Fiat – co warto wiedzieć o tym przedsiębiorstwie? Jakie kultowe modele samochodów opuszczały podwoje zakładów tej firmy?
Początki Fiata
Fabrica Italiana Automobil Torino, czyli Fiat, to firma, której początki sięgają końca XIX wieku. Przedsiębiorstwo zostało założone 11 lipca 1899 roku. Pierwszym pojazdem, który opuścił zakłady, był Fiat 3 1/2 HP. Od tej pory firma rozwijała się w szybkim tempie – w 1905 roku w jej ofercie znajdowało się już 16 samochodów osobowych.
W 1908 wyprodukowano 1000 egzemplarzy Fiata 1 Fiacre, w którym zastosowano układ silnika „barca” ze zintegrowaną skrzynią biegów. Przełomem był model Tipo, wprowadzony dwa lata później – pierwszy, w którym zastosowano akumulatory.
Fiat 509, debiutujący w 1925 roku, dostępny jako limuzyna, kabriolet lub coupe, był jednym z pierwszych na świecie samochodów sprzedawanych na raty. Model 508 z roku 1932 zyskał sobie popularność dzięki niskiej cenie i małemu zużyciu paliwa. Popularność ta jednak została pobita przez inny model Fiata – 500, czyli Topolino, który ujrzał światło dzienne w 1936 roku. Nowocześnie wyglądającym autem o zaokrąglonej karoserii mogły podróżować dwie dorosłe osoby.
W Polsce szczególnie ważny dla rozwoju motoryzacji okazał się rok 1973, kiedy na terenie naszego kraju zaczęto produkować model 126p.
Fiat 126p
To do tego modelu Polacy mają największy sentyment. Trudno się dziwić. Samochód produkowany od 1972 do 2000 roku przyczynił się do kształtowania krajobrazu polskich dróg, przez wiele lat będąc ich nieodzownym elementem. Przed pojawieniem się popularnego „Malucha” samochód był dobrem luksusowym, na które niewielu mogło sobie pozwolić. Fiat 126p na tym tle był atrakcyjny cenowo, dlatego po zakupie przez Polskę licencji na jego produkcję, nasze drogi zaczęły stawać się mniej opustoszałe niż dotąd.
Fiat Punto
Auto zaprezentowane w 1993 roku w Turynie to zdecydowanie jeden z najpopularniejszych modeli Fiata. Podbić serca fanów motoryzacji udało mu się przede wszystkim dzięki zachowaniu idealnej równowagi między wydajnością, wykonaniem, wygodą prowadzenia a wysokością kosztów.
Fiat 130
Ten model to ostatni samochód Fiata, który mógł godnie rywalizować w segmencie limuzyn z takimi graczami jak Mercedes czy BMW. I nie był wcale skazany na pożarcie – wyposażenie miał bogate, osiągi zbliżone do konkurencji, natomiast cenę o kilkanaście procent niższą. W swoim czasie nie zdobył popularności, na jaką zasługiwał, po latach jednak zaczął zyskiwać coraz szersze grono miłośników.
Jaka przyszłość przed Fiatem?
W lipcu 2018 roku koncern Fiata musiał pożegnać dotychczasowego dyrektora generalnego Sergio Marchionne. Przyszłość Fiata stanęła wtedy pod znakiem zapytania. Nowym szefem koncernu został Mike Manley. Plan produkcyjny koncernu, ustalony w czerwcu, miał być realizowany bez zmian
A czego można się spodziewać po przyszłych samochodach Fiata? Europejska gama modeli ma zostać ograniczona do Pandy i różnych wersji modelu 500, co oznacza rezygnację między innymi z Fiata Tipo. Wiadomo również, że nie ma w planach następcy dla Punto.
Jeśli chodzi o model 500, to tradycyjna odmiana zostaje z nami i nigdzie się nie wybiera, natomiast wkrótce pojawić ma się nowy wariant – 500 Giardiniera, pięciodrzwiowy samochód będący odpowiedzią na MINI Clubmana. Większy nacisk koncern chce położyć na ekologię – poszczególne modele mają zyskać elektryczne i hybrydowe odmiany.
Bardzo podobają mi się modele Fiat 500, to świetne samochody do jazdy po mieście. Ciekawa jestem tej nowej odsłony, mam nadzieję, że znajdzie się w niej nieco więcej miejsca dla pasażerów.