Fabryka Samochodów Osobowych to polskie przedsiębiorstwo, które przez wiele lat działalności wypuszczało na rynek najbardziej rozpoznawalne samochody na polskich drogach. Co warto wiedzieć o tej firmie? Jakie samochody produkowała? Jak obecnie wygląda sytuacja przedsiębiorstwa i jaka czeka je przyszłość?
- Powstanie Fabryki Samochodów Osobowych
- Jakie samochody produkowało FSO?
- Jak obecnie wygląda działalność FSO?
- Jaka przyszłość czeka FSO?
Powstanie Fabryki Samochodów Osobowych
Historia przedsiębiorstwa sięga do roku 1948, kiedy to krótko po II Wojnie Światowej Rząd Polski postanowił odbudować zniszczony w trakcie okupacji przemysł motoryzacyjny. Tego właśnie roku rozpoczęła się budowa fabryki w Warszawie, jak również podpisano umowę z przedwojennym partnerem, czyli Fiatem. Niestety z powodów politycznych, związanych z nasileniem się zimnej wojny, budowa została wstrzymana, a umowa z Fiatem zerwana.
Później podpisano umowę ze Związkiem Radzieckim, aby produkować samochody na licencji GAZ i tym samym w listopadzie roku 1951 została ostatecznie zakończona budowa fabryki i można było ruszyć z produkcją. Wtedy zjechał z taśmy pierwszy samochód M-20 Warszawa i zaczęła się seryjna produkcja samochodów osobowych w Polsce.
Jakie samochody produkowało FSO?
Z taśm produkcyjnych Fabryki Samochodów Osobowych zeszło wiele doskonale dziś znanych modeli samochodów, obecnie traktowanych jako klasyka polskiej motoryzacji. Wśród nich warto wymienić choćby M-20 Warszawę, która produkowana była od chwili rozpoczęcia fabryki, aż do 1964 roku, później powstawały nowe modele i było tak aż do 1973 roku.
Kolejnym znanym modelem jest Syrena, która zadebiutowała w 1953 roku jako prototyp samochodu małolitrażowego. Bardzo szybko zdobyła uznanie wśród kierowców, dzięki czemu w latach następnych nie tylko produkowana była z dużych ilościach, ale też w różnych modelach, razem z wersją rolniczą oraz sportową. W FSO produkowana była do 1972 roku, później Syrenę przeniesiono do Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej.
Inne popularne i do dziś wspominany z rozrzewnieniem model samochodu to klasyczny polski Fiat 126p, który zjechał z taśmy produkcyjnej w 1967 roku. Na jego podstawie powstało także wiele innych wersje jak kombi, sanitarki, pick-up. Fiaty były produkowane do 1991 roku.
Nie można też zapomnieć o Polonezie, który jako kolejny etap rozwoju fabryki został wypuszczony z taśm w 1978 roku. Produkowany był przy współpracy ze specjalistami z FIAT-a, dzięki czemu wprowadzono nowe rozwiązania bezpieczeństwa oraz nowy atrakcyjniejszy wygląd. Polonezy produkowano w FSO do 2002 roku.
Z innych popularnych i znanych modeli, które wyszły z Fabryki Samochodów Osobowych, nie można zapomnieć także o FSO Matiz oraz FSO Lanos, z marki Daewoo. Z taśm produkcyjnych wyszły także takie auta jak Chevrolet Aveo.
Jak obecnie wygląda działalność FSO?
Początkowo FSO bardzo prężnie się rozwijała, wypuszczając co roku kilkadziesiąt tysięcy samochodów. Mimo to obecnie fabryka, choć wciąż działa boryka się ze sporymi problemami. Gdy w 2011 roku wygasła umowa z Chevroletem pojawiły się problemy finansowe. Firma szukała potencjalnych współpracowników, a także zaczęła wyprzedawać grunty oraz tor do jazd próbnych, a także wyburzono hale i montownie silników. Pracę straciło wielu pracowników.
Produkcja samochodów została wstrzymana, za to fabryka zaczęła produkować między innymi układy wydechowe, zbiorniki paliwa, ogrodzenia, lampy, klocki Lego czy podzespoły do sprzętów AGD. Nie obyło się nawet bez skandalu, kiedy to wytoczono proces ukraińskiemu przedsiębiorstwu Awto-ZAZ za niewywiązanie się z zobowiązań zawartych w umowie.
Jaka przyszłość czeka FSO?
Póki co panuje względna cisza jeżeli chodzi o wznowienie produkcji samochodów. Wprawdzie były projekty nowej Syreny, a nawet coś w tym kierunku ruszyło, jednak ostatecznie do dziś nie ma wielkich nadziei na to, by fabryka znów ruszyła pełną parą. Po prostu brakuje inwestorów chętnych do współpracy. Wiele hal i budynków stoi też pustych i zrujnowanych, a jedna z nich, ta w Żeraniu ma dostać nawet nowe życia. Budynek ma przejść modernizację i stać się centrum targowo-konferencyjnym. Póki co nie wygląda na to, by kultowa Fabryka Samochodów Osobowych miała odżyć. Niestety warunki rynkowe nie są sprzyjające, do tego problemy finansowe przedsiębiorstwa, a także kłopoty prawne, które niestety systematycznie niszczą marzenie o odbudowie polskiej potęgi motoryzacyjnej.
Ja raczej przyszłości tej fabryki nie widzę. W upadku jest od dawna, a same chęci działania to nie wszystko. Jak się podniesie to dobrze, ale szanse są małe. Po prostu rynek motoryzacyjny jest zbyt duży, a do tego Unia też nakłada pewne ograniczenia jeżeli chodzi o produkcję. No cóż, stare czasu już nie wrócą, choć szkoda tych wszystkich wspaniałych klasyków, fajnie byłoby zobaczyć je w nowej odsłonie.