czwartek, 22 Sierpień 2019
HotMoney

Ile kosztuje zrobienie strony internetowej?

Tworzenie na komputerze

Działanie w internecie to dla wielu osób sposób nie tylko na to, by się pokazać, ale i by móc w ten sposób zarabiać. Coraz więcej firm działa w ten sposób, co wiąże się także z zakładaniem własnych stron, do których każdy będzie miał dostęp, aby zapoznać się z wybranymi produktami czy usługami. Ile jednak będzie kosztować taka strona www? Na jakie koszty trzeba się przygotować?

Jak stworzyć stronę internetową?

Tak naprawdę własną stronę internetową może stworzyć tak naprawdę każdy, a w sieci nie brakuje darmowych czy też półdarmowych szablonów, które nam na to pozwolą. Trzeba jednak pamiętać o tym, że dobrze wykonana strona www to zdecydowanie coś więcej i wymaga znacznych pokładów wiedzy, doświadczenia oraz czasu, a tego nie zrobi pierwsza lepsza osoba. Najczęściej zleca się to więc profesjonalnej agencji interaktywnej albo freelancerowi. Te dwie opcje pozwolą na pełen pakiet usług – od projektu, przez zbieranie materiałów, aż po finalny produkt.

Co składa się na cenę strony internetowej?

Zanim zaczniemy podawać konkretne koszty, warto pamiętać o tym, że stworzenie własnej strony internetowej nie jest wcale takie proste i składa się na to wiele czynności. Trzeba też pamiętać, że samo stworzenie w pełni działającej strony to jedno – musi też ona znajdować się na konkretnym hostingu i domenie, co także ma swoją cenę i wymaga regularnego uiszczania opłat na ich utrzymanie. Nie jest to szczególnie duży koszt, zazwyczaj mieści się w przedziale 200 – 300 zł rocznie. Można znaleźć tańsze rozwiązania, trzeba jednak pamiętać o tym, że tanie czy też darmowe serwery bywają bardzo zawodne, a nie ma nic gorszego niż często się psująca strona firmowa.

Na cenę składa się także rodzaj strony, ilość podstron, projekt graficzny, funkcjonalność, a także spełnianie określonych norm, tak prawnych, jak i branżowych.

Ile kosztuje stworzenie strony internetowej?

Przechodzimy więc do sedna, czyli ceny. I tutaj nie da się określić dokładnych kosztów, ponieważ jak już wynika to z wyżej wymienionych punktów, zależności jest bardzo wiele. To, kto się tym zajmie, na jakim serwerze się znajdzie, jaki będzie ogólny projekt witryny i czy będzie się miało możliwość edycji (CMS) czy nie. Do tego można doliczyć także konsultacje, poprawki, projektowanie graficzne (wygląd), kodowanie, testy, uzupełnianie treścią, liczba funkcji, specjalne efekty i ostatecznie uruchomienie.

Zakres cenowy wiąże się tutaj z naprawdę dużym rozstrzałem i stworzenie w pełni profesjonalnej strony internetowej to zazwyczaj koszt w granicach 4 – 10 tysięcy złotych. W przypadkach bardziej skomplikowanych witryn jak sklepy internetowe z całym mnóstwem podstron produktowych czy serwisy ogłoszeniowe ceny mogą sięgać kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Kto powinien zająć się robieniem strony internetowej?

Komu w takim razie powinno się powierzyć stworzenie strony internetowej? Opcje mamy dwie – profesjonalne firmy interaktywne, a także wolnych strzelców, czyli freelancerów niepracujących dla żadnej agencji. W przypadku pierwszym najczęściej trzeba się liczyć z wyższymi cenami, w zamian na równie wysoką jakość, doświadczenie, wiedzę oraz pełną opiekę nad tworzonym dziełem. Freelancer zazwyczaj jest tańszy, ale to też będzie zależało od jego profesjonalizmu i doświadczenia. Jeżeli ktoś oferuje nam zrobienie strony za niską cenę, wówczas powinniśmy się poważnie zastanowić, ponieważ może być to amator, który nie spełni naszych oczekiwań.

Oczywiście jeżeli nie stać nas na profesjonalne usługi możemy spróbować zrobić to samodzielnie, jednak trzeba liczyć się z tym, że efekt nie będzie zadowalający i nie pomoże naszej firmie. Odpowiednie zarządzanie finansami powinno jednak pomóc zebrać odpowiedni budżet. Trzeba pamiętać, że dobrze wykonana strona internetowa jest wizytówką firmy, na podstawie której jesteśmy oceniani przez klientów, którzy w przypadku dobrze wykonanej pracy będą do nas często wracać. Należy też pamiętać o tym, że profesjonalna strona to istotne narzędzie przy pozycjonowaniu, a oznacza, że ma duży wpływ pod względem marketingowym.

Dodaj Twój komentarz