poniedziałek, 8 marca 2021
HotMoney

Ile kosztuje sklep internetowy, czy warto samemu pisać, uruchamiać?

Uruchamianie sklepu online

Wszyscy piszą o tym, że sklep internetowy to tani sposób na rozpoczęcie własnego biznesu, ale ty wciąż się wahasz? Pokażemy, jakie są podstawowe koszty założenia e-sklepu, a także jakie masz opcje – czytaj dalej.

Jak uruchomić sklep internetowy, aby obniżyć koszty?

Koszt sklepu internetowego może być zaskakująco niski, zwłaszcza jeśli korzystasz z gotowych rozwiązań. A opcji tak naprawdę masz wiele.

Pierwszą z nich jest stworzenie e-sklepu od podstaw, opartego na autorskim oprogramowaniu. To zdecydowanie najbardziej czasochłonna i najdroższa z propozycji, ponieważ, o ile sam nie jesteś webmasterem, programistą i specjalistą UX, to będziesz musiał zlecić pracę tym wszystkim osobom. Obecnie na tę opcję mało kto się decyduje.

O wiele tańsze i szybsze jest skorzystanie z gotowej platformy e-commerce, dzięki której możesz wystartować od razu. Tutaj możliwości są dwie. Możesz wykupić własny hosting, domenę i wdrożyć bezpłatną platformę, jak WooCommerce (tylko na WordPressa) lub Presta Shop. Taki sklep uruchomisz samodzielnie, bez ponoszenia wysokich kosztów, choć za bardziej zaawansowane opcje i tak trzeba będzie dopłacić, ponadto konieczne może być skorzystanie z pomocy specjalistów. Wyróżnia się jeszcze platformy e-commerce typu SaaS, w przypadku których opłacasz miesięczny abonament, ale za to masz do dyspozycji gotowe oprogramowanie, a także możesz liczyć na wsparcie techniczne.

Nasza trzecia propozycja należy jednocześnie do najtańszych – to otwarcie sklepu w serwisie ogłoszeniowym. Otrzymujesz własną subdomenę, gotowy panel administracyjny, który możesz w podstawowym zakresie konfigurować. Nie musisz martwić się o hosting, domenę, a także o pozycjonowanie. Jedyny koszt to miesięczny abonament, który zwykle nie przekracza 100 zł.

No dobrze, masz trzy możliwości, teraz czas się dowiedzieć, jakie są podstawowe koszty sklepu internetowego.

Ile kosztuje sklep internetowy? Podstawowe koszty

Od razu zaznaczymy, że przedstawione przez nas koszty są orientacyjne, uśrednione. Co jest potrzebne na start? Gdy korzystasz z platformy e-commerce typu open source, musisz opłacić hosting i domenę. Koszt domeny to zwykle kilkanaście złotych za rejestrację i potem kilkadziesiąt/kilkaset za odnowienie co rok. Ceny hostingu zaczynają się od kilkudziesięciu, a sięgają nawet do kilkuset złotych rocznie. Tu wszystko zależy od wielkości sklepu, a także od ilości użytkowników, którzy go odwiedzają. Sama platforma, jak wspominaliśmy, jest darmowa, chociaż niektóre wtyczki mogą być dodatkowo płatne.

Gdy korzystasz z platformy e-commerce typu SaaS, nie jesteś właścicielem sklepu (jest on twój, póki opłacasz abonament). Wysokość abonamentu zwykle zaczyna się od 100 zł miesięcznie, dochodzi nawet do ponad tysiąca złotych na miesiąc, aczkolwiek serwer i domenę otrzymujesz w tej cenie.

W pierwszym i drugim przypadku musisz zadbać o projekt graficzny, najczęściej bazujący na gotowym szablonie, który znowu – może być bezpłatny lub kosztować od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Zaprojektowanie wyglądu strony od zera przez agencję to koszt kilku tysięcy złotych.

Kolejny krok to wdrożenie systemów transakcyjnych do płatności internetowych, tutaj zwykle płacisz kilkaset złotych oraz prowizje do transakcji.

Natomiast, jeśli zdecydujesz się na sklep w serwisie ogłoszeniowym, zapłacisz tylko i wyłącznie za abonament, który dostępny jest w kilku pakietach (ich ceny zaczynają się od ok. 30 zł miesięcznie, a dochodzą maksymalnie do 100 zł). Wtedy nie martwisz się o hosting, domenę, projekt graficzny, czy systemy płatności.

Jak uruchomić pierwszy e-sklep?

Pamiętaj, że „techniczna” strona to nie wszystko. Trzeba jeszcze zrobić zdjęcia, opisy produktów, zareklamować sklep, zadbać o jego pozycjonowanie, aczkolwiek zakładamy, że na początku tym wszystkim będziesz zajmować się sam.

A co wybrać, aby obniżyć koszty? Jeśli planujesz prowadzenie niedużego sklepu online lub chcesz tylko wdrożyć dodatkowy kanał sprzedaży (uzupełniający biznes stacjonarny lub… działający e-sklep), konto w serwisie ogłoszeniowym to rozwiązanie szybkie, niedrogie i łatwe. Co prawda z czasem może okazać się ograniczające, ale jak już zaczniesz zarabiać, zawsze możesz zacząć myśleć o innych rozwiązaniach, przedstawionych powyżej.

Dodaj Twój komentarz