Dzisiaj niemalże w każdym sklepie otrzymujemy karty lojalnościowe. Jednak czy te wszelkie programy się opłacają? Czy warto z nich korzystać? Czy podawanie danych w sklepach w zamian za zniżki ma sens? Czy to pomaga w oszczędzaniu?
- Programy lojalnościowe
- Rodzaje programów lojalnościowych
- Czy warto korzystać z programów i kart lojalnościowych?
Programy lojalnościowe
Od kilku lat widać inwazję programów lojalnościowych. Zachęcają nas do dołączenia do nich zarówno strony internetowe (newslettery), jak i sklepy online. Ale nie tylko. Dla klientów szykują je również wszelkie sklepy stacjonarne oraz punkty usługowe. Dzięki dołączeniu do programu lojalnościowego korzyści ma mieć oczywiście klient. Jednak przecież to działanie głównie dla marki. Ma na celu zyskanie lojalności klienta. Dzięki uczestnictwu w takich programach, ma wybierać tylko i wyłącznie określony sklep/lokal. Oczywiście, aby na tym zyskać.
Rodzaje programów lojalnościowych
Programów lojalnościowych da się wyróżnić wiele. Część z nich jest jednostronna, a inne są na zasadzie sieci. Co to oznacza? Ma się kartę, która uprawnia do zniżek u wielu usługodawców.
Najlepiej to widać w programie PAYBACK. Zbiera się punkty, robiąc zakupy w wielu miejscach. Następnie ma się do wyboru zarówno prezenty, jak i kupony zniżkowe do danych partnerów. Można zaoszczędzić sporo pieniędzy.
Godne uwagi są również programy okazyjne, oferowane przez banki. W niektórych z nich trzeba samemu wybrać konkretny „kupon” rabatowy, ale najczęściej po prostu płacąc za coś kartą kredytową lub debetową, można liczyć na zniżkę. Co więcej, nie jest to tylko i wyłącznie rabat na produkt lub usługę. Oprócz tego zyskać można częściowy zwrot za zakupy na konto. Pieniądze wracają za tankowanie paliwa na konkretnych stacjach, zakupy w sklepach stacjonarnych i online, jeśli płaci się kartą wydaną do konta lub poprzez aplikację banku.
Najczęściej jednak programy lojalnościowe oparte są na kartach. Otrzymuje się je w konkretnych sklepach. Należy je okazywać przed płaceniem. Często można wówczas skorzystać ze specjalnych zniżek dla klubowiczów. Na karty można zbierać również punkty. Wymienia się je później na nagrody, kupony rabatowe.
Czy warto korzystać z programów i kart lojalnościowych?
Z pewnością wiele osób zastanawia się, czy warto korzystać z kart lojalnościowych i programów. Jeśli chce się oszczędzać przy codziennych zakupach, to warto. Przecież i tak samochód trzeba zatankować, zrobić zakupy spożywcze. Tak jak i raz na jakiś czas pójść do drogerii, sklepu odzieżowego czy obuwniczego. Owszem, karty i programy lojalnościowe przywiązują nas do konkretnej marki, ale jeśli się ją lubi, a przy okazji można oszczędzić, to dlaczego tego nie zrobić? W przeciągu miesiąca może i tego nie widać, ale gdy patrzy się na sprawę z perspektywy roku, wówczas oszczędności są zauważalne.
Zwłaszcza, jeśli pilnuje się promocji. Często marki mają regularnie obniżki czy akcje promocyjne. Nie ma sensu kupowanie perfum czy butów, które są dość kosztowne, gdy nie ma na nie zniżki lub zwrotu za zakupy. Lepiej wstrzymać się do obniżek sezonowych lub właśnie – wyczekiwać kuponów rabatowych uprawniających do otrzymania zwrotu pieniędzy za zakupy.