Aby założyć biznes gastronomiczny, trzeba dysponować niemałym kapitałem, a także mieć świadomość, że potrzeba czasu na rozkręcenie knajpki, restauracji. Podpowiadamy, jakie są szacunkowe koszty utrzymania punktu gastronomicznego, co trzeba wziąć pod uwagę.
Co wchodzi w skład kosztów utrzymania restauracji?
Otworzyłeś własne bistro, zainwestowałeś w remont, nowy sprzęt, designerskie meble i czekasz, aż zacznie się to zwracać… Musisz jednak pamiętać, że część zysków trzeba poświęcić na utrzymanie lokalu. Podstawowe koszty, które należy wziąć pod uwagę, to:
- opłata za wynajem;
- wynagrodzenie dla pracowników;
- zakup towaru;
- koncesja;
- środki czystości.
I o ile pierwszy trzy/cztery punkty są oczywiste, o tyle wielu początkujących przedsiębiorców zapomina o ostatniej kwestii. Chemia dla gastronomii to istotny element stałych wydatków restauracji, potrzebne są nie tylko środki myjące, ale też preparaty do dezynfekcji, ręczniki papierowe itd. Wydaję się, że nie jest tego wiele, ale po podliczeniu, koszty w przeciągu roku są znaczące. Szeroką ofertę produktów dla gastronomii w dobrej cenie znaleźć można np. na www.silcopolska.pl.
Aby ci uświadomić skalę tego przedsięwzięcia, przeanalizujemy poszczególne opłaty. Lecz zanim do tego dojdziemy, mamy kluczową informację – po podliczeniu wszystkiego, często okazuje się, że miesięczne utrzymanie restauracji to nierzadko koszt w wysokości 50-70 tys.
Koszt wynajmu lokalu pod punkt gastronomiczny
Jak się pewnie domyślasz, im bardziej atrakcyjna lokalizacja, tym wyższe koszty wynajmu, a więc tutaj widełki będą szerokie. Ponadto istotną kwestią jest wielkość lokalu. I tak za jego wynajem możesz miesięcznie płacić od 5 tys. zł do nawet 20-25 tys. zł.
Sporo zależy też od tego, czy wynajmujesz lokal od miasta, czy od osoby prywatnej. W pierwszym przypadku nierzadko można liczyć na korzystniejsze ceny, chociaż co ciekawsze lokalizacje w centrach miast już są pozajmowane.
Koszty pracowników w restauracji
Kolejnym, wysokim kosztem, są pensje dla pracowników uwzględniające ZUS, podstawowe składki. Tutaj dolnym progiem jest wartość płacy minimalnej w danym roku. Największe pensje otrzymują zazwyczaj kucharze i managerowie, tu, już w zależności od kompetencji, to koszt w wysokości średnio 3-6 tys. zł.
Koszt koncesji
Większość restauracji, bistro stara się o wydanie pozwolenia na sprzedaż alkoholu, czyli koncesji. Jej wysokość uzależniona jest od tego, jakie napoje alkoholowe zamierzasz podawać i wyróżnia się tutaj 3 grupy:
- A – napoje zawierające do 4,5% alkoholu;
- B – napoje zawierające od 4,5% do 18% alkoholu;
- C – napoje zawierające powyżej 18% alkoholu.
W zależności od tego koszt koncesji wynosi od 525 zł do 2100 zł. Pozwolenie ważne jest minimum 4 lata, ponadto co roku trzeba opłacić składkę od wydania koncesji, która obliczana jest na podstawie dochodów.
Inne koszty utrzymania restauracji
Inne koszty utrzymania restauracji to m.in.:
- środki czystości;
- licencja na odtwarzanie muzyki ZAIKS;
- opłaty za płatności kartą.
W przypadku środków czystości i opłat za płatności kartą miesięczny koszt będzie zmienny. Jeśli chodzi o profesjonalną chemię, najczęściej restauratorzy zamawiają ją hurtowo, w związku z czym w jednym miesiącu jest to większy wydatek, a w pozostałe nawet równy zero. Opłaty za płatności kartą uzależnione są od ruchu, a także od tego, ilu klientów preferuję tę formę płatności. Natomiast koszt licencji ZAIKS uzależnia się od sposobu korzystania z utworów. Jeśli muzyka stanowi wyłącznie tło prowadzonej działalności, koszt będzie inny, niż wtedy, gdy ma jeszcze służyć do tańca, podczas weekendowych dyskotek etc.