wtorek, 25 Wrzesień 2018
HotMoney

Reserved, kto jest właścicielem? Jak długo i co sprzedaje w Polsce?

Sklep Reserved

Reserved to obecnie jedna z popularniejszych sieci odzieżowych w Polsce, która przeszła sporą drogę od niewielkiego sklepiku po jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek. Co warto wiedzieć o sieci Reserved? Jaka jest historia tej firmy?

Czym jest sieć sklepów Reserved?

Reserved to marka zajmująca się produkcją, dystrybucją oraz sprzedażą odzieży. Najczęściej sklepy pod tym szyldem można znaleźć w dużych centrach handlowych, choć znajdą się także sklepy umiejscowione w innych punktach. W tym momencie w Polsce jest 146 sklepów Reserved, co pokazuje z jak dużą siecią mamy do czynienia. Zdecydowana większość z nas kojarzy ubrania z tej sieci sklepów, ale kto zna historię marki? Warto wiedzieć skąd się wzięła i dlaczego cieszy się tak dużą popularnością.

Historia marki Reserved

Przede wszystkim znana nam marka Reserved jest tylko jedną z kilku innych marek podlegających spółce LPP S.A. Sama spółka została założona w 1991 roku w Gdańsku przez Jerzego Lubiańca i Marka Piechockiego (stąd też nazwa, która wzięta została od pierwszych liter nazwisk założycieli: Lubianiec, Piechocki i Partnerzy), jako firma pod nazwą Mistral sp z. o. o. Z początku zajmowali się importem odzieży w Azji, gdy w 1995 roku przekształcili się w spółkę LPP i wówczas zaczęto tworzyć pierwszą autorską markę odzieżową.

Pierwszy sklep Reserved został otwarty w 1998 roku i od tamtej pory rozwój spółki nabrał dużego tempa. Otwarto nowe sklepy, a także stworzono kolejne marki (Cropp, Sinsay), a także połączono się z innymi znanymi markami, jak House czy Mohito. W 2001 roku, spółka LPP debiutowała na Warszawskiej GPW, a w 2014 roku weszła na giełdę indeksu WIG20

Co oznacza nazwa Reserved?

Tłumacząc nazwę z języka angielskiego będzie to oczywiście „zarezerwowany”, jednak powód dla którego zdecydowano się nazwać tak markę, nie jest już tak oczywisty. Przede wszystkim w czasach powstania marki, czyli w latach 90-tych, czasach tuż po zakończeniu PRL-u, wszystko co zachodnie kojarzone były z wysoką jakością. Jest nawet mowa o „syndromie Pewexu” wśród polaków wychowanych właśnie w czasach PRL i ich zamiłowania do wszystkiego co „zachodnie”. Dodatkowo nazwa marki, czyli „zarezerwowanie” kojarzone było przede wszystkim z rezerwacją w restauracjach, to znaczy miejscach z dostępem do produktów wysokiej jakości, wyjątkowych. Innymi słowy, nazwa marki miała budzić dobre skojarzenia.

Ekspansja marki Reserved

Choć firma jest w pełni polskim produktem, marka Reserved dość szybko rozpoczęła ekspansje na inne kraje. Już w 2002 roku pierwsze sklepu sieci pojawiły się w Estonii, Czechach, Rosji, na Węgrzech oraz Łotwie. Kolejne lata przyniosły dostęp do następnych państwa w Europie: Litwie, Ukrainie i Słowacji. Kolejne rynku były podbijane, przechodząc przechodząc do Rumunii, Bułgarii, aż w końcu docierając do takich krajów jak Katar, Egipt czy Zjednoczone Emiraty Arabskie. Całkiem niedawno temu, bo w 2014 roku, pierwsze salony zostały otwarte również w Niemczech, a później także w Wielkiej Brytanii. Zarząd firmy coraz aktywniej działa, by zacząć podbijać rynki zachodnie, przy czym pierwsze kroki już zostały podjęte.

Co wyróżnia markę Reserved?

Faktem jest, że marka ta podbiła rynek polski i coraz częściej widoczna jest także za granicą. Niewątpliwie więc Reserved trafia w gusta klientów, oferując modną odzież z szerokim asortymentem, co za tym idzie, każdy niezależnie od wieku, gustu czy zasobności portfela znajdzie coś dla siebie. Jako że jest to typowa sieciówka, często spotykane są tutaj promocje i obniżki, które pozwalają na zakup dobrej jakości odzieży po atrakcyjnych cenach. Zarówno więc ceny, jak i ciekawy wybór ubrań jest główną przyczyną tak gwałtownego rozwoju marki, która działa na naszym rynku od 20 lat (licząc od momentu otwarcia pierwszego sklepu).

Kim są założyciele marki Reserved?

Tutaj pojawia się dość duża niespodzianka, bowiem o samych założycielach nie jest zbyt wiele wiadome. Choć znajdują się na liście najbogatszych Polaków, bardzo mocno dbają o swoją prywatność. Nie są widoczni na dużych imprezach i nie pozują do zdjęć, jak również nie udzielają się publicznie. Jak sami twierdzą, chcą zachować maksymalną prywatność ze względu na swoje rodziny, które chcą uchronić przed blaskiem fleszy. Co więcej promują oni życie skromne i na poziomie polskiej klasy średniej. Z pewnością jest to dość nietypowe zachowanie, patrząc na to, jak obecnie ludzie dążą do tego, by było o nich głośno – w tym wypadku jednak najważniejsza jest marka, a nie to, by się na niej wypromować.

udostępnij: