czwartek, 21 Marzec 2019
HotMoney
Notowanie, zeszyt, d艂o艅

Koszty uzyskania przychod贸w to termin, kt贸ry dla wielu z nas jest czarn膮 magi膮, chocia偶 niekt贸rym s艂usznie kojarzy si臋 z podatkami. Czym konkretnie s膮 koszty uzyskania przychod贸w? Co si臋 do nich zalicza, a co nie? Jak dokumentowa膰 koszty uzyskania przychod贸w?

Czym s膮 koszty uzyskania przychod贸w?

M贸wi膮c og贸lnie, koszty uzyskania przychod贸w to wydatki, jakie s膮 ponoszone w ramach prowadzenia dzia艂alno艣ci lub 艣wiadczenia stosunku pracy w celu uzyskania przychodu. O te koszty zmniejsza si臋 przych贸d otrzymuj膮c tym samym doch贸d. Po odliczeniach staje si臋 on podstaw膮 opodatkowania odpowiednim podatkiem, czyli dochodowym.

Co wlicza si臋 do koszt贸w uzyskania przychod贸w?

Nie wszystko mo偶na wliczy膰 do koszt贸w uzyskania przychod贸w. Prawo podatkowe nie reguluje w 艣ci艣le okre艣lony spos贸b rzeczy czy us艂ug, kt贸re mo偶na odliczy膰. Najcz臋艣ciej jednak do takich koszt贸w zalicza si臋 zakup towar贸w handlowych i materia艂贸w podstawowych, us艂ugi ksi臋gowe, wydatki ponoszone na korzystanie z samochodu firmowego, op艂aty za u偶ytkowanie i wyposa偶enie lokalu, Internet, telefon itp., ale nie tylko. Odliczy膰 mo偶na r贸wnie偶 koszty piecz臋ci firmowej, domeny internetowej, sprz臋tu komputerowego, a tak偶e odpisy amortyzacyjne od 艣rodk贸w trwa艂ych.

Co nie zalicza si臋 do koszt贸w uzyskania przychod贸w?

Ustawa o podatku dochodowym konkretnie natomiast okre艣la, co nie mo偶e zosta膰 wliczone do koszt贸w uzyskania przychodu. Lista ta jest dosy膰 poka藕na. Jest na niej mi臋dzy innymi nabycie grunt贸w lub prawa wieczystego u偶ytkowania grunt贸w, ulepszanie 艣rodk贸w trwa艂ych, odpisy z tytu艂u zu偶ycia samochodu osobowego, straty w 艣rodkach trwa艂ych i warto艣ciach niematerialnych i prawnych, odpisy i wp艂aty na fundusze podatnika, odsetki od w艂asnego kapita艂u, wydatki na sp艂at臋 po偶yczek czy kredyt贸w, darowizny, koszty egzekucyjne, grzywny, wierzytelno艣ci, odsetki za zw艂ok臋, kary umowne, odszkodowania, koszty reprezentacji, sk艂adki na ubezpieczenie spo艂eczne i Fundusz Pracy, warto艣膰 diet z tytu艂u podr贸偶y s艂u偶bowych itd.

Koszty uzyskania przychod贸w a dokumentacja

Wszelkie koszty uzyskania przychod贸w powinny by膰 w艂a艣ciwie udokumentowane. Jest to okre艣lone w rozporz膮dzeniu odno艣nie prowadzenia ksi膮g przychod贸w i rozchod贸w. Dokumenty, jakie mog膮 potwierdza膰 poniesione koszty to: faktury VAT, VAT RR, VAT MP, faktury koryguj膮ce, noty koryguj膮ce, rachunki, dokumenty celne, noty ksi臋gowe, dowody op艂at pocztowych i bankowych, a tak偶e inne dokumenty potwierdzaj膮ce p艂atno艣ci. Dokumenty te powinny by膰 sporz膮dzone w j臋zyku polskim. Je偶eli natomiast chodzi o walut臋, mo偶e by膰 ona inna ni偶 polska, jednak nale偶y przeliczy膰 j膮 na z艂ot贸wki.

Bywa, 偶e mo偶na pos艂u偶y膰 si臋 dowodami wewn臋trznymi, czyli takimi, jakie przedsi臋biorca sam udokumentuje. Mog膮 one jednak dotyczy膰 konkretnych koszt贸w. Wymienia si臋 w tym przypadku mi臋dzy innymi zakupu od producenta lub hodowcy nieprzerobionych produkt贸w ro艣linnych i zwierz臋cych, zakupu surowc贸w ro艣lin zielarskich, warto艣ci produkt贸w ro艣linnych i zwierz臋cych pochodz膮cych z w艂asnej uprawy czy hodowli itd.

Dodaj Tw贸j komentarz