poniedziałek, 15 Lipiec 2019
HotMoney

Kradzież karty płatniczej – co zrobić? Kiedy przysługuje Ci chargeback?

Karta płatnicza

Chargeback jest rodzajem zwrotu środków za transakcję dokonaną kartą płatniczą. Może się on stać konieczny kiedy ktoś ukradnie Twoją kartę płatniczą lub kredytową. Przeczytaj co zrobić w przypadku kradzieży karty płatniczej.

Kiedy możliwy jest chargeback?

Przypadki kradzieży karty płatniczej wcale nie są odosobnione. Większość klientów banków i SKOK-ów zdaje sobie jednak sprawę z tego, że po takim zdarzeniu kartę płatniczą należy zastrzec. Nie wyklucza to jednak dokonywania transakcji przez oszusta, który posługuje się kradzionymi danymi. Warto wiedzieć, że zgłoszenie utraty karty nie zawsze chroni Cię i zwalnia z odpowiedzialności. Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 roku mówi o konsekwencji utraty karty płatniczej przez klienta, a z kolei zgodnie z artykułem 46 ustawy o usługach płatniczych bank zobowiązany jest do zwrotu środków utraconych wskutek nieautoryzowanej transakcji kartą płatniczą. Jest to tak zwany chargebac czyli konieczność przywrócenia stanu konta sprzed kradzieży. Jeśli jednak przed zgłoszeniem kradzieży karty płatniczej ktoś nią zapłacił, klient banku częściowo ponosi odpowiedzialność finansową.

Jaka jest procedura chargeback?

Charback jest obciążeniem zwrotnym i wszyscy posiadacze kart płatniczych w banku mogą wszcząć procedurę odzyskania stanu konta sprzed kradzieży. Z chargebacku czyli reklamacji płatności kartą możesz także skorzystać wtedy kiedy nie rozpoznajesz transakcji z wyciągu, a sprzedawca obciążył nią twoje konto osobiste. W tym celu należy zadzwonić do banku i poinformować o transakcji, której dotyczy problem oraz o chęci skorzystania z chargebacku. Bank w odpowiedzi na Twoją prośbę przyśle odpowiedni formularz, który po wypełnieniu i odesłaniu trafi do wystawcy karty płatniczej lub karty kredytowej. Wystawca zweryfikuje sytuację i skontaktuje się ze sprzedawcą. W razie uzasadnionych roszczeń pobrana kwota trafi na Twój rachunek. Termin zgłoszenia chargebacku to najczęściej 120 dni, chociaż może on być rożny w zależności od powodu żądania zwrotu środków.

Kradzież karty płatniczej – co zrobić?

Kiedy tylko zorientujesz się, że Twoja karta została skradziona, koniecznie musisz skontaktować się z bankiem. Od momentu zgłoszenia utraty przez Ciebie karty, bank ponosi odpowiedzialność za nieautoryzowane transakcje. Jeśli okaże się, że zachowałeś podstawowe reguły bezpieczeństwa, bank będzie odpowiadał za wykonane przez złodzieja transakcje. Jeśli, zanim zgłosisz utratę karty, złodziej zdąży z niej skorzystać, za dokonane transakcje będziesz częściowo odpowiadać. Zapłacisz wtedy za transakcje kartą płatniczą do wysokości 150 euro. Jeśli złodziej zrobi zakupy na wyższą kwotę, bank ją pokryje. Warto wiedzieć, że w przypadku transakcji zbliżeniowych ukradzioną kartą Twoja odpowiedzialność będzie wynosiła tylko 50 euro.

Jak chronić się przed kradzieżą karty płatniczej?

Zawsze powinieneś mieć oczy szeroko otwarte kiedy dokonujesz płatności kartą. Oczywiście oprócz tego, że będziesz uważać na to jak płacisz możesz ustalić limity transakcji bardzo pomocne w przypadku kradzieży karty. W banku możesz z łatwością określić ile transakcji dla każdej karty można dziennie wykonać oraz jaki ma być ich limit. Warto także pomyśleć o ubezpieczeniu transakcji dokonywanych za pośrednictwem karty płatniczej – ochrona może tu obejmować nawet 48 godzin przed zgłoszeniem bankowi kradzieży karty.

Chargeback pozwala na reklamacje płatności dokonanych za pośrednictwem Twojej karty płatniczej. Jest on dostępny dla posiadaczy karty Visa i MasterCard bez względu na ich rodzaj. Procedura chargebacku powstała z myślą o konsumentach, którym skradziono karty płatnicze lub zostali oszukani przez nieuczciwych sprzedawców.

udostępnij:

1 komentarz

  1. Franz 2019-03-07 godz. 08:50

    W teorii brzmi to wszystko bardzo dobrze, ale w praktyce odzyskanie pieniędzy w takiej sytuacji wcale nie jest takie proste. Niektóre banki bardzo utrudniają cały proces.

Dodaj Twój komentarz