Czasy kiedy wizja wyprawy, po zakup samochodu za granicą, kojarzyła się z wizytą w motoryzacyjnym eldorado już dawno odeszły w niepamięć. Wejście zagranicznych koncernów umożliwiło Polakom zakup nowych samochodów prosto z salonu, a zagraniczny rynek wtórny często rozczarowuje wyeksploatowanymi modelami w wygórowanych cenach. Nadal jednak można wyszukać zadbane, regularnie serwisowane egzemplarze, ale sprowadzenie auta na własną rękę wymaga, przede wszystkim wiedzy. Jak kupić auto za granicą?
- Czy opłaca się samodzielnie sprowadzić auto z zagranicy?
- Jakie formalności, w państwie zakupu, podczas samodzielnego sprowadzania samochodu z zagranicy?
- Które dokumenty są potrzebne do rejestracji auta z zagranicy w Polsce?
- Ile kosztuje sprowadzenie auta z Niemiec?
Czy opłaca się samodzielnie sprowadzić auto z zagranicy?
Polski rynek samochodowy przestaje odbiegać od standardów naszych zachodnich sąsiadów, rodzima arena motoryzacyjna daje szeroki wybór pojazdów wysokiej jakości. Polaków jednak nadal kusi, w zagranicznych modelach samochodów, bogatsze wyposażenie aut jak skórzana tapicerka czy silnik w niestandardowej wersji.
Argumentem, który działa na wyobraźnię jest niższa cena, trzeba tylko zastanowić się z czego wynika. Po zachodniej stronie granicy samochody są zdecydowanie częściej wymieniane niż u nas. Kierowcy wystawiają samochody na sprzedaż, w atrakcyjnej cenie, w razie poważniejszej awarii, większej stłuczki, ponieważ koszty naprawy pojazdu są bardzo wysokie. Często kupujemy więc uszkodzone samochody, które w Polsce wymagają solidnej renowacji, co czasem bardzo generuje koszty doprowadzenia auta do stanu używalności. Decyzję o zakupie auta za granicą trzeba więc dobrze przemyśleć, przekalkulować koszty i odpowiednio całą operację zaplanować.
Jakie formalności, w państwie zakupu, podczas samodzielnego sprowadzania samochodu z zagranicy?
We wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej procedura sprowadzenia auta wygląda podobnie. Na terenie państwa zakupu musimy skompletować dwujęzyczną umowę kupna wraz z odpowiednikiem karty pojazdu i odpowiednikiem dowodu rejestracyjnego, które powinniśmy uzyskać od sprzedającego. Do tego potrzebne będzie też zaświadczenie o wyrejestrowaniu pojazdu. Jeśli chcemy uniknąć konieczności wynajmowania lawety i wrócić „na kołach” wymienione dokumenty trzeba złożyć w wydziale komunikacji miasta, w którym dokonaliśmy zakupu, tam wykupujemy tablice eksportowe wraz z ubezpieczeniem komunikacyjnym. Kolejnym etapem będzie już rejestracja sprowadzonego samochodu w Polsce.
Które dokumenty są potrzebne do rejestracji auta z zagranicy w Polsce?
Przepisy prawa o ruchu drogowym w Polsce nakładają obowiązek rejestracji zakupionego pojazdu w terminie 30 dni od daty zakupu. Rejestracji dokonuje starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub siedziby właściciela, w tym celu musimy się zgłosić do naszego Wydziału Komunikacji. Dokumenty, które są wymagane przy rejestracji nowego auta z zagranicy to wniosek właściciela o rejestrację, dowód osobisty, dokument potwierdzający fakt nabycia pojazdu (np. umowa sprzedaży, faktura VAT), świadectwo zgodności WE, potwierdzenie wyrejestrowania pojazdu i karta pojazdu. W sytuacji, w której samochód został sprowadzony spoza granic UE należy przedłożyć dokument odprawy celnej przewozowej i świadectwo uiszczenia opłaty z tytułu akcyzy. Dokumenty, które zostały sporządzone w języku obcym musimy złożyć w tłumaczeniu na język polski przez tłumacza przysięgłego.
Ile kosztuje sprowadzenie auta z Niemiec?
Koszty związane z obsługą w niemieckim Wydziale Komunikacji będą obejmowały zakup tablic eksportowych wraz z ubezpieczeniem (ok.75 EUR) oraz wydanie nowej karty pojazdu (ok. 56 EUR). Opłaty związane z tłumaczeniem, potrzebnych do rejestracji dokumentów, na język polski to wydatek około 150 zł. Najdroższym etapem rejestracji auta jest podatek akcyzowy, uzależniony jest od pojemności silnika. Najczęściej trzeba odprowadzić do urzędu 18,6% z kwoty, która wskazana została w umowie kupna-sprzedaży. Karta pojazdu, wydanie polskich tablic rejestracyjnych i nalepki legalizacyjne to koszt 256 zł. Polscy urzędnicy często nie uznają dokumentacji wydawanej przez zagranicznych diagnostów, dlatego musimy mieć na względzie opłaty związane z badaniem technicznym pojazdu w wysokości 98 zł.
Coraz częściej słyszę wśród znajomych, że lepiej kupić samochód z Polski niż z zagranicy, bo te są zwykle kręcone i często powypadkowe. Bałabym się sama sprowadzać samochód np. z Niemiec.
Mam takie samo podejście. Zdecydowanie wolę kupić samochód z Polski niż z zagranicy. Zwłaszcza, że dzisiaj różnica w cenie nie jest jakaś drastyczna.