niedziela, 26 Maj 2019
HotMoney

Jak sfinansować zakup lokalu użytkowego? Kredyty hipoteczne dla firm

Lokal biurowy

Jeśli chcesz zacząć prowadzić działalność gospodarczą i sfinansować zakup lokalu użytkowego prawdopodobnie będziesz musiał wziąć kredyt hipoteczny dla firm. Warto zapoznać się z tym jak do kwestii udzielenia kredytu hipotecznego firmie podchodzą banki. W tym artykule podpowiemy jakie są procedury, wymagania i co trzeba zrobić, by móc otrzymać kredyt hipoteczny na lokal użytkowy dla firmy.

Kiedy bank udzieli firmie kredytu hipotecznego na lokal użytkowy?

Warto wspomnieć, że jeszcze kilka lat temu wziąć kredyt hipoteczny na firmę było bardzo trudno. W ostatnim czasie polityka banków jednak zmieniła się na korzyść osób prowadzących własną działalność gospodarczą. Aby bank mógł udzielić kredytu hipotecznego firmie na lokal użytkowy, zaciągający kredyt musi mieć określoną zdolność kredytową. Banki zanim udzielą kredytu dla firmy bardzo skrupulatnie przeanalizują kondycję finansową każdego przedsiębiorstwa. Nie bez znaczenia są tu dokumenty pokazujące finansowy przepływ między firmą a podmiotami zewnętrznymi. Oczywiście oprócz tego banki weryfikują czy osoba ubiegająca się o kredyt hipoteczny na lokal użytkowy ma stabilny dochód. W tym celu sprawdza się czy na konto dla firmy wpływa co miesiąc taka sama kwota pieniędzy. Instytucja finansowa weryfikuje także czy przedsiębiorca nie zalega z płatnościami.

Jak wygląda ubieganie się o kredyt na lokal użytkowy?

Aby ubiegać się o kredyt hipoteczny na lokal użytkowy należy spełnić takie same warunki jak podczas starania się o każdy inny kredyt dla firmy. Trzeba zatem posiadać określoną zdolność kredytową, wkład własny, a najczęściej także mieć określony staż działalności. Kiedy staramy się lokal użytkowy na rozpoczęcie działalności, nasze możliwości mogą być w tym zakresie mocno ograniczone. Banki chętniej udzielą kredytu firmie, która funkcjonuje na rynku od przynajmniej 6 lat.

Lokal użytkowy jako zabezpieczenie kredytu hipotecznego

Dla kredytodawcy bardzo ważna jest płynność nieruchomości, która ma być przyjęta jako zabezpieczenie kredytu. Chodzi po prostu o to, by istniała możliwość szybkiego sprzedania lokalu użytkowego po cenie rynkowej. Mieszkania są najbardziej płynnymi aktywami, jednak jeśli chodzi o lokale użytkowe dla firm sytuacja nie jest tak klarowna. Warto pamiętać o tym, że banki uśredniają ryzyko towarzyszące finansowaniu lokali użytkowych i wymagają od wszystkich kredytobiorców większego wkładu własnego. A ten z kolei uzależniony jest od oferty kredytowej, ale czasem może wynosić nawet nie mniej niż 20-40% wartości kredytowej nieruchomości.

Czym charakteryzuje się kredyt hipoteczny dla firmy na lokal użytkowy?

Składając wniosek o kredyt hipoteczny na lokal użytkowy dla firmy nie można zapomnieć o tym, że jego parametry będą tutaj bardziej restrykcyjne niż w przypadku kredytu na lokal mieszkaniowy. Już sam okres kredytowania wynosi tutaj 10-20 lat, choć są banki, które okres spłaty przeciągają nawet do lat 25. Drugim ważnym parametrem jest marża bankowa, która jest o przynajmniej 1-2 punkty wyższa niż średnia marża naliczana przy lokalach mieszkaniowych. Natomiast warto wspomnieć o tym, że kwestie takie jak wielkość prowizji, koszty ubezpieczeń są przedstawiają się bardzo podobnie jak w przypadku lokali mieszkaniowych.

Jak sfinansować kredyt na lokal użytkowy?

Biorąc pod uwagę powyższe czynniki i tak można stwierdzić, że kredyt hipoteczny na lokal użytkowy dla firmy jest bardziej korzystnym rozwiązaniem niż wynajem. Nieraz sama rata kredytu jest tu niższa niż miesięczny czynsz. Za kilka lat zresztą może wzrosnąć wartość nieruchomości nawet do 3,5 % rocznie, co będzie oznaczało, że po sprzedaży lokalu i spłacie pozostałego salda kredytu właścicielowi firmy pozostałoby na koncie jeszcze dobrze ponad kilkaset tysięcy. Gdy patrzy się na wynajem lokalu użytkowego widać jasno, że nie można osiągnąć tak wysokiego przychodu (już ze względu na sam fakt, że czynsze nie maleją, a raczej idą w górę). Podczas spłaty kredytu na lokal użytkowy warto skupić się także na korzyściach takich jak odzyskanie zapłaconego podatku VAT oraz amortyzacja. Na tym jednak jeszcze nie koniec – koszty prowizji kredytowej, odsetki czy inne opłaty można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, a co za tym idzie zmniejszyć podatek dochodowy.

Dodaj Twój komentarz