piątek, 26 kwietnia 2024
HotMoney

Jak posługiwać się podpisem elektronicznym? Jak działa, ile kosztuje?

podpis-elektroniczny

Elektroniczny podpis to duże ułatwienie dla wielu przedsiębiorców. W końcu za jego pomocą mogą oni podpisać deklaracje podatkowe czy złożyć oferty przetargów. Jednak cena takiego podpisu może odpychać mikroprzedsiębiorców. Sprawdź, ile kosztuje podpis kwalifikowany i kiedy warto w niego zainwestować.

Podpis elektroniczny – co to jest?

Podpis elektroniczny działa na zasadzie matematycznego algorytmu. Jest to narzędzie, które umożliwia identyfikację tożsamości osób, przesyłających dokumenty drogą elektroniczną. Co ważne, taki podpis jest podporządkowany wyłącznie jednej osobie i jeśli spełni wszelkie niezbędne wymogi, jest równoznaczny z podpisem własnoręcznym.

Istnieje kilka rodzajów podpisów elektronicznych. Te zwykłe można uzyskać za darmo, jednak za bardziej zaawansowane formy podpisów trzeba zapłacić. O tym, ile kosztuje podpis elektroniczny, opowiemy w dalszej części artykułu.

Rodzaje podpisów elektronicznych

Ze względu na wiarygodność wyróżnia się trzy rodzaje podpisów elektronicznych: zwykły, zaawansowany i kwalifikowany, inaczej nazywany też bezpiecznym. Najbardziej restrykcyjną formą jest ten ostatni, którego posiadacz korzysta z certyfikatu kwalifikowanego. A jak uzyskać podpis elektroniczny? Można nabyć go w Krajowej Izbie Rozliczeniowej, Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, Unizeto Technologies czy EuroCert. Certyfikat kwalifikowany należy odebrać osobiście, aby potwierdzić prawidłowość danych.

zobacz także:  Wyższe kary dla przedsiębiorców za przestępstwa gospodarcze

Podpis elektroniczny – jak działa?

Narzędzia do składania bezpiecznego podpisu elektronicznego to karta kryptograficzna z czytnikiem lub tokenem, a także oprogramowanie, które umożliwia nawiązanie współpracy karty z komputerem. Jak używa się takiego podpisu? Poprzez wydanie komputerowi polecenia złożenia podpisu elektronicznego, co prowadzi do obliczenia tzw. skrótu podpisywanego dokumentu. Kolejnym krokiem jest użycie otrzymanego oprogramowania, które dokonuje zaszyfrowania prywatnym kluczem podpisu, a następnie dokument z bezpiecznym podpisem elektronicznym wysyłany jest do adresata.

Ile kosztuje podpis elektroniczny?

W Polsce podpis elektroniczny nie jest aż tak popularny, jak w innych europejskich krajach. Wynika to głównie z jego ceny, która jest dość wysoka. Ile kosztuje podpis kwalifikowany? Za zestaw do e-podpisu w wersji standard z certyfikatem kwalifikowanym zapłacimy około 250 złotych za rok, niecałe 300 złotych za dwa lata. Natomiast po upływie ważności certyfikatu, musimy kupić zestaw odnowieniowy za około 140 złotych na kolejny rok.

Gdzie wykorzystuje się podpis elektroniczny?

Taki podpis przyniesie największą korzyść przedsiębiorcom, którzy swoją działalność opierają na zleceniach przez internet. Ponadto podpis elektroniczny wykorzystywany jest przy składaniu e-deklaracji ZUS, e-deklaracji podatkowych, przy podpisywaniu umów czy faktur elektronicznych, a także przy składaniu ofert na przetargach oraz dokumentów do urzędów.

zobacz także:  Jakie warunki trzeba spełnić żeby dostać kredyt hipoteczny?

Dodaj Twój komentarz