wtorek, 11 sierpnia 2020
HotMoney

Jak sprawdzić właściciela konta w banku?

Rachunek bankowy

Chcesz dowiedzieć się, kto jest właścicielem wybranego konta w banku, lecz nie wiesz, jak to sprawdzić? Podpowiadamy jak (i czy w ogóle) można to zrobić – czytaj dalej, aby uzyskać potrzebne informacje.

Czy można sprawdzić, do kogo należy konto w banku?

Nie mamy dla ciebie dobrej wiadomości – ani my, ani nikt inny nie powie ci, jak sprawdzić, do kogo należy konto w banku, ponieważ… jest to niemożliwe. Przepisy dotyczące ochrony danych osobowych uniemożliwiają uzyskanie takich informacji. Dane te może zdobyć jedynie policja lub prokuratura, i to również tylko wtedy, gdy toczy się postępowanie w sprawie dokonania przestępstwa. Jednak nie myśl, że zostaną one tobie przekazane, chyba że dojdzie do sprawy sądowej pomiędzy tobą a oskarżonym i w ten sposób poznasz jego personalia.

Numer rachunku bankowego – jak czytać?

Choć nie możesz sprawdzić danych właściciela konta, masz możliwość zweryfikowania tego, w jakim banku oraz oddziale został założony rachunek. Każdy taki numer składa się zawsze z 26 cyfr. Dwie pierwsze to suma kontrolna rachunku, którą generuje się na podstawie pozostałego ciągu cyfr.

Natomiast osiem kolejnych cyfr (czyli będących ma miejscu od 3 do 10), to numer rozliczeniowy banku, przydzielany przez Narodowy Bank Polski. Numery od 3 do 6 określają konkretny bank. Dla przykładu, 1160 to oznaczenie mBanku, a 1020 PKO Banku Polskiego.

Natomiast cyfry od 7 do 10 wskazują na oddział, czyli placówkę, w której został założony rachunek. Jeśli numer rozliczeniowy banku wygląda tak: 2490 0005, to możesz się dowiedzieć, że konto zostało otwarte w Alior Banku, a dokładnie, w placówce znajdującej się przy ulicy Łopuszańskiej 38D w Warszawie. W internecie dostępnych jest wiele serwisów, które pomogą ci sprawdzić poprawność numeru konta oraz to, jaki bank prowadzi rachunek.

Błąd w przelewie – jak dotrzeć do odbiorcy?

Czasami zdarza się tak, że dokonując przelewu, popełniasz błąd w numerze rachunku i środki trafiają do zupełnie innego odbiorcy, a ty nie wiesz, do kogo. Co zrobić w takiej sytuacji, skoro już wyjaśniliśmy, że w związku z zaostrzoną ochroną danych osobowych nie uda ci się pozyskać potrzebnych informacji? Nie martw się, jest rozwiązanie na to.

W pierwszej kolejności postaraj się anulować transakcję. Czasami jest to możliwe poprzez bankowość internetową, w innym wypadku konieczny jest kontakt z bankiem – telefoniczny lub w oddziale. Często to wystarczy, ponieważ przelewy zwykle nie są realizowane natychmiastowo. Masz pecha i to się nie uda? Złóż wniosek o zwrot środków.

Wtedy bank identyfikuje właściciela rachunku i wysyła mu wezwanie do zapłaty. Niestety, za tę procedurę będziesz musiał zapłacić. Nie masz jednak innego wyjścia, ponieważ bank musi w niej pośredniczyć, również podczas przekazywania pieniędzy. W sytuacji, gdy odbiorca środków nie zwróci ich mimo wystosowania wezwania do zapłaty, pozostaje już tylko wystąpienie na drogę sądową.

Dodaj Twój komentarz