Spoglądając na warszawską Giełdę Papierów Wartościowych łatwo zauważyć, że notowane są tu nie tylko akcje różnych spółek, ale i główne indeksy giełdowe ułatwiające przeprowadzanie inwestycji. Oprócz takich indeksów jak WIG20 czy mWIG40 na giełdzie w Warszawie notowane są indeksy sektorowe, wśród których znajduje się od 2017 roku indeks WIG-motoryzacja.Obrazuje on kondycję sektora motoryzacyjnego, a w jego skład wchodzą spółki uczestniczące w indeksie WIG, które jednocześnie można zakwalifikować do sektora motoryzacji. Sprawdźmy, czy warto inwestować w akcje poszczególnych spółek, analizując wyniki indeksu WIG-motoryzacja.
Co znajduje się w portfelu indeksu sektorowego WIG-motoryzacja?
Datą bazową dla indeksu WIG-motoryzacja jest właściwie 30 grudnia 2016 roku, ale notowania rozpoczęły się z początkiem 2017 roku. Początkowa wartość tego indeksu wynosiła 5175,40 punktów. W portfelu subindeksu WIG-motoryzacja znalazły się takie same pakiety jak w portfelu indeksu WIG. To indeks dochodowy i przy jego obliczaniu uwzględniane są ceny zawartych w nim akcji spółek motoryzacyjnych, jak i dochody z dywidend i praw poboru.
Giełda Papierów Wartościowych w momencie tworzenia indeksu sektorowego WIG-motoryzacja zaliczyła do niego osiem spółek z tej branży. Mianowicie znalazły się w nim akcje spółek Sanok Rubber Company, Uniwheels, AC, Inter Cars, Dębica, Auto Partner, Fota i Inter Groclin. Inter Cars, Sanok Rubber Company i Uniwheels odpowiadały wówczas za 15 proc. udziału w portfelu indeksu.
W 2021 roku skład indeksu WIG-motoryzacja uległ zmianie, a wchodzą w jego skład akcje spółek AC SA, czyli firma z segmentu instalacji gazowych, Auto Partner SA, specjalizująca się w imporcie i dystrybucji części zamiennych do pojazdów mechanicznych, British Automotive Holding SA, Dębica SA, Groclin SA, Inter Cars SA, Sanok Rubber Company SA.
Czy warto inwestować w sektor motoryzacyjny na podstawie WIG-motoryzacja?
Samodzielna analiza sektora motoryzacyjnego i spółek działających w nim i notowanych na giełdzie jest kłopotliwa dla inwestora. Dlatego przy wyborze akcji do swojego portfela inwestycyjnego i podejmowaniu decyzji, czy zainwestować w motoryzację, może on posłużyć się subindeksem WIG-motoryzacja, jeśli chodzi o warszawską GPW. Początkowo, w latach 2016-2017 indeks WIG-motoryzacja notował aż dwucyfrowe wzrosty, a później spadki rzędu 5 proc. rocznie. Od kwietnia 2020 roku zaczął rosnąć o ponad 90 proc. rok do roku. Kwiecień okazał się dla niego największym odbiciem w całej jego historii. W okresie pandemii WIG-motoryzacja stale wzrastał, by w październiku 2021 roku osiągnąć wartość 6740 pkt.
W jakie spółki inwestować?
Warto zwrócić uwagę w pierwszej kolejności na największe spółki z branży motoryzacyjnej wchodzące w skład wspominanego indeksu WIG-motoryzacja. Można zainwestować w kilka takich spółek, dla większego zdywersyfikowania swojego portfela. Zobacz też: https://www.xtb.com/pl/edukacja/co-to-jest-pips.
Do tego celu wybrać można akcje spółki Inter Cars, czyli największego dystrybutora części zamiennych do samochodów – osobowych, dostawczych i ciężarowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Inter Cars ma ustabilizowaną pozycję na giełdzie, gdzie notowany jest od 2004 roku i od tego czasu niemal stale zwiększa swoją wycenę. W 2016 roku spółka Inter Cars dała zarobić inwestorom ponad 25 proc. Natomiast w okresie od października 2020 roku do października 2021 roku akcje spółki Inter Cars podwoiły swoją wartość.
Na rynku polskim od lat funkcjonuje spółka akcyjna Sanok Rubber Company. Debiutowała ona na rynku giełdowym w 1997 roku. Zajmuje się produkcją uszczelek karoserii i wyrobów gumowo-metalowych. Jej akcje w perspektywie 12 miesięcy ponad dwukrotnie zwiększyły swoją wartość. Kto zainwestował więc w nie swoje pieniądze, w październiku 2021 roku liczył zyski.
W życiu bym nie pomyślał o inwestowaniu w motoryzację, ale coś w tym jest, elektryki zaraz mienią świat 🙂