poniedzia艂ek, 20 Maj 2019
HotMoney

Ustawa o dystrybucji ubezpiecze艅. Co si臋 zmieni?

kalkulator i d艂ugopis sobie le偶膮

Ustawa o dystrybucji ubezpiecze艅 wesz艂a w 偶ycie 1 pa藕dziernika. Ma ona zmieni膰 podej艣cie podmiot贸w 艣wiadcz膮cych takie finansowe us艂ugi i w efekcie przyczyni膰 si臋 do poprawy sytuacji klient贸w na rynku ubezpiecze艅.

Analiza potrzeb klienta

Ustawa o dystrybucji ubezpiecze艅 ma przyczyni膰 si臋 do tego, aby produkty ubezpieczeniowe lepiej odpowiada艂y potrzebom konsument贸w. Od tej pory na dystrybutora ubezpiecze艅 na艂o偶ony jest prawny obowi膮zek okre艣lenia potrzeb i wymaga艅 klienta.

Na jakiej podstawie maj膮 one zosta膰 okre艣lone? Oczywi艣cie baz膮 do tego b臋d膮 informacje podane przez samego klienta. Wym贸g stawiany przez ustaw臋 sprawi wi臋c, 偶e dystrybutorzy ubezpiecze艅 b臋d膮 odt膮d musieli przeprowadza膰 swoisty wywiad z konsumentem, aby m贸c jak najlepiej zorientowa膰 si臋 w jego potrzebach i oczekiwaniach. Mo偶e on przybra膰 form臋 rozmowy albo szczeg贸艂owego formularza do wype艂nienia 鈥 ustawa nie precyzuje metod, jakie maj膮 by膰 w tym celu stosowane.

Informacja o produkcie

Aby mie膰 pewno艣膰, 偶e klienci nie zostali wmanewrowani w produkt, kt贸ry im tak naprawd臋 nie odpowiada, ustawa zadba艂a o to, by wszystko odbywa艂o si臋 w jak najbardziej uczciwy i klarowny, nie pozostawiaj膮cy niedom贸wie艅 spos贸b. Je偶eli chodzi o zakres ubezpieczeniowej ochrony, propozycja, kt贸r膮 konsument otrzyma, powinna by膰 zgodna z jego potrzebami i wymaganiami. Je艣li dystrybutor nie b臋dzie posiada艂 w ofercie odpowiedniego produktu, raczej powinien wi臋c odpu艣ci膰, ni偶 pr贸bowa膰 wcisn膮膰 klientowi jaki艣 zast臋pczy, gorzej wpisuj膮cy si臋 w jego potrzeby.

O proponowanym produkcie konsument powinien mie膰 udost臋pnione wszelkie informacje, a musz膮 one by膰 podane nie tylko w spos贸b bezstronny, ale r贸wnie偶 zrozumia艂y. Do tej pory r贸偶nie z tym bywa艂o, klientom zdarza艂o si臋 pogubi膰 w zawi艂o艣ciach danego produktu. Teraz wszystko musi by膰 jasne.,/p>

Dlatego proponuj膮c ubezpieczenia osobowe i maj膮tkowe, trzeba b臋dzie przekaza膰 konsumentowi zestandaryzowany dokument, kt贸ry b臋dzie podsumowywa膰 najistotniejsze cechy oferty. Nie ma to by膰 OWU, lecz odr臋bny dokument.

Ustawa okre艣la te偶 wymogi, jakie musi on spe艂nia膰. Jego uk艂ad i struktura musz膮 wi臋c by膰 przejrzyste. Je艣li chodzi o tre艣膰, to ma on przede wszystkim wyra藕nie informowa膰 o g艂贸wnych rodzajach ubezpieczonego ryzyka, sumie ubezpieczenia i okresie ochrony. Opisane musz膮 by膰 w nim r贸wnie偶 najwa偶niejsze sytuacje wy艂膮czone z odpowiedzialno艣ci zak艂adu ubezpiecze艅, w kt贸rych b臋dzie on uprawniony do odmowy wyp艂aty odszkodowania. Wszystko to musi by膰 wydrukowane czyteln膮 czcionk膮, bez stosowania drobnego druku.

Klient b臋dzie te偶 musia艂 by膰 poinformowany o wynagrodzeniu, jakie za sprzeda偶 przys艂uguje agentom 鈥 czy b臋dzie to honorarium otrzymane od klienta, prowizja wliczana do sk艂adki czy jeszcze jaka艣 inna opcja. Przy czym ujawniony b臋dzie jedynie spos贸b wynagrodzenia, a nie jego wysoko艣膰.

Je艣li produkt ubezpieczeniowy zawiera w sobie element inwestycyjny, dystrybutor ma obowi膮zek udzieli膰 konsumentowi informacji o wysoko艣ci wska藕nika koszt贸w dystrybucji zwi膮zanych z dan膮 umow膮, podanej jako warto艣膰 procentowa.

1 komentarz

  1. Teofil 2018-12-18 godz. 15:09

    No i bardzo dobrze. Mo偶e nie b臋dzie ju偶 takiej afery jak z polisolokatami.

Dodaj Tw贸j komentarz