Węgry mają zastrzeżenia co do bezstronności Fransa Timmermansa. Tymczasem Komisja Europejska zablokowała fuzję Siemensa i Alstomu
- Apel Węgier w sprawie Timmermansa
- Fuzja Siemensa i Alstomu zablokowana
- Nowe myśliwce dla Francji i Niemiec
- Blokada transferu dla reżimu Maduro
Apel Węgier w sprawie Timmermansa
Gergely Gulyas, minister kierujący kancelarią premiera Węgier, w imieniu węgierskiego rządu zaapelował do Jean-Claudea Junckera, szefa Komisji Europejskiej, o wycofanie z prac jej wiceprzewodniczącego Fransa Timmermansa na czas jego udziału w kampanii organizowanej przed wyborami do Parlamentu Europejskiego.
Według stanowiska Węgier Timmermans powinien na czas kampanii wyborczej mieć zapewniony bezpłatny urlop, ponieważ członkowie Komisji Europejskiej powinni podczas wykonywania swoich obowiązków odznaczać się niezależnością. Kodeks postępowania dopuszcza, by członkowie Komisji Europejskiej pełnili funkcje również wtedy, gdy kandydują na stanowisko szefa KE, jednak stronnicza postawa jest wtedy nie do zaakceptowania.
A właśnie stronniczości węgierski rząd dopatruje się w zachowaniu Timmermansa, który podczas debaty w Parlamencie Europejskim na temat praworządności na Węgrzech miał wykorzystać swoje przemówienie w celach kampanii wyborczej, reprezentując punkt widzenia lewicowej węgierskiej opozycji.
Fuzja Siemensa i Alstomu zablokowana
Wszystko wskazuje na to, że planowana fuzja niemieckiego Siemensa i francuskiego Alstomu, światowych liderów w sektorze transportu kolejowego, może nie dojść do skutku. Na przeszkodzie planom obu przedsiębiorstw stanęła decyzja Komisji Europejskiej, zabraniająca przeprowadzenia takiej fuzji. Połączenie firm zostało zablokowane ze względu na wiążący się z nim negatywny wpływ na konkurencję na rynkach kolejowych.
Niemcy i Francja mocno lobbowały za fuzją, przekonując, że pozwoli ona stworzyć „europejskiego championa”, który będzie mógł z sukcesem konkurować na globalnym rynku, przede wszystkim z największym na świecie producentem kolejowym, chińskim CRRC. Uzasadniając decyzję Komisji Europejskiej unijna komisarz do spraw konkurencji Margrethe Vestager, zaznaczyła jednak, że nie może być o tym mowy, gdyż wcześniej ucierpiałaby konkurencja na rynku Unii Europejskiej, co przyniosłoby szkodę klientom.
Nowe myśliwce dla Francji i Niemiec
W sektorze transportu kolejowego niemiecko-francuska współpraca została zatem udaremniona przez unijne decyzje, wszystko jednak wskazuje na to, że będzie ona kwitła w sektorze lotniczym. Firma lotnicza Dassault Aviation zawarła umowę z Airbusem w sprawie opracowania koncepcji przyszłego samolotu myśliwskiego. Samolot ten miałby zastąpić myśliwce używane we Francji i Niemczech obecnie. Wiele wskazuje na to, że wiosną do projektu dołączy również Hiszpania.
Blokada transferu dla reżimu Maduro
Deputowany parlamentu Wenezueli Carlos Paparoni poinformował, że portugalski bank Novo Banco zablokował przelew 1,2 mld dolarów na konta, które wenezuelski reżim Nicolasa Maduro otworzył w Urugwaju. Przelew miał trafi do banków Banco Republica i Bandes, a dokonać próbowali go ambasador Wenezueli w Lizbonie Lucas Rincon Romero oraz Ivan Legado, pełniący ważne funkcje w kierownictwie MSZ w Caracas i władzach Petroleos de Venezuela, państwowej spółki naftowej.
Zablokowanie transferu ze strony Novo Banco, którego 25% udziałów należy do państwa portugalskiego, może być odczytywane jako odpowiedź na apel, jaki do instytucji międzynarodowych skierował Juan Guaido, tymczasowy prezydent Wenezueli, by uniemożliwić reżimowi Maduro dokonywanie pieniężnych transferów.