Pakiety biurowe należą do obowiązkowego oprogramowania, znajdującego się na każdym komputerze. Umożliwiają tworzenie zaawansowanych plików tekstowych, arkuszy kalkulacyjnych, prezentacji czy nawet baz danych. Przedstawiamy te najpopularniejsze i zdradzamy, które z nich są darmowe.
Microsoft Office
Microsoft Office to najbardziej znany pakiet aplikacji biurowych, który został stworzony przez firmę Microsoft, a na rynku panuje już od… prawie trzydziestu lat!
Podstawowe programy oferowane w tym pakiecie to edytor tekstowy Word, arkusz kalkulacyjny Excel, program do tworzenia prezentacji PowerPoint oraz umożliwiający tworzenie notatek OneNote. Użytkownicy Microsoft Office często korzystają także ze skrzynki Outlook, bazy danych Access oraz z Publisher, czyli programu do tworzenia publikacji prasowych.
Zaletą korzystania z tych programów jest ich intuicyjny wygląd oraz bardzo duże wsparcie – pomocy można szukać nie tylko w polskim oddziale Microsoftu, ale także na różnych forach internetowych czy nawet na YouTube! Tam dodawanych jest wiele filmów pokazujących krok po kroku, jak skorzystać z danej funkcji.
Co istotne, umiejętność obsługi tego pakietu biurowego często wymagana jest przez pracodawców. A czy są jakieś minusy Microsoft Office? Cena abonamentowa, która dla użytkowników domowych zaczyna się od ok. 300 zł rocznie.
OpenOffice
OpenOffice, a dokładniej Apache Open Office,to oprogramowanie biurowe typu Open Source. Można go całkowicie legalnie oraz bezpłatnie pobrać z internetu lub zakupić w wersji pudełkowej. Klienci, którzy zdecydują się na jego zakup, otrzymują wsparcie techniczne, wszystkie uaktualnienia oraz dodatki. Ponadto obecnie OpenOffice stanowi pełnowartościową alternatywę dla płatnych pakietów biurowych i co najważniejsze – zapewnia podobne funkcjonalności.
A co wchodzi w skład pakietu? Edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, program graficzny, program do tworzenia prezentacji oraz moduł bazodanowy. Co prawda oferta nie jest tak rozbudowana, jak w przypadku Microsoft Office, jednak dla większości użytkowników jest to wystarczający zestaw.
LibreOffice
Konkurencję dla poprzednich propozycji stanowi LibreOffice, czyli wielkoformatowy pakiet oprogramowania biurowego o otwartym kodzie źródłowym. Tak jak OpenOffice, jest on całkiem bezpłatny.
Wybierając LibreOffice, użytkownik dostaje: edytor teksty Writer, arkusz kalkulacyjny Calc, program do tworzenia rysunków i wykresów Draw, moduł bazodanowy Base oraz edytor równań i zapisów matematycznych Math.
Tworząc dokumenty w LibreOffice, można je także w prostu sposób zapisać w formacie PDF, co umożliwia swobodne dzielenie się plikami bez obawy o to, że będą inaczej odczytane na różnych komputerach.
Dokumenty Google
A dla tych, którzy wolą pracować w chmurze, Google ma rozwiązanie – stworzył edytor tekstowy, arkusz kalkulacyjny i program do tworzenia prezentacji, które działają online. Dzięki temu z każdego komputera można stworzyć i poprawiać plik, bez konieczności zapisywania go na dysku. Co więcej, dokumenty Google pozwalają na pracę kilku osób jednocześnie na jednym pliku. Dlatego usługa ta coraz częściej wykorzystywana jest przez duże firmy.
Microsoft Office jest najlepszy, szczególnie te nowsze wersje. Libre Office też daje radę, jest lepszy od Open Office.
Też uważam, że Libre Office jest bardzo dobrym programem. Jeśli nie ma się jakiś szczególnych wymagań, to w zupełności wystarcza.
Jak można reklamować OpenOffice jak to jest trup? Używajcie LibreOffice zamiast OpenOffice.