wtorek, 13 Listopad 2018
HotMoney

Polecenie przelewu a polecenie zapłaty – jakie różnice?

Pieniądze na przelewy

Dla wielu klientów banków pojęcia związane z poleceniem przelewu, a poleceniem zapłaty oznaczają to samo. Jednak aby nie popełnić błędu, który mógłby mieć nieprzyjemne konsekwencje, warto znać różnicę między nimi.

Co to jest polecenie przelewu?

Polecenie przelewu, często znane bardziej klientom banków pod nazwą zlecenie stałe, to rodzaj cyfrowego upoważnienia, jakie właściciel konta przyznaje bankowi, aby ten w jego imieniu wysyłał określoną kwotę na wskazany rachunek.

W praktyce wygląda to w ten sposób, że określamy do kogo, w jakiej wysokości oraz w jaki dzień mają zostać automatycznie wysłane pieniędzy. Jest to więc nic innego, jak planowanie transakcji.

W tym wypadku ważne są dwie rzeczy – w dniu, w którym bank ma za nas zrealizować przelew, na koncie muszą znaleźć się odpowiednie środki oraz kwota ta musi być stała. I w tym wypadku bardzo ważne jest, że jeśli polecenie zapłaty ma być wykonywane regularnie, co miesiąc, musi ono dotyczyć tej samej, stałej kwoty.

Kiedy najczęściej opłaca się aktywować tę usługę? Gdy płacimy rachunki o tej samej wysokości. Dzięki temu nie musimy martwić o wykonywanie płatności w terminie, ponieważ wystarczy, że zlecimy to bankowi. Trzeba jednak uważać, ponieważ gdy opłata ta wzrośnie, trzeba edytować polecenie. Problematyczne może okazać się również, jak np. przekroczymy rachunek abonamentowy za telefon.

Co to jest polecenie zapłaty?

Na czym polega w takim razie polecenie zapłaty? Jest to również upoważnienie, ale wystawiane zewnętrznej instytucji, do pobierania określonych kwot z naszego rachunku osobistego. Tutaj kwota ta może być stała lub zmienna, w zależności od wysokości rachunku – to w gestii zewnętrznej instytucji leży, aby zadbać o poprawne, comiesięczne wprowadzenie danych.

Polecenia zapłaty może być wykonane np. w przypadku płacenia abonamentu za daną usługę (wtedy kwota ta nie zmienia się). Natomiast dla usługodawców taka forma obciążenia konta jest gwarancją wykonania płatności. Najlepszym przykładem na to są wypożyczalnie aut (choć tam zgoda dotyczy najczęściej wykonania jednorazowej transakcji) lub kluby fitness z rocznymi karnetami.

Jak ustawić polecenie przelewu oraz zapłaty?

Aby ustawić polecenie przelewu, najprościej jest zalogować się do swojej bankowości mobilnej. Tam, w ustawieniach, wypełnia się formularz z podstawowymi danymi i po weryfikacji wprowadzonych informacji bank przyjmuje polecenie – odtąd wszystko dzieje się automatycznie. Właściciel konta ma też cały czas dostęp do tej usługi i może ją dowolnie modyfikować. Ponadto aktywację polecenia przelewu  można przeprowadzić w oddziale banku.

Natomiast polecenie zapłaty dokonuje się „poza bankiem”. Należy podać swoje imię i nazwisko, numer karty debetowej oraz numer trzycyfrowy numer CVV, który znajduje się na odwrocie karty i umożliwia przetworzenie płatności. Jako, iż nie mamy bezpośredniej kontroli nad poleceniem zapłaty, tak jak w przypadku polecenia przelewu, należy weryfikować, jakim instytucjom powierza się takie dane. Nie tylko pod względem tego, czy są uczciwe, lecz czy posiadają też skomplikowane systemy zabezpieczeń uniemożliwiające kradzież danych przez osoby trzecie.

2 komentarze

  1. doporasa 2018-09-19, godz. 14:55

    Ustawiając taką opcje nie zniknie nam z konta więcej pieniędzy? Stresują mnie takie rozwiązania.

  2. lola 2018-11-09, godz. 11:57

    A czemu miałoby zniknąć więcej? Nawet jeśli tak się stanie – masz prawo do reklamacji. Nie ma co się obawiać. To duża wygoda!

Dodaj komentarz