niedziela, 21 Kwiecie艅 2019
HotMoney

Opel zn贸w przynosi zyski. Czy to odrodzenie marki?

opel na piasku

Opel ponosi艂 straty przez dwadzie艣cia lat. Przez ca艂e dwie dekady popularna niegdy艣 marka nie potrafi艂a na siebie zarobi膰. Wygl膮da na to, 偶e w tym roku pojawi艂y si臋 zmiany na lepsze. Ale czy to wystarczy, by Opel zdo艂a艂 odzyska膰 dawn膮 pozycje i na dobre sta膰 si臋 rentown膮 mark膮?

Wzloty i upadki

Opel to marka, za kt贸r膮 stoi wyj膮tkowo d艂uga i bogata historia. Przedsi臋biorstwo dzia艂a ju偶 od 1862 roku, a konstrukcj臋 w艂asnych samochod贸w rozpocz臋艂o w 1899. Firma dynamicznie si臋 rozwija艂a, pod koniec lat dwudziestych ubieg艂ego wieku posiada艂a a偶 37,5 % udzia艂贸w w niemieckim rynku motoryzacyjnym. W tym okresie wi臋kszo艣ciowy pakiet akcji wykupi艂 ameryka艅ski koncern General Motors.

Po II wojnie 艣wiatowej do popularnych modeli nale偶a艂y Olympia, Admira艂 i Kadet. Okres pomy艣lno艣ci potrwa艂 kilka dekad, p贸藕niej jednak firma zacz臋艂a podupada膰, a osi膮gane wyniki sprzeda偶y zacz臋艂y by膰 wyra藕nie s艂absze.

Nowy w艂a艣ciciel, lepsze wyniki

W sierpniu 2017 Opel przeszed艂 pod skrzyd艂a grupy PSA. General Motors sprzeda艂 przedsi臋biorstwo po 88 latach. Negocjacje trwa艂y miesi膮c, a bra艂y w nim udzia艂 nie tylko zarz膮dy obu koncern贸w, ale r贸wnie偶 niemieckie zwi膮zki zawodowe, a nawet rz膮dy Niemiec i Francji.

Zmiana w艂a艣ciciela poci膮gn臋艂a za sob膮 dramatyczne konsekwencje. PSA mia艂a swoj膮 wizj臋 prowadzenia firmy, kt贸ra wi膮za艂a si臋 z mocnym ograniczeniem koszt贸w. Bud偶etowe ci臋cia zmusi艂y tysi膮ce pracownik贸w do opuszczenia szereg贸w przedsi臋biorstwa.

Zastosowane 艣rodki by艂y zatem dramatyczne, ale jak si臋 okazuje, takie podej艣cie mog艂o okaza膰 si臋 s艂uszne. Rezultaty s膮 takie, 偶e po 20 latach przynoszenia strat, w pierwszej po艂owie bie偶膮cego roku Opel wreszcie odnotowa艂 zyski. Chodzi konkretnie o zysk operacyjny w wysoko艣ci 502 mln euro.

W opinii ekspert贸w obserwuj膮cych uwa偶nie sytuacj臋 na rynku, jest to naprawd臋 imponuj膮cy wynik. Uzyska膰 taki rezultat z przedsi臋biorstwem od tylu lat sprawiaj膮cym wra偶enie firmy praktycznie nie do odratowania, kt贸r膮 chyba tylko cud m贸g艂by uczyni膰 na powr贸t rentown膮 鈥 to robi wra偶enie. Jest to jeden z najbardziej dynamicznych zwrot贸w, jakie od dawna mo偶na zaobserwowa膰 na rynku.

prz贸d Opla Corsy

Jaka b臋dzie przysz艂o艣膰 Opla?

Jakkolwiek wyniki Opla po tych prze艂omowych zmianach jak najbardziej mo偶na uzna膰 za imponuj膮ce, pojawia si臋 pytanie, czy ta tendencja si臋 utrzyma? Czy odbicie si臋 od dna powinno si臋 traktowa膰 jako zwiastun przysz艂ych spektakularnych sukces贸w?

Niekoniecznie. Mo偶e by膰 z tym bardzo r贸偶nie. Owszem, zdecydowane i bezkompromisowe podej艣cie nowego w艂a艣ciciela do zarz膮dzania firm膮 przynios艂o pierwsze pozytywne efekty, ale wcale nie jest powiedziane, 偶e jakie艣 przeszkody nie stan膮 na drodze jej dalszego rozwoju.

Ju偶 teraz okazuje si臋, 偶e w ramach dalszego obni偶ania koszt贸w Opel po lecie zamierza zmniejszy膰 produkcj臋 w dw贸ch zak艂adach w Niemczech, co budzi powszechn膮 obaw臋, 偶e na d艂u偶sz膮 met臋 firma b臋dzie produkowa膰 mniej samochod贸w, przez co mo偶e pozosta膰 w tyle za konkurencj膮.

Czynnikiem, kt贸ry zahamuje dynamiczny wzrost zysk贸w Opla mo偶e te偶 okaza膰 si臋 naj艣wie偶sza afera paliwowa. W po艂owie lipca pojawi艂a si臋 wiadomo艣膰, zaczerpni臋ta z informacji, kt贸rymi dysponuje Federalny Urz膮d ds. Zmotoryzowanego Ruchu Drogowego, 偶e firma manipulowa艂a przy dieslowskich silnikach swoich samochod贸w, by wydala艂y mniejsze ilo艣ci spalin. Proceder ten m贸g艂 dotyczy膰 nawet 60 tysi臋cy samochod贸w. W najbli偶szym czasie Opel b臋dzie musia艂 zaj膮c stanowisko w tej sprawie.

Dodaj Tw贸j komentarz