wtorek, 25 Wrzesień 2018
HotMoney

Budowa autostrad w Polsce – kiedy powstały pierwsze autostrady? Kiedy powstaną kolejne autostrady?

Autostrada w Warszawie

Słynna „gierkówka” czyli autostrada otwarta w 1976 roku ma już wiele lat, ale warto wspomnieć, że w czasach PRL-u była nie lada osiągnięciem i chlubą polskich dróg. Trasa Warszawa-Katowice liczyła 300 km, co było ówczesnym wyczynem. Obecnie rząd zamierza wydać na budowę dróg i autostrad 107 mld zł, a plany sięgają 2025 roku. Przyjrzyjmy się polskim autostradom dawniej i dziś.

Jakich lat sięga historia polskich autostrad?

Jak się okazuje w 1939 roku powstały pierwsze plany dotyczące budowy autostrad. Należy tu nadmienić, że nad owymi planami rozbudowy polskich dróg myślał głównie rząd emigracyjny działający w Londynie. Chciał on między innymi włączyć Polskę do europejskiego systemu transportowego. Wybitny inżynier Aleksander Gajkowicz, który do kraju wrócił w 1944 roku przyczynił się do przyjęcia ustawy o organizacji administracji drogowej. W trakcie II wojny światowej naziści starali się przechwycić tajne plany inżynieryjne dotyczące budowy dróg i autostrad w Polsce, co im się ostatecznie nie udało. W 1947 roku „Plan Sześcioletni” przewidywał stworzenie 3330 tysięcy kilometrów autostrad, udało się jednak zbudować jedynie połowę z tego.

Autostrada w Polsce

Polskie autostrady w PRL-owskiej rzeczywistości

„Gierkówka”, której uroczyste otwarcie odbyło się 11 października 1976 roku w Częstochowie, uznawana była za pierwszą nowoczesną autostradę i miała zapoczątkować budowę wielu innych autostrad. Edward Gierek przewidywał rozbudowanie 139 km dróg do 3 tys. km. Lata 70-te to także produkcja fiata 126 p czyli Malucha, który dzielnie przebywał w tamtych czasach polskie drogi. Do budowy trasy Warszawa-Katowice (czyli „gierkówki”) zaangażowano żołnierzy, którzy zamiast wynagrodzenia dostawali modne jak na tamte czasy gadżety.

Oczywiście słynna nowoczesna autostrada okazała się w gruncie rzeczy zwykłą drogą krajową. Wybudowana zbyt blisko domów, nieprzystosowana do traktorów czy wozów konnych, a ponadto oddana przed terminem, zaczęła szybko ujawniać wszelkie niedociągnięcia między innymi takie jak dziury. Szeroko zakrojone plany Edwarda Gierka spaliły na panewce i budowa kolejnych autostrad do skutku nie doszła.

Słynne polskie autostrady

Trudno, pisząc o polskich autostradach, nie wspomnieć o słynnej autostradzie A4. Jej budowa rozpoczęła się w drugiej połowie lat 70-tych na odcinku Katowice-Kraków. A4 liczyła wtedy 61 km, a prace nad jej rozbudową trwały łącznie 13 lat. W 1983 roku powstał odcinek między Balicami a Chrzanowem, a w 1996 roku ukończono ostatni fragment trasy autostrady czyli odcinek Katowice -Murckowska -Mysłowice. Przed 1989 rokiem natomiast zbudowano odcinek pomiędzy węzłem Opole Prądy do mostu nad Nysą Kłodzką. W tym samym czasie budowano też autostradę A1 (17 km) łączącą północ kraju z południem (Gdańsk-Łódź-Czechy). Kolejnymi autostradami były A2 (wschód-zachód czyli Świecko-Poznań-Warszawa-Terespol), A3 (Szczecin-Zielona Góra-Lubawka), A8 (Łódź -Wrocław -Bolkowo), A12 (Olsztyn-Krzyżowa).

Autostrada nocą

Kiedy powstaną kolejne autostrady w Polsce?

Dzięki pomocy unijnej poprawiła się nie tylko jakość polskich autostrad, ale także bardzo szybko się je rozbudowuje. W 2023 roku powiększyć ma się odcinek autostrady A1 między Pyrzowicami a Częstochową (cały odcinek ma być przejezdny w 2019 roku), a o kilkanaście km ma wydłużyć się też autostrada A2 (Warszawa- Obwodnica Mińska Mazowieckiego). Nacisk zostanie jednak głównie położony na drogi ekspresowe, zwłaszcza na dokończenie brakujących odcinków.

udostępnij: