sobota, 15 Grudzień 2018
HotMoney

Bankowość mobilna – czym jest? Czy korzystanie z aplikacji bankowych jest bezpieczne?

Kobieta trzymająca telefon komórkowy

Rozwój technologii sprawia, że coraz częściej i chętniej korzystamy ze stron, aplikacji i innych ułatwień związanych z elektroniką, które mają nam pomóc w naszym codziennym życiu. Nie inaczej jest z coraz popularniejszymi aplikacjami mobilnej bankowości, które z ekranów komputerów przenoszą się na ekrany smartfonów. Warto się zastanowi?ć nad tym, co to jest bankowość mobilna, jak działa i czy jest bezpieczna.

Czym jest bankowość mobilna?

Bankowość mobilna, z języka angielskiego m-banking lub mobile banking, jest usługą udostępnioną przez instytucje finansowe, najczęściej właśnie banki, które umożliwiają stały i bieżący dostęp do swojego konta bankowego. Wszystko rzecz jasna za pomocą urządzenia mobilnego jakim jest telefon lub tablet. Jedynym warunkiem jest rzecz jasna posiadanie internetu. Mówiąc wprost jest to odmiana bankowości internetowej, która swoją formą została dostosowana do innych urządzeń elektronicznych i udostępniona najczęściej w postaci aplikacji.

Dodatkowo, choć obecnie bankowość mobilną kojarzymy z internetem, do tej grupy zalicza się także inne formy, jak kontakt z operatorem, czyli call center oraz za pomocą SMS-a.

Jak działa bankowość mobilna?

Żeby skorzystać z konta bankowego na urządzeniu mobilnym, można to zrobić na dwa sposoby: korzystając z internetu i wpisując adres banku lub używając do tego specjalnej aplikacji, która nawiązuje sesję ze stroną internetową banku. Dzieje się tak dzięki protokołowi WAP zainstalowanemu w telefonie i powiązanemu z odpowiednio dostosowaną do tego aplikacją, dzięki czemu korzystanie ze strony jest wygodniejsze i lepiej dopasowane właśnie do takich urządzeń.

Jak wygląda bankowość mobilna w Polsce?

Początki bankowości mobilnej w Polsce zaczynały się podobnie jak w innych miejscach, czyli od call center i SMS-ów, jednak aplikacje mobilne dotarły do nas nieco później niż na zachodzie. Obecnie cieszą się one naprawdę dużym zainteresowaniem, a liczba użytkowników tej formy bankowości liczy sobie kilka milionów i wciąż rośnie. Aplikacje bankowe ciągle są ulepszane i dostosowywane do potrzeb klientów, a to sprawia, że i ludzie coraz chętniej będą po nią sięgać. Nie można odmówić jej wygody, która dla wielu z nas jest bardzo istotna w trakcie przeprowadzania operacji finansowych.

Co daje bankowość mobilna?

Przede wszystkim bankowość mobilna daje wygodę. Dzięki niej można dokonywać dowolne operacje finansowe na swoim koncie bankowym niezależnie od tego, gdzie się znajdujemy i czy mamy możliwość dostępu do komputera czy banku. W ten sposób mamy dostęp do informacji o koncie, naszych płatnościach, lokatach, usługach inwestycyjnych czy podejmowanych środkach i przelewach. Przy okazji nie da się też powiedzieć, jaka jest najlepsza bankowość mobilna, ponieważ każdy z banków posiada własną aplikację, którą regularnie i na bieżąco ulepsza. Wciąż się więc to zmienia, rzecz jasna najczęściej na korzyść klientów, bo między innymi do tego dążą banki – do zwiększenia ilości klientów korzystających z tej formy bankowości.

Czy bankowość mobilna jest bezpieczna?

Wielu z nas może się zastanawiać, czy ta forma bankowości jest bezpieczna. Jednym z często wymienianych argumentów przeciw bankowości w komórce jest ten odnośnie zabezpieczeń. Osoby, które nie chcą z niej korzystać obawiają się, że wszelkie działania prowadzone na koncie w ten sposób mogą paść ofiarą hakerów, czy też ich dane mogą przedostać się nie tam, gdzie powinny. Trzeba przyznać, że zapewnienie bezpieczeństwa transakcji mobilnych nie jest łatwe i wymaga dużego skoordynowania, zarówno twórców aplikacji, operatorów bezprzewodowych, jak i działu IT samego banku.

Oczywiście, jeżeli chcemy, by takie operacje były bezpieczne, sami również musimy o to zadbać. Przede wszystkim, decydując się na ściągnięcie aplikacji bankowej, należy wybierać tylko te oryginalne. Przy połączeniach, najlepiej korzystać z bezpiecznego internetu w domu lub internetu mobilnego, warto też pamiętać o silnych hasłach i ich nie zapisywać. Ważne jest także regularne aktualizowanie systemu telefonu oraz logowanie się na koncie tylko z użyciem własnych urządzeń. Ustawienie limitów na konice też jest ważne, jak i wiadomości push, które będą nas informować o każdej przeprowadzonej transakcji finansowej. Program antywirusowy na telefonie także powinien być zainstalowany.

1 komentarz

  1. agniecha 2018-12-14, godz. 12:16

    Ja od kilku lat korzystam z aplikacji mobilnych, robię przelewy czy płacę BLIKiem. W sumie odkąd ją mam, to rzadko loguję się na swoje konto w przeglądarce internetowej. to większa wygoda, a przecież banki mają bardzo dobre zabezpieczenia.

Dodaj komentarz