niedziela, 10 listopada 2024
HotMoney

Prawa klientów operatorów telewizji – o czym klient powinien wiedzieć?

Pilot

Klienci różnych usług najczęściej nie korzystają ze swoich praw, bo zwyczajnie nie wiedzą, że mogą. Większość osób nie czyta w ogóle umów od deski do deski, potem zaczynają się kłopoty, np. w sytuacji, kiedy konsument chce zrezygnować z usług. Okazuje się jednak, że klienci operatorów mają wiele praw – jakich?

Prawo do rezygnacji z usług

Konsumenci mają prawo do rezygnacji z usług w każdym momencie trwania umowy. Najczęściej jednak dochodzi do tego wtedy, kiedy zbliża się jej koniec. Wtedy na co najmniej miesiąc przed końcem należy złożyć w siedzibie operatora telewizji stosowne pismo. W przeciwnym razie umowa może zostać przedłużona na czas nieokreślony.

Klient ma także prawo do rezygnacji z usług, jeśli okazało się, że w mieszkanie lub domu nie są spełnione warunki techniczne i np. nie jest odbierany sygnał. W tym przypadku konsument m określony czas na odstąpienie od umowy, mogą to być np. tylko dwa dni.

Umowę można rozwiązać w dowolnym terminie jej obowiązywania. Należy jednak liczyć się z tym, że zapewne trzeba będzie zwrócić naliczone rabaty, które będą proporcjonalne do czasu trwania umowy. To zresztą może u każdego operatora telewizji wyglądać inaczej, dlatego warto czytać uważnie umowy.

zobacz także:  Nowelizacje polskiego prawa, Traktat o handlu bronią... - przegląd 26 kwiecień 2019

Zmiana kanałów a rezygnacja

Wszelkie zmiany liczby programów i usuwanie niektórych stacji powinny być z wyprzedzeniem przedstawiane wszystkim konsumentom. Jeśli tak się nie dzieje, operator telewizji łamie prawo. Klienci muszą być informowani o wszelkich zmianach, ponieważ mogą się na nie nie godzić. Wówczas mają pełne prawo do wypowiedzenia umowy. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta nałożył już wiele kar na platformy telewizyjne, które zataiły zmiany lub poinformowały o nich celowo za późno. Oczywiście rezygnacja z usług w przypadku zmiany kanałów lub usunięcia któregokolwiek z nich nie może nieść ze sobą skutków finansowych wynikających ze wcześniejszego rozwiązania umowy.

Podwyższenie opłaty abonamentowej a rezygnacja

Zrezygnować z usług można także w sytuacji, kiedy operator podnosi cenę opłaty abonamentowej. Nie może być w ogóle w umowie klauzuli o tym, że operator ma prawo do podwyższenia tej kwoty, ponieważ jest to niezgodne z prawem. Abonent musi być o wszelkich zmianach poinformowany z takim wyprzedzeniem, by mógł zrezygnować wtedy z usług operatora. Mało tego, jest to zmiana warunków umowy, która powinna być poświadczona stosownym aneksem.

Jak widać, największe prawa mają konsumenci w przypadku rezygnacji z usług. Operatorzy robią wszystko, by uniemożliwić zakończenie umowy, a do tego używają specjalnych metod, nie do końca zgodnych z prawem, byle tylko więcej zarobić na abonentach. Warto więc być świadomym tego, że klient ma swoje prawa, z których może w pełni korzystać. Najczęściej dotyczą one właśnie rezygnacji z usług nie tylko w przypadku kończącej się umowy, ale także wtedy, kiedy operator pozwoli sobie na różnice programowe, podwyższenie opłat abonamentowych lub zdecyduje się na jakiekolwiek zmiany bez stosownych aneksów.

zobacz także:  Nowe przepisy dla banków, Opóźnienie brexitu... - przegląd 21 marzec 2019

komentarze 2

  1. Rozalia pisze:

    Najgorsze jest to, jak operatorzy wydzwaniają i męczą człowieka, żeby nie rezygnował z umowy. Przez parę lat nic nie zaoferują, w żaden sposób nie dbają o klienta, a potem nagle się budzą.

  2. niedowierzenie pisze:

    Nie wiedziałam, że można zrezygnować z usług w trakcie trwania umowy. Zawsze jest informacja, że trzeba czekać do jej końca, inaczej się chyba płaci jakąś karę. Hmm ciekawe jak to faktycznie wygląda w praktyce.

Dodaj Twój komentarz