Wprowadzono zmianę w ustawie o biopaliwach, dzięki czemu w wyliczaniu Narodowego Celu Wskaźnikowego zostaną uwzględnione ich nowe typy.
Biopaliwa
Polski Sejm uchwalił zmianę ustawy o biopaliwach. Tym samym wprowadzone zostały nowe metody wyliczania Narodowego Celu Wskaźnikowego, czyli średniego udziału biopaliw w zużyciu paliw na potrzeby transportu. Od 2020 roku w kolejnych latach wskaźnik ten ma wynosić 8,5, 8,6, oraz 8,7%.
Do Narodowego Celu Wskaźnikowego zostaną też wliczone nowe rodzaje paliw, dotychczas nieuwzględniane. Będą teraz brane pod uwagę nie tylko zdefiniowane paliwa ciekłe, ale również inne stosowane w transporcie, które pojawiły się wraz z postępem technologii, takie jak sprężony gaz ziemny. Liczyć będą się także produkty pochodzące z procesu współuwodornienia. Chodzi o biokomponenty z produktów pochodzenia naftowego, a także olejów roślinnych, odpadków, tłuszczów i biomasy. Ostatnią grupą nowych paliw, zaliczanych odtąd do Narodowego Celu Wskaźnikowego, stanowią paliwa ciekłe zawierające biowodór, wyprodukowane przy użyciu biometanu.
Przejęcie brytyjskiego tankowca przez Iran
Kolejny tankowiec został przejęty przez Iran. Tym razem chodzi o brytyjski statek Stena Impero. Według strony irańskiej miała miejsce kolizja tankowca z łodzią rybacką. Łódź miała zacząć wzywać pomocy, co brytyjski statek zignorował. W efekcie irańska Gwardia Rewolucyjna przejęła tankowiec za nieprzestrzeganie międzynarodowego prawa morskiego.
Tej wersji wydarzeń zaprzecza Jonathan Allen, zastępca brytyjskiego ambasadora przy ONZ. Nieprawdziwe miałyby być twierdzenia Iranu, iż statek wpłynął do cieśniny Ormuz torem wodnym dla jednostek opuszczających zatokę, nie odpowiadał na ostrzeżenia oraz miał wyłączony system automatycznej identyfikacji. Allen zaznaczył też, że nie ma dowodu kolizji z łodzią rybacką, ale nawet jeżeli rzeczywiście do niej doszło, Iran nie miał prawa przechwycić brytyjskiej jednostki.
Tankowiec z 23-osobową załogą znajduje się obecnie w irańskim porcie w Bandar Abbas. Władze kraju zapowiedziały, że załoga pozostanie na statku do zakończenia śledztwa.
Nie brakuje głosów, że cała ta sytuacja to odwet irańskiego rządu za decyzję Brytyjczyków o zatrzymaniu 4 lipca w pobliżu Gibraltaru irańskiego tankowca Grace 1 w związku z podejrzeniami o próbę naruszenia sankcji Unii Europejskiej nałożonych na Syrię. Statek do teraz znajduje się w rękach Brytyjczyków – sąd w Gibraltarze właśnie podjął decyzję o przedłużeniu zatrzymania na kolejne 30 dni. To właśnie ta decyzja mogła wpłynąć na podjęcie akcji odwetowej przez Iran.
Uber i wysokie ceny
Uber w Stanach Zjednoczonych zaskoczył pasażerów niebotycznie wysokimi cenami. Korzystający z przejazdów w Waszyngtonie i San Diego musieli zapłacić za kurs sto razy więcej niż wynoszą zwykłe stawki. Jak się okazało, winna wszystkiemu była usterka systemu płatniczego. W systemie płatności aplikacji doszło do przesunięcia przecinka.
Klienci Ubera dopiero po czasie dowiadywali się o zawyżonej wysokości opłat, ponieważ aplikacja automatycznie pobiera należne kwoty z podpiętych pod nią kont. Część klientów o błędzie dowiedziała się dzięki bankom, które dopatrywały się w wysokich opłatach możliwego oszustwa. Sprawa została już wyjaśniona, usterka naprawiona, a klienci odzyskają niesłusznie od nich pobrane pieniądze.