Polskie Koleje Państwowe to spółka, z której usług korzystamy na co dzień. Możemy mieć o niej różne zdanie, lepsze czy gorsze, ale niewątpliwie bez niej byłoby nam czasem ciężko podróżować zarówno po kraju, jak i poza jego granicami. Co warto wiedzieć o PKP? Kiedy powstało? Jak kolej zmieniła się na przestrzeni lat?
Kiedy powstało PKP?
Historia polskich kolei ziemnych sięga dosyć odlegle w przeszłość, bowiem do pierwszej połowy XIX wieku, kiedy to w 1842 roku powstała pierwsza linia kolejowa łącząca Wrocław z Oławą. Z czasem kolej zaczęła się coraz bardziej rozwijać, a tory pokrywały coraz większy obszar kraju. Z początku linie te nie były ze sobą jakoś szczególnie powiązane i panował dość duży chaos organizacyjny. Dopiero 24 września 1926 roku z rozporządzenia prezydenta Polski zostały utworzone Polskie Koleje Państwowe. Zaczęły one działać na zasadach handlowych, wprowadzono zarząd, a także wpisano do rejestru handlowego polskie koleje. Właścicielem PKP stał się Skarb Państwa.
Jakie nieruchomości posiada PKP?
Obecnie PKP jest właścicielem największej ilości nieruchomości w kraju. Gdyby policzyć wszystkie grunty, które podlegają spółce, będzie ich około 100 tys. h. Do tego trzeba także doliczyć 57 tys. budynków! Dodatkowo do majątku PKP wlicza się zarówno obiekty związane z transportem (dworce kolejowe), jak również inne nieruchomości, które mogą mieć bardziej komercyjne zadania. Dodatkowo PKP pełni także nadzór na wszystkimi spółkami z tej grupy.
Jakie spółki wchodzą w skład PKP?
PKP jest spółką akcyjną, to znaczy, że w jej skład wchodzą podmioty bezpośrednio z nią współpracujące. Dotyczy to zarówno spółek przewozowych, jak i nieprzewozowych. Wśród spółek przewozowych możemy wymienić:
- PKP Cargo S.A., Warszawa
- PKP Intercity S.A., Warszawa (w tym Wars S.A.)
- PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z. o. o., Zamość
- PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z. o. o., Gdynia
Do tego trzeba zaliczyć także szereg spółek niezwiązanych z przewozami, jak PKP Informatyka, CS Natura Tour (ośrodki wypoczynkowe), Drukarnia Kolejowa. Jak więc widać PKP to dość rozległa spółka, w której skład wchodzi wiele podmiotów, dzięki którym jest ona w stanie działać i się rozwijać.
Reforma PKP
Historia PKP obfituje we wzloty i upadki. Niestety jeszcze przed kilkunastoma latami, spółka borykała się z poważnymi problemami finansowymi, a Najwyższa Izba Kontroli wykazywała, że zarząd PKP niewłaściwie gospodaruje majątkiem, przez co wiele nieruchomości zaczęło popadać w ruinę. Niewłaściwe zarządzanie mocno odbiło się na nas samych szczególnie w 2010 roku, kiedy to niemożność dogadania się pomiędzy spółkami przewozowymi wprowadziła chaos na liniach kolejowych. To jednak sprawiło, że PKP musiało zacząć dbać o swój rozwój i naprawić wszelkie zaniedbania, które nagromadziły się od tak długiego czasu. Wprowadzono reformy, powołano nowych prezesów, zaczęto konserwować systemy i inwestować w nowe technologie i rozwiązania. Niestety większość Polaków źle ocenia działanie spółki, uważając, że jej zarządzanie jest nieprawidłowe i wymaga zmian.
PKP – płać-kombinuj-płacz. Patrząc na obecny stan naszej kolei chyba więcej się na ten temat nie da powiedzieć. Owszem zauważyłem poprawę w ciągu ostatnich kilku lat, ale nadal nie jest to coś w pełni zadowalającego.