Uważasz, że należy ci się podwyżka? Porozmawiaj z szefem! Walcz o swoje! No tak, łatwo to powiedzieć, ale nie zawsze tak prosto przeprowadzić rozmowę w sprawie podwyżki. Jak się do tego zabrać?
1. Wybierz dobry moment
Są chwile, które lepiej niż inne nadają się na negocjowanie podwyżki. Kiedy więc warto o nią zabiegać? Na przykład kiedy masz jakieś zasługi, a zatem bezpośrednio po swoim nad wyraz udanym osiągnięciu zawodowym, na przykład zrealizowaniu projektu, który przyniósł firmie duże zyski. Podobnie dobra okazja na rozmowę o podwyżce nadarza się, jeżeli otrzymałeś nowe obowiązki, które przysporzą ci więcej pracy.
Również przed przyjęciem wymagającego projektu warto porozmawiać o zarobkach. Skoro taki projekt został powierzony właśnie tobie, może to oznaczać, że szef ceni twoją pracę i darzy cię zaufaniem, a to dobry znak.
Oczywiście o podwyżkę lepiej nie prosić wtedy, gdy firma zmaga się z finansowymi problemami. Lepiej poczekać, aż wyjdzie z dołka i będzie dobrze prosperować. Odpowiednim czasem na negocjacje jest zbliżający się koniec kwartału lub roku finansowego, ponieważ pracodawcy często planują budżet na podwyżki, trzeba więc odpowiednio wcześnie zasygnalizować, że zamierzasz się o nią ubiegać.
2. Zacznij od pozytywów
Rozmowę o podwyżce warto zacząć od czegoś pozytywnego, na przykład przedstawienia, co podoba ci się w firmie i pracy, jaką dla niej wykonujesz. To dobry punkt startowy. Dajesz w ten sposób do zrozumienia, że bynajmniej nie jesteś malkontentem i jesteś zadowolony z pracy, ALE kwestia zarobków mogłaby przedstawiać się nieco lepiej.
3. Podkreśl swoją wartość jako pracownika
Prośbę o podwyżkę trzeba jakoś uargumentować. A jaki jest lepszy argument niż wykazanie, ile korzyści przynosisz firmie? Przedstaw pracodawcy, w jaki sposób przyczyniasz się do usprawnienia konkretnych procesów w przedsiębiorstwie i do jego lepszych wyników. Przywołaj swoje ostatnie duże osiągnięcia, które miały wpływ na firmę.
Możesz też wykazać, że obarczono cię nowymi obowiązkami, w związku z czym pensja przestała być adekwatna do ilości pracy czy spoczywającej na tobie odpowiedzialności. Nawet jeśli firma nie ma w zwyczaju dawać pracownikom podwyżek, powinieneś wykazać, dlaczego w twoim przypadku powinna zrobić wyjątek.
4. Przywołaj konkretne liczby
Jak wysoką podwyżkę chcesz otrzymać? Bo ujęcie sprawy w ten sposób, że po prostu chcesz zarabiać więcej, może nie wystarczyć. Trzeba wiedzieć, czego się chce. Nie operować ogólnikami, ale stawiać na konkrety. Zanim więc przystąpisz do rozmowy, zrób dobry research, by zorientować się, ile tak naprawdę jest warta praca, którą wykonujesz.
5. Zastosuj porównanie z innymi firmami
Wykaż szefowi, że w innych firmach osoby na twoim stanowisku, z podobnym doświadczeniem i kompetencjami, zarabiają więcej. Właśnie do tego potrzebne ci będą dane z researchu, o którym tu mowa
6. Czego nie robić?
Nie przywołuj podczas rozmowy swojego życia prywatnego. Nie używaj jako argumentu swojej sytuacji życiowej. Nie szantażuj szefa i nie unoś się emocjami.
To prawda, do rozmowy o podwyżkach trzeba podchodzić strategicznie. Dobrze się do tego przygotować, bo wiadomo, za ładną buzię tych pieniędzy nie dostaniemy 😛