Wiele osób chcąc zminimalizować koszty utrzymania samochodu decyduje się na zamontowanie instalacji gazowej, szczególnie jeśli w grę wchodzi częste pokonywanie dalszych tras. Gaz niewątpliwie jest tańszy niż benzyna, co od lat przekonuje Polaków do zamontowania instalacji LPG w aucie. Co trzeba wiedzieć o autogazie?
- Autogaz – w jakim samochodzie?
- Montaż instalacji gazowej
- Autogaz a przeglądy techniczne i OC
- Autogaz – wady i zalety
- Polski rząd a pojazdy na gaz
Autogaz – w jakim samochodzie?
Zanim podejmiemy decyzję o zamontowaniu LPG w samochodzie należy wiedzieć, na co zwrócić uwagę. Wielu ekspertów przekonuje, że auto powinno być przede wszystkim sprawne. To bardzo ważne w przypadku instalacji takiego „mechanizmu” jak LPG. Mając starsze auto warto pojechać z nim na dodatkowy serwis, podczas którego eksperci ocenią, czy w danym samochodzie gaz będzie bezpieczny. Często trzeba wymienić świece i kable zapłonowe.
Montaż instalacji gazowej
Montaż instalacji gazowej powinien być przeprowadzany przez wykwalifikowaną firmę, która ma w tym wieloletnie doświadczenie i wie, jak prawidłowo zamontować LPG w konkretnym modelu auta. Na pewno nie warto kierować się w tym przypadku niską ceną, ponieważ chodzi o bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Niektóre warsztaty zajmują się montażem instalacji w samochodach danej marki, warto wziąć to pod uwagę podczas szukania specjalistów, którzy się tym zajmą.
Autogaz a przeglądy techniczne i OC
Montując w samochodzie LPG należy zgłosić to ubezpieczycielowi. Niestety, ale składka OC wtedy wzrośnie i nie chodzi tu o sam fakt, że taka instalacja w aucie będzie. Samochody „na gaz” są po prostu częściej używane, dlatego te składki OC i AC mogą być wyższe.
Coroczne przeglądy techniczne samochodu z instalacją LPG/CNG są droższe niż w przypadku „zwykłych” aut. Obecnie za taki przegląd należy zapłacić 162 zł, a więc ponad połowę drożej niż za sprawdzenie samochodu bez takiej instalacji.
Autogaz – wady i zalety
Wśród największych zalet samochód na gaz wymienia się niższe koszty eksploatacji. Benzyna jest droższa od gazu, a jej koszty odczuwa się zwłaszcza na dalszych trasach. W przypadku auta na gaz te koszty maleją nawet o połowę. Są jednak również wady tego rozwiązania. Wśród nich wspomnieć należy o tym, że montaż butli gazowej zajmuje pewną część bagażnika. W samochodach, w których jest on mały, może to być spore utrudnienie. Montażu można dokonać także w miejscu na koło zapasowe, ale wtedy trzeba liczyć się z tym, że będziemy jeździć bez niego.
Mając auto na gaz trzeba je będzie też częściej tankować niż samochód benzynowy. Pojemność zamontowanych butli nie jest zbyt wysoka, a pojazd na gaz zużywa więcej gazu niż benzyny. Problemy mogą także pojawić się podczas parkowania. Nie wszystkie parkingi są przystosowane do parkowania autami na gaz. Takie miejsca rządzą się innymi prawami bezpieczeństwa.
Polski rząd a pojazdy na gaz
Rząd planuje wprowadzić zerową akcyzę na gaz do silników spalinowych. Ma to na celu zachęcenie do korzystania z pojazdów na gaz, co powinno zmniejszyć problem ze smogiem, głównie w miastach. Takie rozwiązanie wymaga jednak zgody Komisji Europejskiej.
Warto pamiętać, że nie wszyscy ubezpieczyciele podnoszą składkę OC, jeśli w aucie jest instalacja gazowa. Porównanie ofert ubezpieczeń przed zakupem pozwoli przekonać się, które towarzystwa potraktują najłagodniej właścicieli takich samochodów.
Może i trzeba zapłacić więcej za przegląd ale tankuje się o wiele taniej
Dokładnie. Tak jak ja sporo jeżdżę to instalacja lpg w corolli jest niezastąpiona. Koszty tankowania są do przyjęcia, a przegląd jest tylko raz do roku
Wady i zalety tego rozwiązania są dosyć oczywiste, ale jak w praktyce się to przeniesie na popularyzację? Benzyna? Gaz? Prąd? Gdyby to było takie łatwe, to coraz mniej byłoby samochodów benzynowych, a póki co to one dominują.
Uważam, że samochody na gaz mają zdecydowanie więcej zalet niż wad. Oszczędność jest naprawdę duża, poza tym są bardziej ekologiczne.