czwartek, 18 Październik 2018
HotMoney

Gigantyczny rachunek za prąd – jak sprawdzić? gdzie szukać pomocy?

kable z prądem

Dostałeś rachunek za prąd na bardzo wysoką kwotę i nie wiesz dlaczego? Co może być przyczyną takiej sytuacji? Gdzie szukać pomocy? Jak sprawdzić, skąd takie naliczenie? Tego i wiele więcej na temat rachunków za prąd dowiesz się z lektury poniższego poradnika.

Jak sprawdzić gigantyczny rachunek za prąd?

Przychodzi rachunek za prąd i nagle widzisz, że jest nieprzyzwoicie wysoki? Co zrobić? Jak sprawdzić, czy to aby na pewno możliwe? Najlepiej od razu wykonać telefon na infolinię dostawcy prądu, by dowiedzieć się, czy aby na pewno właściwie czyta się dokument. Już na tym etapie warto poddać wątpliwości jego wysokość i poprosić o uzasadnienie. Może się okazać, że także osoba pracująca na infolinii domyśli się, że coś jest nie tak z rozliczeniem. Warto zapytać rozmówcę o to, co powinno się zrobić w dalszych krokach.

Wysoki rachunek za prąd a licznik

W sytuacji, gdy okazuje się, że na fakturze za prąd jest dużo za duża kwota do zapłacenia w stosunku do tego, do czego jesteśmy przyzwyczajeni, wówczas warto winowajcy szukać w liczniku. Dobrze jest sprawdzić, czy aby na pewno działa właściwie. Najlepiej w tym celu złożyć do dystrybutora prośbę o sprawdzenie działania układu pomiarowo-rozliczeniowego. Niestety tutaj należy liczyć się z koniecznością pokrycia tego typu badań, jeśli wykażą, że z licznikiem wszystko jest w porządku. Jeżeli okaże się, że są nieprawidłowości w działaniu układu pomiarowo-rozliczeniowego, wówczas dystrybutor zwraca koszty ekspertyzy.

Zgłoszenie reklamacji usługi dostawy prądu

Jeśli zgłasza się reklamację usługi polegającej na dostarczaniu prądu, to musi być ona rozpatrzona przez dostawcę najpóźniej w ciągu 14 dni. Chyba, że w umowie jest określony inny termin. Dlaczego jest to tak ważne? Przede wszystkim z uwagi na to, że jeżeli przedsiębiorca energetyczny nie zmieści się w ustalonym terminie, to skarga jest automatycznie uwzględniana. O czym jeszcze warto wiedzieć? O tym, że klient także musi dotrzymać terminu. Należy zapłacić fakturę na całą należność, a później dopiero oczekiwać ewentualnych zwrotów.

Reklamacja rachunku za prąd

Warto wiedzieć, jakie ma się prawa. Okazuje się, że są przepisy, które jasno określają, jakie ma się przywileje w stosunku do dostawcy energii elektrycznej. I tak na przykład zgodnie z nimi klient ma prawo do otrzymania od przedsiębiorstwa energetycznego pełnych wyjaśnień odnośnie podstaw naliczenia opłat. Wiąże się z tym m.in. nieodpłatne udzielanie informacji w sprawie zasad rozliczeń, taryf, a także wspomnianego już wniosku lub reklamacji odbiorcy w sprawie rozliczeń.

Co ważne, dostawca energii musi udzielić informacji w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku lub zgłoszenia reklamacji, ewentualnie w innym czasie określonym w umowie. W przeciwnym wypadku klientowi przysługuje bonifikata w wysokości określonej w taryfie lub umowie.

Najważniejsze, gdy dostanie się za wysoki rachunek za prąd jest to, by nie zwlekać i od razu zacząć działać. Oczywiście może się okazać, że całą kwotę trzeba będzie zapłacić, ale później faktura może być poddana korekcie.

udostępnij: