O kredycie konsolidacyjnym słyszymy najczęściej w odniesieniu do zobowiązań, jakie mają ma swoim koncie klienci indywidualni. Często są one ratunkiem przy zaciągnięciu kredytów i pożyczek. Okazuje się jednak, że tego typu rozwiązanie jest również przeznaczone dla firm. W sytuacji, gdy w przedsiębiorstwie jest problem ze spłatą zobowiązań, można spróbować rozwiązać problem kredytem konsolidacyjnym. Jak to jest możliwe?
- Kredyty dla firm
- Na czym polega konsolidacja kredytów firmowych?
- Jak złożyć wniosek o konsolidację kredytów firmowych?
Kredyty dla firm
Banki i instytucje pozabankowe mają bogatą ofertę skierowaną do osób indywidualnych, ale i przedsiębiorców. Właśnie dlatego dzisiaj nie jest zdziwieniem, że jakaś firma ma kredyt. Przedsiębiorcy mogą wybierać spośród kredytów na start, inwestycyjnych, obrotowych, a nawet z linii i kart kredytowych. Taka dostępność do źródeł finansowania nie oznacza jednak, że łatwo ją otrzymać. Banki mają zaostrzone wymagania w stosunku do przedsiębiorców. Jednak prawda jest taka, że wiele firm na rynku jest tylko i wyłącznie dzięki temu, że na którymś etapie, skorzystały ze wsparcia banków. Warunki tego typu kredytów pozostawiają jednak wiele do życzenia. Gdy firma ma więcej niż jeden i pojawiają się problemy z ich spłatą, wówczas idealnym rozwiązaniem jest kredyt konsolidacyjny.
Na czym polega konsolidacja kredytów firmowych?
W sytuacji, gdy kierownictwo przedsiębiorstwa zaciągnęło więcej niż jeden kredyt na firmę i ma problem z ich spłatą, wówczas może zdecydować się na ich konsolidację. Zwłaszcza, jeśli są pobrane w różnych instytucjach. Konsolidacja kredytów dla firm polega na tym, że wszystkie zobowiązania są przenoszone do jednego banku. Zamiast wielu rat płaci się jedną. Co więcej, niższe są koszty obsługi takiego zobowiązania. Tak więc najczęściej płaci się niższą kwotę, niż gdyby wcześniejsze opłaty ze sobą zsumować. Da się też łatwiej zarządzać finansami, gdy ma się niejako jeden dług. Zdecydowanie lepiej jest skonsolidować kilka kredytów w jeden, niż zalegać z zapłatą którego z nich. To się kończy pogarszaniem zdolności i historii kredytowej przedsiębiorstwa, co nie wróży dobrze na przyszłość.
Jednak jest w tym pewna pułapka, a mianowicie – wydłużony okres spłaty. Tylko w ten sposób możliwe jest zmniejszenie miesięcznej raty w celu umożliwienia wygodnego opłacania wszystkich zobowiązań. Efektem wydłużenia okresu spłaty jest również wyższy całkowity koszt nowej pożyczki. Jednak coś za coś.
Jak złożyć wniosek o konsolidację kredytów firmowych?
Skonsolidować i refinansować kredyty firmowe można na dwa sposoby. Pierwsza jest dość uproszczona, bowiem nie bada się w niej zdolności kredytowej. Dla firmy to duża wygoda, bo nie musi przedstawiać dokumentów finansowych. Co więcej, analiza wniosku jest szybka i opiera się na analizie umów kredytów przeznaczonych do konsolidacji. Jednak z takiej metody można skorzystać, gdy do konsolidacji są kredyty firmowe niezabezpieczone do kwoty 500 tysięcy zł i kredyty firmowe zabezpieczone do kwoty 1 miliona złotych.
W innej sytuacji możliwe jest wnioskowanie o kredyt konsolidacyjny metodą dochodową. W niej zdolność kredytowa jest sprawdzana bardzo szczegółowo. Badane są wyniki finansowe firmy, ale nie uwzględnia się w nich kredytów przeznaczonych do konsolidacji.
Warto jednak wiedzieć, że jak to najczęściej bywa w przypadku kredytów, aby móc się starać o konsolidację, właściciel firmy nie może mieć negatywnej historii kredytowej. Firma musi działać na rynku przynajmniej pół roku.