sobota, 7 20 grudnia19
HotMoney

Koszt przystosowania samochodu z Wielkiej Brytanii do polskich warunków

Samochód w Wielkiej Brytanii

W Polsce bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się tzw. angliki, czyli samochody sprowadzane z Wielkiej Brytanii. Często są o wiele tańsze, niż te sprzedawane w naszym kraju, lecz… Trzeba pamiętać o dodatkowych kosztach związanych z ich przystosowaniem do polskich warunków.

Rejestracja samochodów sprowadzanych z Wielkiej Brytanii

Jeszcze kilka lat temu przystosowanie samochodów sprowadzanych z Wielkiej Brytanii było bardzo drogie. Było to spowodowane koniecznością „przekładania” kierownicy z prawej na lewą stronę. Obecnie już takiego obowiązku nie ma, choć konieczne będzie dokonanie kilku innych zabiegów.

Na początku należy wiedzieć, że rejestracja samochodu z kierownicą po prawej stronie jest możliwa tylko wtedy, kiedy auto pochodzi z państw członkowskich Unii Europejskiej. Nie dotyczy to np. pojazdów sprowadzonych z Australii, gdzie również obowiązuje ruch lewostronny.

Rejestracji na tych zasadach podlegają ponadto wyłącznie pojazdy samochodowe mające co najmniej cztery koła oraz rozwijające prędkość większą niż 40 km/h. Nie może być w nich więcej miejsc niż 8. W praktyce oznacza to, że do rejestracji nie zostaną dopuszczone m.in. autobusy czy samochody ciężarowe z kierownicą po prawej stronie.

Aby pojazd przeszedł pozytywnie badania techniczne, co jest warunkiem koniecznym do zarejestrowania auta w Polsce, konieczne jest dostosowania świateł pojazdu, lusterek zewnętrznych oraz prędkościomierza. A ile będzie to kosztować?

Przystosowanie „anglików” do polskich warunków

Dzięki nowym regulacjom, obowiązującym od 2015 roku, koszt przystosowania „anglików” do polskich warunkach zamyka się zwykle w 1 000 zł. Ostateczna cena zależy od marki i modelu auta, a co za tym idzie – dostępności części oryginalnych i zamienników. Jak to wyglądało wcześniej? Gdy istniała konieczność przełożenia kierownicy, koszt ten zaczynał się od 3 000-4 000 zł, mógł wynosić nawet do 10 000 zł, ponieważ niezbędne było wykonanie bardziej zaawansowanych przeróbek.

A co trzeba zmienić? Przede wszystkim przednie reflektory, które należy dostosować do ruchu jednostronnego. Za to zapłacisz ok. 200-300 zł. Należy zmienić lampy tylne, ponieważ w Polsce istnieje obowiązek posiadania światła przeciwmgielnego po lewej stronie – to dodatkowo ok. 150 zł. Prędkościomierz musi podawać prędkość w kilometrach na godzinę, a nie, jak to w przypadku aut sprowadzanych z Wielkiej Brytanii, milach na godzinę. To nie jest drogie, kosztuje zwykle do 100 zł. Zmianie podlegać muszą również lusterka – przygotuj się na wydanie ok. 200 zł.

Samochody z kierownicą po prawej stronie – dodatkowe koszty

Jeśli decydujesz się na zakup samochodu z kierownicą po prawej stronie, to musisz liczyć się z dodatkowymi kosztami związanymi z… ubezpieczeniem. Dlaczego? Ponieważ towarzystwa ubezpieczeniowe niechętnie obejmują polisą takie pojazdy. Z tego względu najczęściej podwyższają stawkę OC. To, ile ostatecznie zapłacisz, zależy od wielu czynników. Przykładowo można jednak podać, że za ubezpieczenie obowiązkowe samochodu z kierownicą po lewej stronie zapłacisz 500 zł, podczas gdy polisa tego samego pojazdu z kierownicą po prawej stronie będzie kosztować od 600 zł do nawet 1000 zł.

Dodaj Twój komentarz