Franchising czyli franczyza jest doskonałym rozwiązaniem dla osób, które chciałyby zacząć prowadzić własny biznes, ale nie mają na niego pomysłu. Działalność na licencji franczyzy to dobra droga do dużych zarobków. Przekonaj się czym jest franchising, czy jest opłacalny i dla kogo to wymarzona opcja.
- Co to jest franczyza?
- Jakie są rodzaje franczyzy?
- Dla kogo franczyza jest dobrym rozwiązaniem?
- Jakie są plusy i minusy franczyzy?
Co to jest franczyza?
Według Europejskiego Kodeksu Etycznego franczyza to system sprzedaży towarów, usług lub technologii oparty na współpracy między franczyzodawcą i franczyzobiorcami. Działalność na licencji franczyzowej opiera się zatem na działalności według ściśle przyjętych zasad, które ustala podmiot udzielający licencji. Współpraca między franczyzobiorcą i franczyzodawcą opiera się na umowie franczyzy, w której określone zostają prawa i obowiązku obu stron. Franczyzobiorca korzysta więc z nazwy franczyzodawcy, znaku towarowego, „know how”, sposobu prowadzenia działalności, sposobu postępowania, pomocy handlowej i technicznej.
Franczyzobiorca czerpie tu zatem z wiedzy i doświadczenia franczyzodawcy, który zyskuje nie tylko wynagrodzenie z tytułu franczyzy, ale także powiększa swój rynek przy minimalnym wkładzie własnym. Osoba wykupująca licencję franczyzy musi dysponować także wkładem własnym, który najlepiej jest zdobyć zaciągając kredyt dla firmy. Franczyzobiorca powinien sobie zdawać sprawę z poufności informacji, ponoszenia kosztów względem franczyzodawcy i obowiązujących w całej firmie standardów.
Jakie są rodzaje franczyzy?
Franczyzę możemy podzielić ze względu na rodzaj działalności jak i „know how”. W tym pierwszym przypadku mamy franczyzę dystrybucyjną kiedy franczyzodawca udostępnia franczyzobiorcy sposób prowadzenia działalności w zakresie asortymentu, towarów, a także ogólnej wiedzy o ich dystrybucji. W tym wypadku firma franczyzobiorcy prowadzona jest pod znakiem towarowym franczyzodawcy. Ten rodzaj franczyzy najczęściej spotykamy w branży spożywczej i przemysłowej, odzieżowej, kosmetycznej i biżuteryjnej oraz jeśli chodzi o stacje paliw.
Kolejnym rodzajem franczyzy jest franczyza usługowa, gdzie franczyzodawca udostępnia procedury wykonywanych usług. Tu także franczyzobiorca prowadzi firmę pod znakiem towarowym franczyzodawcy. Najczęstszymi branżami franczyzy usługowej są gastronomia, edukacja, turystyka i hotele, finanse i bankowość. Jeśli chodzi o „know how” działalności wyróżniamy tu franczyzę dystrybucji produktu (franczyzodawca przekazuje asortyment produktów lub usług) oraz franczyzę koncepcji działalności (franczyzobiorca otrzymuje konkretne wytyczne prowadzenia firmy i sprzedaży produktów i usług) .
Dla kogo franczyza jest dobrym rozwiązaniem?
Osoby, które chciałyby zacząć prowadzić własną firmę, ale nie mają na nią pomysłu mogą zdecydować się na franczyzę. Wielką zaletą franczyzy (dla franczyzobiorcy) jest poczucie bezpieczeństwa, które zyskuje dzięki pomysłowi, który już funkcjonuje na rynku i nierzadko odniósł sukces. Oczywiście franczyzobiorca zyskuje na marce oraz na kampaniach reklamowych. Dla osoby prowadzącej firmę na licencji franczyzy bardzo ważne jest to, że ma ona wsparcie franczyzodawcy zarówno przy ustalaniu asortymentu jak i doboru lokalizacji, kontroli biznesowej, a także szkoleniach dotyczących księgowości i rekrutacji.
Dla początkującego przedsiębiorcy niesamowitym plusem będzie także to, że nie potrzeba dużego kapitału, by poprowadzić firmę działającą na zasadzie franczyzy. Franczyzobiorca naturalnie korzysta też na tym, że franczyzodawca negocjuje warunki z dostawcami dla całej sieci.
Jakie są plusy i minusy franczyzy?
Na prowadzeniu działalności opartej na franczyzie korzysta zarówno franczyzodawca jak i franczyzobiorca. Minusem dla franczyzobiorcy może okazać się poniesienie początkowych kosztów, w tym wykupienie licencji. Na niekorzyść przemawia tu fakt, że franczyzobiorca musi wypłacać franczyzodawcy dany procent z własnych obrotów, a także to, że należy podporządkować się przy prowadzeniu działalności określonym regułom. Franczyzodawca może mieć problem z kontrolowaniem wszystkich sieci firmy, zwłaszcza jeśli znajdują się one poza granicami kraju, a i sam kontrahent może nie okazać się uczciwy. Z kolei wielkim plusem franczyzy jest fakt, że franczyzodawca rozwija markę, zwiększa kanały dystrybucji i ogranicza działalność konkurencji.
Szanowni Państwo, osoby zainteresowane własnym biznesem w branży bankowej zachęcam do zapoznania się z informacjami w kwestii otwarcia placówki partnerskiej na zasadzie franczyzy
Trzeba pamiętać, że franchising ma jednak sporo wad. Owszem, pracuje się już pod znaną marką, często można od niej dostać wsparcie, np. marketingowe. Ale trzeba ściśle stosować się do polityki firmy, co nie zawsze jest zgodne z tym, co sami chcielibyśmy zrobić.