Terminal płatniczy – czy warto w niego zainwestować? W jaki sposób takie urządzenie w naszym sklepie może wpłynąć na obsługę i wyniki sprzedaży? Czy zmiany będą pozytywne?
- Terminal płatniczy – co to jest?
- Jak działa terminal płatniczy?
- Jakie zalety ma posiadanie w sklepie terminalu płatniczego?
- Jakie wady mają terminale płatnicze?
Terminal płatniczy – co to jest?
Terminal płatniczy, nazywany też terminalem POS, jest niedużym urządzeniem pośredniczącym w płatnościach bezgotówkowych. Dzięki niemu za zakupy bądź usługę można zapłacić kartą płatniczą, elektroniczną albo BLIK-iem.
Oprócz tego terminal umożliwia wypłatę gotówki z niektórych punktów handlowo-usługowych podczas robienia zakupów. Można też za jego pomocą doładować telefon lub zapłacić rachunki.
Jak działa terminal płatniczy?
Pierwotnie terminale odczytywały karty za pomocą paska magnetycznego. Obecnie wyposażone są w klawiaturę do wpisywania numeru PIN albo opcję transakcji zbliżeniowych. Podczas dokonywania płatności za usługę należy wsunąć kartę do terminala lub zbliżyć do jego ekranu kartę, smartfon bądź smartwatch. Następnym krokiem jest podanie numeru PIN, jeżeli kwota transakcji przekroczy 50 zł.
Terminal za pośrednictwem centrum autoryzacyjnego nawiązuje połączenie z bankiem klienta. Jeśli na koncie będzie znajdować się wymagana kwota, transakcja zostanie przyjęta. Na zakończenie terminal drukuje potwierdzenie dokonania transakcji dla klienta oraz jej kopię dla sprzedawcy.
Jakie zalety ma posiadanie w sklepie terminalu płatniczego?
Jeśli posiadamy w sklepie terminal, zwiększa się nasza konkurencyjność, ponieważ klienci lubią płacić kartą i wielu z nich nie nosi przy sobie gotówki. Chętniej więc odwiedzą sklep, w którym jest terminal płatniczy. Jednocześnie robią też większe zakupy. Przy płaceniu gotówką klient jest w pewien sposób ograniczany, bo musi brać pod uwagę, czy starczy mu na wszystko, co chciał kupić. Przy płatnościach kartą klienci chętniej rozszerzają swoją listę zakupów o dodatkowe artykuły.
Kolejnym plusem jest zwiększone bezpieczeństwo transakcji – im mniej gotówki, tym mniejsze ryzyko popełnienia błędów przy przeliczaniu pieniędzy i wydawaniu reszty. Zmniejsza się też ryzyko kradzieży. Zaletą nie do przecenienia jest skrócenie procesu płatności, które przekłada się na poprawienie tempa obsługi klientów.
Terminal w sklepie to mniej gotówki w kasie. A mniej gotówki w kasie oznacza zaoszczędzenie na cash handlingu – czyli zabezpieczaniu gotówki, przeliczaniu jej i zawożeniu do banku.
Jakie wady mają terminale płatnicze?
Oczywiście terminal płatniczy wiąże się nie tylko z korzyściami. Minusem jest z pewnością możliwość awarii urządzenia lub odmowy transakcji. Wszystkie zaawansowane maszyny mogą się czasem zepsuć, więc dotyczy to również terminalu. Tymczasem przy płaceniu gotówką takie ryzyko oczywiście nie występuje.
Oprócz tego trzeba być gotowym na koszty, związane z obsługą terminalu – wlicza się tu opłatę za dzierżawę, prowizję od transakcji, opłatę za instalację oraz opłatę aktywacyjną.
W mediach jest akcja: „Polska bezgotówkowa”. Promowane jest więc płacenie bezgotówkowe. Jestem zdania, że to dobrze. Ja sama lubię tak płacić.