niedziela, 24 Luty 2019
HotMoney

Solaris zmienia w艂a艣ciciela

autobus noc膮

Jedna z najlepiej prosperuj膮cych polskich firm zmienia w艂a艣ciciela. Od tej pory b臋dzie nim hiszpa艅ska sp贸艂ka CAF. Czego mo偶na si臋 spodziewa膰, kiedy Solaris przejdzie w zagraniczne r臋ce? Czy polska marka zniknie z rynku?

Co warto wiedzie膰 o Solarisie?

Dlaczego wiadomo艣膰 o zmianie w艂a艣ciciela Solarisa jest istotna? Bo Solaris Bus & Coach S.A. to nie jest jaka艣 pierwsza z brzegu firma. Ten polski producent pojazd贸w komunikacji miejskiej od dawna zajmuje jedno z czo艂owych miejsc w Europie. Wysoka jako艣膰 i innowacyjno艣膰 jego autobus贸w, tramwaj贸w i trolejbus贸w przynios艂y firmie niejedn膮 nagrod臋, i to nie tylko w Polsce, lecz i innych pa艅stwach Unii Europejskiej, a nawet w kraju tak egzotycznym jak Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Solaris dzia艂a na 32 rynkach na 艣wiecie, nie tylko europejskich. W sumie po drogach je藕dzi prawie 17 tys. wyprodukowanych przez niego pojazd贸w.

To tak偶e wa偶na firma z punktu widzenia rynku pracy. Solaris zatrudnia niemal 300 os贸b w samych tylko zagranicznych oddzia艂ach, a w Polsce znacznie wi臋cej, bo ponad 2,3 tys. pracownik贸w. Jak wi臋c wida膰, to, kto b臋dzie sta艂 u steru tego przedsi臋biorstwa, mo偶e mie膰 dla wielu niebagatelne znaczenie.

Kim jest nowy w艂a艣ciciel Solarisa?

Umow臋 z Polskim Funduszem Rozwoju w sprawie obj臋cia 100% udzia艂贸w w firmie Solaris, a dodatkowo pakietu mniejszo艣ciowego, zawar艂a firma CAF. Skr贸t ten oznacza Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles. Jest to hiszpa艅skie przedsi臋biorstwo, zajmuj膮ce si臋 pojazdami szynowymi i taborem kolejowym 鈥 zar贸wno ich projektowaniem, jak i produkcj膮, utrzymaniem i dostaw膮. Dodatkowo jest te偶 zainteresowane wprowadzaniem nowych rozwi膮za艅 dla transportu miejskiego. Produkty firmy wykorzystywane s膮 w obu Amerykach, Eurazji oraz p贸艂nocnej cz臋艣ci Afryki.

Co to oznacza dla Solarisa?

Jak wspomnieli艣my, udzia艂y CAF w Solarisie wynosi膰 b臋d膮 100%, a opr贸cz tego zawarto te偶 ju偶 z Polskim Funduszem Rozwoju wst臋pne porozumienie w sprawie obj臋cia pakietu mniejszo艣ciowego (35%). Mo偶na zatem pomy艣le膰, 偶e szykuj膮 si臋 gruntowne zmiany. Ale co w艂a艣ciwie przej艣cie w r臋ce nowego w艂a艣ciciela zmieni w Solaris Bus & Coach S.A.?

Wcale nie a偶 tak du偶o, jak mog艂oby si臋 wydawa膰. Solaris uspokaja i zapewnia, 偶e nie ma powodu obawia膰 si臋 o przysz艂o艣膰 marki. Pawe艂 Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju, w rozmowie z 鈥濸ulsem Biznesu鈥 przybli偶y艂 nieco ustalenia zawartej z CAF umowy. Wed艂ug jej za艂o偶e艅 marka ma pozosta膰 obecna na rynku, a dodatkowo 偶adna ze stron tej transakcji przez przynajmniej dziesi臋膰 lat nie mo偶e pozby膰 si臋 akcji Solarisa. Polska to偶samo艣膰 Solarisa ma r贸wnie偶 zosta膰 zachowana.

Zawarte porozumienie ma w d艂u偶szej perspektywie przynie艣膰 korzy艣ci dla obu sp贸艂ek. Przewiduje si臋, 偶e umocni ona pozycj臋 obu marek na pozaeuropejskich rynkach i zapewni im pozycj臋 lidera, je艣li chodzi o innowacyjne rozwi膮zania dla transportu publicznego w Europie. Dla CAF zainwestowanie w Solarisa ma by膰 otwarciem na nowe rynki.

1 komentarz

  1. leslawboruc 2018-09-20, godz. 08:13

    Naprawd臋, troch臋 偶al, 偶e Solaris nie b臋dzie w pe艂ni Polski, taka marka. Czy zmiany wp艂yn膮 na rozw贸j firmy, ciekawe.. Nie przypuszcza艂em, 偶e Polacy b臋d膮 chcieli wyp艣ci膰 tak膮 mark臋 ze swoich r膮k..

Dodaj komentarz