mogą płacić w sklepach stacjonarnych i internetowych, a także wypłacać i wpłacać gotówkę w bankomatach oraz wykonywać błyskawiczne przelewy międzybankowe, generować czeki z 9-cyfrowym kodem.

Dla kogo BLIK?

Z systemu płatności mobilnych BLIK skorzystać mogą osoby, które posiadają smartfony i korzystają z bankowości mobilnej banków, które są uczestnikami systemu. Tak więc trzeba mieć nie tylko smartfona, ale też konto osobiste i to w konkretnej instytucji finansowej, co więcej obsługiwać je poprzez aplikację mobilną.

O jakich bankach mowa? Usługa dostępna jest dla klientów instytucji takich jak: Bank Millennium,Getin Bank, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Inteligo, Orange Finanse,, T-Mobile Usługi Bankowe, BGŻ BNP Paribas, Raiffeisen Polbank, Credit Agricole, Pekao SA, Alior Bank, Santander Bank Polska SA.

Jak działa BLIK?

Transakcja w systemie płatności mobilnych BLIK jest realizowana między klientem, który posiada aktywną aplikację mobilną, którą wydał bank i akceptantem, którym może być sklep, punkt usługowy, bankomat będący obsługiwanym przez agenta rozliczeniowego.

W BLIKU podstawowym mechanizmem identyfikacyjnym są kody jednorazowe. Generuje je system Polskiego Standardu Płatności na żądanie banku. Warto wiedzieć, że ów kod jest unikalną kombinacją sześciu cyfr w przedziale 0–9 i co więcej – jest ważny tylko 2 minuty. Oczywiście po upływie tego czasu można ponownie wygenerować nowy kod. Cała operacja płatności BLIK nie trwa dłużej niż kilkadziesiąt sekund.

Co więcej, dzięki usłudze płatności P2P, czyli przelewów bezpośrednio na telefon można w sposób błyskawiczny przelać komuś pieniądze, nie znając rachunku bankowego odbiorcy, tylko jego numer telefonu.

Ponadto nie wszędzie jest potrzebny terminal POS. Jeśli sprzedawca ma aplikację do przyjmowania płatności w swoim smartfonie, może przyjmować płatności od dowolnego użytkownika BLIK.

Jak płacić poprzez BLIK?

Sklepy, które przyjmują płatności BLIK są oznaczone specjalną naklejką. Warto też pytać sprzedawcę, czy istnieje taka możliwość. Po poinformowaniu o sposobie płatności, należy uruchomić aplikację banku i wyświetlić kod BLIK, następnie przepisać go na terminalu i potwierdzić zielonym przyciskiem. Potem należy jeszcze zatwierdzić transakcję PIN-em w aplikacji w telefonie.

Przy zakupach online należy wybrać płatność BLIK, a jak jej nie ma, to można wybrać jednego ze znanych agentów, jak np. PayU czy Przelewy24 – oni to umożliwiajaą. Potem przepisuje się na komputerze kod z aplikacji, potwierdza w niej transakcję PIN-em i gotowe.

Da się też wypłacać pieniądze w bankomacie. Wybiera się opcję BLIK, uruchamia aplikację i generuje kod, przepisuje się go na ekran bankomatu i potwierdza w telefonie PIN-em.

Aby przelać pieniądze na telefon należy uruchomić aplikację mobilną banku, wybrać opcję „Przelew na telefon”, a następnie wpisać numer telefonu lub z książki kontaktów wybrać osobę, której chce się wysłać pieniądze. Po wpisaniu kwoty, jaką chce się przelać należy potwierdzić przelew PIN-em.

Czy korzystanie z BLIKA jest bezpieczne?

BLIK wyposażony jest szereg zabezpieczeń, zarówno na poziomie telefonu, jak i systemu bankowego. Przede wszystkim warto jednak zadbać o zabezpieczenia w smartfonie. Powinno się mieć pin lub hasło do odblokowania telefonu i pin do autoryzacji transakcji BLIK, który może być zależny od kwoty – da się to ustawić.

Jednak są i zabezpieczenia bankowe, takie jak limity ilościowe i kwotowe transakcji BLIK, a także uzależnienie limitów od kanału dostępu, możliwość całkowitej lub czasowej blokady aplikacji.

A co z kodem? Skoro jest tak krótko ważny nie ma szansy, by ktoś sam z niego skorzystał.

2 komentarze

  1. oferma 2018-12-03, godz. 11:29

    Nie korzystałam z BLIKA, bo myślałam, że do niego potrzeba NFC, a mój telefon nie ma tego. Teraz się okazuje, że oferma ze mnie, bo mogłam. Dziś przy płatnościach przetestuję 😀

  2. Marcelina 2018-12-04, godz. 08:34

    A ja jakoś nie ufam takim udogodnieniom. Nie mam nawet aplikacji banku na telefonie, tyle się teraz mówi o włamaniach na konta…

Dodaj komentarz