środa, 8 lipca 2020
HotMoney

Błąd w przelewie? Zrobiłeś błąd w przelewie – co wtedy?

Karty kredytowe

Logujesz się na stronie banku, wybierasz opcją wykonania transakcji. Wypełniasz wszystkie dane, potwierdzasz wykonanie przelewu. Ot, rutynowe czynności, które z pewnością bardzo dobrze znasz. Problem pojawia się wtedy, gdy popełnisz błąd i zorientujesz się po fakcie. Co robić w takiej sytuacji?

Błąd w przelewie

Choć wykonanie przelewu wydaje się być czynnością prostą i intuicyjną, możesz popełnić aż 4 błędy – w nazwie odbiorcy, jego adresie, numerze rachunku lub w kwocie. Oczywiście, raczej mało prawdopodobne jest, że podczas jednorazowej transakcji pomylisz się aż 4 razy, ale nawet jeden błąd może kosztować cię sporo nerwów. I procedura anulowania lub zmiany takiej transakcji zależy przede wszystkim od tego, czego dotyczyła twoja pomyłka, dlatego przedstawiamy wymienione powyżej warianty.

Błąd w danych odbiorcy przelewu

Na początek mamy dobrą wiadomość – zrobienie błędu w tych polach (nazwa i adres odbiorcy) wcale nie musi przyprawiać cię o palpitacje serca. Dlaczego? Ponieważ banki, realizując zlecenia, biorą pod uwagę numer konta. Najczęściej też nie są w stanie zweryfikować, czy numer rachunku jest zgodny z danymi odbiorcy, dlatego też nie ma to dla nich żadnego znaczenia.

Tylko nie myśl sobie, że w ogóle nie warto wypełniać tych pól lub też uzupełniać je w sposób przypadkowy. Jeśli z danego konta korzystają np. dwie osoby, dobrze jest konkretnie wskazać, komu chciałeś dostarczyć środki. Zawsze staraj się wpisywać nazwę odbiorcy oraz adres, ale jeśli wkradnie się tam jakaś literówka, to niczym się nie przejmuj. Znacznie gorzej jest w sytuacji, gdy pomylisz się w numerze rachunku…

Błąd w numerze rachunku bankowego

W tym wypadku sprawa się komplikuje, chociaż nie zawsze musi to oznaczać dla ciebie załatwiania wielu formalności i wysyłania wniosku o zwrot środków. Wszystko zależy od tego, jaki błąd popełnisz. W tym miejscu musimy wyjaśnić, że numer rachunku bankowego skonstruowany jest w ściśle określony sposób – składa się z 26 cyfr, przy czym pierwsze z nich stanowią sumę kontrolną oraz numer rozliczeniowy banku lub placówki. „Tylko” 16 cyfr to indywidualny numer rachunku. Co może pójść nie tak?

Możesz wprowadzić zbyt mało lub zbyt dużo cyfr. Taki przelew najprawdopodobniej zostanie odrzucony, a co za tym idzie, środki nie zostaną pobrane z twojego konta. Obecnie też większość banków stosuje zabezpieczenia, które nie pozwolą ci zrealizować takiej transakcji (a dokładniej – potwierdzić jej), zostaniesz poinformowany o tym, że liczba cyfr się nie zgadza.

Taka sytuacja może mieć też miejsce, gdy pomyliłeś się w numerze kontrolnym lub identyfikacyjnym banku. Jeśli nie uda się tych cyfr połączyć, banki zwykle odrzucają przelew.

Schody zaczynają się wtedy, gdy błąd występuje w numerze rachunku bankowego. Jeśli taki w ogóle nie istnieje, to znowu – transakcja nie zostanie zrealizowana. Częściej jednak pieniądze trafiają nie do tego odbiorcy, co powinny. I tutaj po raz kolejny jest kilka scenariuszy. W najbardziej optymistycznym będziesz mógł anulować transakcję w bankowości internetowej, aczkolwiek to jest możliwe tylko w niektórych bankach i tylko wtedy, gdy szybko zorientujesz się w pomyłce. Możesz też jak najszybciej skontaktować się z bankiem. Gdy przelew jeszcze nie wpłynie na konto odbiorcy (czeka na zatwierdzenie przez drugi bank), prawdopodobnie będzie można go cofnąć.

Jeśli się to nie uda, konieczne jest wnioskowanie o wezwanie do zapłaty. Wniosek o zwrot środków zawsze należy wykonać za pośrednictwem banku, ponieważ ten nie może przekazać informacji dotyczących danych odbiorcy. Pobrana zostanie za to od ciebie opłata. Gdy osoba, która otrzymała pieniądze, nie będzie chciała ich zwrócić, pozostaje ci już tylko droga sądowa. I zauważ, że w takich przypadkach bardzo pomaga poprawne wpisanie danych osobowych oraz adresu, ponieważ jest dowodem na to, komu chciałeś przelać pieniądze.

Błąd w kwocie przelewu

Jest jeszcze możliwość, że źle wpiszesz kwotę przelewu. W tym wypadku procedura jest dokładnie taka samo, jak wtedy, gdy błąd występuje w rachunku odbiorcy. Skontaktuj się z bankiem i spróbuj anulować transakcję, a gdy to się nie uda, wystosuj wniosek o zwrot części środków. Chociaż w takich przypadkach często sprawę można rozwiązać polubownie, z odbiorcą przelewu, aczkolwiek tu już wszystko zależy od tego, kim on jest.

Dodaj Twój komentarz