Finansowanie budowy domu kredytem hipotecznym niesie za sobą wiele formalności, nie tylko podczas składania wniosku i oczekiwania na decyzję banku. Trzeba wiedzieć, że następnie należy rozliczać się z postępu prac i poniesionych przez to wydatków. A w jaki sposób? Przedstawiamy.
Budowa domu finansowanego kredytem hipotecznym
Na początku należy zaznaczyć, że kredyt hipoteczny jest zobowiązaniem celowym. Oznacza to, że środki przyznane w ten sposób można spożytkować tylko i wyłącznie w ściśle określony we wniosku kredytowym sposób. Jeśli więc zadłużasz się, aby móc zbudować dom, bank ma pełne prawo do tego, aby kontrolować czy pieniądze są wydane na to, na co zostały przeznaczone.
Jeszcze kilka lat temu jednym z najczęstszych sposobów na sprawdzenie tego była weryfikacja faktur, które dostarczać musiał kredytobiorca. Oznaczało to, że za usługi fachowców czy zakupione materiały należało wystawiać faktury. Nie trudno jest się domyśleć, że szybko stawało się to kłopotliwe dla obu stron umowy. Dlatego zaczęto prowadzać nowe rozwiązanie – inspekcję budowlaną, o której za chwilę napiszemy.
Gdy już część banków przeszła na nową metodę, pozostałe dalej wymagały udokumentowania co najmniej 60% czy 80% poniesionych kosztów. Jednak w następnych latach coraz więcej instytucji od tego odchodziło. A jak jest teraz?
Inspekcja budowlana
Obecnie najczęściej stosuje się mniej kłopotliwy sposób weryfikowania kredytobiorców, choć niesie on za sobą dodatkowe koszty. Jakie, napiszemy za chwilę. Najczęściej osoby budujące dom finansowany kredytem hipotecznym muszą sporządzać kosztorys, prowadzić dziennik budowy, a także wykonywać zdjęcia przedstawiające postęp prac. W tym wypadku należy liczyć się także z wizytami inspektora budowlanego, który sprawdza, czy wszystko przebiega w ustalonym porządku.
Tylko… za to trzeba dodatkowo zapłacić, choć nie zawsze. Niektóre banki zrezygnowały z tej prowizji, inne gwarantują np. pierwszą darmową inspekcję. Natomiast opłaty te, w zależności od banku, mogą wynosić od 150 zł do prawie 500 zł. Co istotne, płaci się za każdą wizytę.
A kiedy takie inspekcje się odbywają? Najczęściej przed wypłatą kolejnej transzy. Sprawdzane jest wtedy, czy budowa przebiega zgodnie z harmonogramem.
Dziennik budowy oraz kosztorys
Musisz też pamiętać o tym, że starając się o przyznanie kredytu hipotecznego, konieczne jest sporządzenie kosztorysu oraz prowadzenie dziennika budowy, ponieważ są to dokumenty, na podstawie których weryfikowany jest postęp prac.
W kosztorysie powinny być zawarte aktualne informacje dotyczące kosztu realizacji poszczególnych etapów. Wykonuje się go m.in. na podstawie projektu nieruchomości, można też oczywiście zlecić to zewnętrznej firmie, co wiąże się z dodatkowymi wydatkami.
Oprócz tego, bank czy inspektor budowlany mogą wymagać wglądu do dziennika budowy. Dlatego ważne jest, aby był on prowadzony starannie i regularnie. Należy w nim zawierać m.in. opis prac budowlanych, przedstawiać kolejne wykonane etapy budowy.