środa, 20 Listopad 2019
HotMoney

Jaką zdolność kredytową ma osoba prowadząca działalność, co się liczy?

Finanse firmy

Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą, a chcesz zaciągnąć kredyt, w inny sposób wyliczana będzie Twoja zdolność kredytowa. Jakie dokumenty trzeba wtedy dostarczyć? Co bank bierze pod uwagę?

Co to jest zdolność kredytowa?

Jednym z najważniejszych czynników, wpływających na uzyskanie pozytywnej decyzji o przyznaniu zobowiązania, jest posiadanie odpowiedniej zdolności kredytowej. Co to w praktyce oznacza? Banki w ten sposób określają zdolność do spłaty całego zobowiązania, wraz z odsetkami oraz wszelkimi kosztami. Na jakiej podstawie jest to obliczane?

Oczywiście sprawdzane są dochody, ale nie tylko. Ważne jest, ile osób znajduje się na utrzymaniu potencjalnego kredytobiorcy, czy ma inne zobowiązania. A jeśli chodzi o kredyt hipoteczny, może być także weryfikowany sposób dysponowania środkami. Trzeba dokładnie sprawdzić, czy potencjalne wydatki, wraz z ratą kredytu, nie zaczną przewyższać miesięcznych zarobków.

Przy czym im wyższa zdolność kredytowa, tym lepsze warunki można wynegocjować. I dotyczy to zarówno osób fizycznych, jak i przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. Choć w tym drugim wypadku będzie nieco trudniej, gdyż nie mogą wykazać regularnego wpływu na konto w postaci wynagrodzenia. Co w ich przypadku jest brane pod uwagę?

Czy osoba posiadająca działalność gospodarczą uzyska kredyt?

Odpowiedź na to pytanie brzmi: to zależy. Nie możemy zapewnić, że każda osoba posiadająca działalność gospodarczą uzyska kredyt, aczkolwiek banki nie wykluczają przedsiębiorców. Wręcz przeciwnie – często stanowią oni ich klientów, aczkolwiek stosowane są inne kryteria podczas całego procesu.

Przede wszystkim liczy się staż firmy. W większości przypadków musi wynosić co najmniej rok, gdyż konieczne jest przedstawienie dochodów osiąganych w przeciągu ostatnich dwunastu miesięcy. A więc w praktyce, gdy krócej prowadzisz swoją działalność, zmniejsza się Twoja zdolność kredytowa, trudniej będzie Ci uzyskać środki.

Są oferty dla początkujących przedsiębiorców, to tzw. kredyty na start. Jednak ze względu na wyższe ryzyko, są one oferowane na gorszych warunkach. I co najważniejsze, są przyznawane na potrzeby firmy. Jeśli natomiast o kredyt starasz się „indywidualnie”, a działalność gospodarcza jest Twoim jedynym źródłem dochodu, bank może odmówić Ci jego przyznania, jeśli staż firmy jest zbyt krótki.

Ponadto sprawdzane jest, czy na firmie nie ciążą żadne inne obciążenia. Weryfikowane jest m.in., czy przedsiębiorca w terminie opłaca podatki oraz ubezpieczenie zdrowotne i społeczne.

Kredyt a firma – jakie dokumenty są potrzebne?

Podstawowe dokumenty wymagane w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą to zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, zaświadczenie o REGON i NIP, a także umowa spółki. Aby udowodnić swoja sytuację finansową, należy przygotować kartę podatkową oraz odpowiednie deklaracje PIT. Jest to m.in. PIT-28, jeśli wybrałeś ryczałt od przychodów ewidencjonowanych czy PIT-36m, gdy stosowana jest uproszczona księgowość. Należy uwzględnić, że lista dokumentów będzie różna, w zależności od wybranej formy opodatkowania, ale tę informację już przedstawi bank podczas składania wniosku.

Dodaj Twój komentarz