niedziela, 20 Stycze艅 2019
HotMoney

Ruszy艂 proces Volkswagena. Czy b臋d膮 odszkodowania dla akcjonariuszy?

logo Volkswagena

W tym miesi膮cu ruszy艂 wreszcie proces w sprawie afery paliwowej w Volkswagenie. Jakie s膮 szanse na to, 偶e winni ponios膮 konsekwencje? I czy akcjonariuszom zostan膮 wynagrodzone straty?

Kto skar偶y Volkswagena?

O aferze paliwowej w Volkswagenie wiele si臋 m贸wi艂o swego czasu. W najwi臋kszym skr贸cie chodzi o to, 偶e koncern ten dopuszcza艂 si臋 manipulacji wynikami pomiar贸w emisji z uk艂adu wydechowego.

Od tamtej pory min臋艂o ju偶 sporo czasu, teraz jednak sprawa zn贸w jest na ustach wszystkich, bo 10 wrze艣nia przed wy偶szym s膮dem krajowym w Brunszwiku rozpocz膮艂 si臋 proces precedensowy, od kt贸rego zale偶y, czy akcjonariuszom, kt贸rzy z powodu afery paliwowej stracili na akcjach Volkswagena, zostan膮 przyznane odszkodowania.

Mamy tu do czynienia z pozwem zbiorowym. G艂贸wnym skar偶膮cym jest towarzystwo inwestycyjne grupy kas oszcz臋dno艣ciowo-po偶yczkowych Deka, ale skarg臋 wnios艂o ponad tysi膮c innych instytucji oraz os贸b prywatnych. Zado艣膰uczynienie za poniesione straty, jakiego 偶膮daj膮, to 鈥 po zsumowaniu 鈥 9 mld euro.

Ile konkretnie kto straci艂 na aferze paliwowej, zale偶y od tego, w jakim czasie naby艂 akcje Vokswagena. Pracuj膮cy dla Deki adwokaci do swoich oblicze艅 strat przyj臋li ko艅cowy kurs akcji z dnia 17 wrze艣nia 2015 roku. Dlaczego wybrano akurat t臋 szczeg贸ln膮 dat臋? Poniewa偶 w艂a艣nie nast臋pnego dnia EPA czyli Ameryka艅ska Agencja Ochrony 艢rodowiska, ujawni艂a afer臋.

Od tego momentu do 22 wrze艣nia, kiedy to sam Volkswagen poinformowa艂 o tej aferze gie艂d臋, kurs akcji zwyk艂ych spad艂 o 56,20 euro, natomiast uprzywilejowanych w jeszcze wi臋kszym stopniu, bo o 61,80 euro. Andreas Tip, adwokat reprezentuj膮cy Dek臋 w tym sporze, chcia艂by zaskar偶y膰 same straty procentowe, bez uwzgl臋dniania faktu, czy akcjonariusze rzeczywi艣cie ponie艣li straty na skutek sprzeda偶y akcji, czy te偶 zatrzymali je mimo spadku warto艣ci.

Szczeg贸艂y afery paliwowej

Adwokaci nie zamierzaj膮 jednak odwo艂ywa膰 si臋 jedynie do daty 18 wrze艣nia 2015. Ich zdaniem zdarzenia istotniejsze z punktu widzenia sprawy, mia艂y miejsce kilka lat wcze艣niej, w kwietniu 2008 roku. To wtedy zarz膮d Volkswagena mia艂 sobie zda膰 spraw臋, 偶e redukcja szkodliwych zwi膮zk贸w w spalinach do poziomu, jaki jest wymagany przez nowe przepisy, le偶y poza zasi臋giem jego mo偶liwo艣ci.

To by艂 moment, kiedy koncern, gdyby chcia艂 post臋powa膰 w spos贸b uczciwy, powinien powiadomi膰 o tym fakcie rynek kapita艂owy. Tymczasem zam

iast tego Vokswagen wyst膮pi艂 o homologacj臋 silnika wyposa偶onego w niedozwolone oprogramowanie, kt贸re pozwala艂o na manipulacj臋 wynikami testu czysto艣ci spalin.

To jeszcze nie by艂 koniec nieczystej gry Volkswagena. Od marca 2014 roku koncern podejmowa艂 wszelkie wysi艂ki, aby zatuszowa膰 ustalenia ICCT, czyli Mi臋dzynarodowej Rady Czystego Transportu, z kt贸rych wynika艂o, 偶e sporo spo艣r贸d modeli samochod贸w tej marki nie spe艂nia norm dotycz膮cych czysto艣ci spalin.

Sam koncern broni si臋 niewiedz膮. Decyzj臋 o zainstalowaniu przek艂amuj膮cego oprogramowania podj膮膰 mieli mened偶erowie ze 艣redniego szczebla zarz膮dzania, a sam zarz膮d dowiedzia艂 si臋 o wszystkim dopiero 18 wrze艣nia 2015 roku, nie mo偶e wi臋c ponosi膰 odpowiedzialno艣ci za spadek kursu akcji.

Proces docelowo ma potrwa膰 do 10 grudnia, a wyrok mo偶e zapa艣膰 w przysz艂ym roku. Ju偶 teraz jednak wiele wskazuje, 偶e na tym si臋 nie sko艅czy i sprawa mo偶e znale藕膰 sw贸j fina艂 przed Federalnym Trybuna艂em Sprawiedliwo艣ci.

1 komentarz

  1. mariobro 2018-09-19, godz. 14:28

    Powa偶na sprawa, akcjonariusze powinni dosta膰 rekompensaty.

Dodaj komentarz