O tym, że reklama w Internecie ma potężną moc, wie już chyba każdy. Możliwości promowania się w sieci jest wiele. Chociaż większość osób korzysta z Google AdWords, są jeszcze inne formy reklamy. Jedną z nich jest reklama na YouTube. Ile ona kosztuje i czy warto z niej skorzystać?
Reklama na YouTube – jak wygląda?
YouTube to najpopularniejszy serwis internetowy z plikami wideo. Znaleźć można na nim dosłownie wszystko. Teledyski ulubionych wykonawców, programy telewizyjne, poradniki, a także reklamy. Miesięcznie na YouTube loguje się około 1,5 miliarda użytkowników, warto zatem pomyśleć o promowaniu się właśnie na tym serwisie. A jak wygląda najpopularniejsza reklama na YT? Zazwyczaj są to krótkie filmiki reklamowe przed rozpoczęciem właściwego video. Możliwości jest jednak znacznie więcej.
Rodzaje reklam na YouTube
Najczęściej wybieraną reklamą jest TrueView In-Stream. Sprawdza się ona, kiedy klient ma gotowe treści video, które chce promować przed właściwymi filmami, jakie są oglądane przez użytkowników. Reklama zazwyczaj pojawia się na początku, ale można ustawić ją również na końcu filmu. Internauta po 5 sekundach reklamy może ją „pominąć”. Z TruView In-Stream korzysta się wtedy, kiedy chce się dotrzeć do potencjalnych klientów, zwiększyć ruch na stronie, zwiększyć świadomość i zasięg marki lub namówić do zakupu konkretnego produktu.
Reklama TrueView Discovery skierowana jest do użytkowników, którzy poszukują nowych treści. Wyświetlana jest obok powiązanych filmów, w wynikach wyszukiwania lub na stronie głównej, kiedy z YouTube korzysta się na telefonie. Jak wygląda ta reklama? Składa się ona z treści oraz miniatury obrazu filmu. Ma ona zachęcać użytkowników do kliknięcia i obejrzenia reklamy.
Reklamy w przerywniku to kolejny rodzaj promocji na YouTube. Jest ona polecana tym, którzy chcą dotrzeć do klientów szybkim przekazem zapadającym w pamięć. Reklamy te wyświetlane są przed, w trakcie lub po filmie. Co ważne, nie można ich pominąć. Ich celem jest zwiększenie świadomości i zasięgu marki.
Reklamy Out-Stream wyświetlane są jedynie na urządzeniach mobilnych, czyli smartfonach i tabletach. Początkowo z wyłączonym dźwiękiem. W momencie kliknięcia w obraz, pojawia się głos. Celem Out-Stream jest zwiększenie zasięgu reklam, by dotrzeć do użytkowników, którzy z YouTube korzystają jedynie na urządzeniach mobilnych.
Ile kosztuje reklama na YouTube?
Koszty reklam uzależnione są od budżetu, ale i od wybranej formy promocji. W przypadku TrueView In-Stream, klient płaci za reklamę, kiedy użytkownik będzie oglądał ją przez 30 sekund lub mniej, jeśli jest ona krótsza. Podobnie jest w przypadku TrueView Discovery. Płatność zostanie pobrana tylko wtedy, gdy internauta kliknie w reklamę i ją obejrzy. W przypadku reklam w przerywniku, koszty uzależnione są od liczby wyświetleń. Płaci się za każdy 1000 wyświetleń. Tak samo jest w przypadku Out-Stream. Opłaty są naliczane według stawki za 1000 wyświetleń. Warunkiem jest obejrzenie reklamy przez co najmniej 2 sekundy.
Niestety, mamy złą wiadomość. Nie da się odpowiedzieć na pytanie, ile kosztuje reklama na You Tube, ponieważ wszystko zależy od zbyt wielu czynników, m.in. takich jak popyt w danej branży, a więc temat i słowa kluczowe istotne w przypadku konkretnej kampanii reklamowej, a także sposób targetowania w związku z lokalizacją (np. reklama lokalna czy krajowa). W przypadku serwisu YouTube mówi się o modelu rozliczeń typu CPV, który oznacza płatność za obejrzenie reklamy. Średnio może ona wynosić 0,10-0,15 zł. Natomiast reklamodawca sam ustala budżet, który może wynosić zarówno 10 zł, jak i kilka tysięcy złotych.
Nawet nie zdawałam sobie sprawy z tego ile reklam widuję oglądając filmiki na youtube. Ale zazwyczaj wyłączam je, jeśli tylko jest taka możliwość.