Jednym z podstawowych praw konsumenta jest możliwość zareklamowania wadliwego towaru z możliwością jego zwrotu lub wymiany. Najczęściej aby to zrobić, trzeba spełniać szereg wymogów, a także posiadać dowód zakupu, czyli paragon lub fakturę. Co jednak zrobić w przypadku jego braku? Czy jest możliwość zwrotu zakupionego towaru nie posiadając paragonu?
- Prawo konsumenta a zwrot towaru
- Czy można zwrócić towar bez paragonu?
- Dlaczego sprzedawcy nie chcą reklamacji bez paragonów?
- Nieprzyjęcie zwrotu bez paragonu – wbrew prawu?
- Czy można zwrócić towar bez oryginalnego opakowania?
- Co robić jeżeli sprzedawca odmawia reklamacji bez paragonu?
Prawo konsumenta a zwrot towaru
Jednym z podstawowych praw każdego konsumenta jest to związane z możliwością reklamacji zakupionego towaru żądając zwrotu pieniędzy lub wymiany na niewadliwy. Prawo to obowiązuje w przypadku towarów wadliwych i uszkodzonych, a nie tych, które chcemy oddać bo przestały nam się podobać. Dodatkowo każdy sklep często w regulaminie uwzględnia warunki reklamacji, do których klient powinien się dostosować. Można do tego zaliczyć czas, w którym można dokonać reklamacji od chwili zakupu, a także to, co klient ma w obowiązku przedstawić w momencie reklamacji, czyli paragon, faktura czy towar posiadający metkę lub oryginalne opakowanie. Nie obowiązuje to w każdym sklepie i zależy w dużej mierze od przedsiębiorcy, a nie prawa.
Czy można zwrócić towar bez paragonu?
Co jednak zrobić w sytuacji, gdy chcemy oddać lub wymienić towar nie posiadając do niego paragonu, bo na przykład go zgubiliśmy? Czy jest to w ogóle możliwe? Jest! Prawo jasno mówi, że zwrot towaru bez paragonu jest możliwy, ale trzeba przy tym spełniać także konkretne warunki. Chodzi tutaj o dowód zakupu – jakikolwiek dowód i nie musi nim być paragon. Może to być na przykład wydruk z konta bankowego, jeżeli zakup został dokonany kartą. Do tego zalicza się także posiadanie świadka, który potwierdzi, że taki zakup dokonaliśmy. Inną opcją jest poproszenie o nagranie z kamer monitoringu, choć z tym bywa różnie. Posiadany dokument gwarancji podbity przez sprzedawcę także jest dowodem zakupu. Jak więc widać, jest możliwość złożenia reklamacji bez paragonu, jednak nie będzie to łatwe.
Dlaczego sprzedawcy nie chcą reklamacji bez paragonów?
Odpowiedź jest tutaj dosyć prosta – przyjęcie towaru bez bezpośredniego dowodu w postaci paragonu czy innego wydruku jest zwyczajnie kłopotliwa i trudna. Trzeba pamiętać, że sprzedawców obowiązują pewne zasady, tak więc jak klient ma prawo do zwrotu towaru bez paragonu, tak sprzedawca ma obowiązek udowodnienie dokonania sprzedaży, a potem także i przyjęcia zwrotu. To dość dużo zachodu i kłopot dla samego sprzedawcy, który musi to zdarzenie odnotować w ewidencji zwrotów i reklamacji, do której trzeba też załączyć dowód zakupu.
Nieprzyjęcie zwrotu bez paragonu – wbrew prawu?
Wielu sprzedawców chcąc się zabezpieczyć przed problematycznymi sytuacjami związanymi z nieudokumentowanymi zwrotami zaznacza w regulaminie sklepu, że dany towar nie zostanie przyjęty bez okazania paragonu. Ten wymóg zdecydowanie nie jest zgodny w prawem, ponieważ wyraźnie zostało tam zaznaczone, iż klient musi przedstawić dowód zakupu, przy czym nie zostało tam napisane, że musi być to paragon. Dla sprzedawców rzecz jasna wygodniej i prościej jest mieć paragon.
Czy można zwrócić towar bez oryginalnego opakowania?
Jednym z częstych wymogów stawianych przez sprzedawców jest zwrot towaru nie tylko z paragonem, ale i z oryginalnym opakowaniem i w stanie nienaruszonym. Ich zabezpieczenia są dla nas dosyć oczywiste, ale i tutaj trzeba nadmienić, że działają oni wbrew zapisom prawa i wykorzystując niewiedzę klientów. O tej sytuacji mówi dokładnie zapis z art. 11 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, gdzie wprost zostało zaznaczone, że: „Można reklamować bez oryginalnego opakowania”. Jeżeli sprzedawca się na to nie zgadza, łamie prawo konsumenta.
Co robić jeżeli sprzedawca odmawia reklamacji bez paragonu?
Jeżeli sprzedawca odmawia nam zwrotu lub wymiany towaru ze względu na brak paragon czy też oryginalnego opakowania, wówczas można to zgłosić. Ponieważ takie działanie jest niezgodne z przepisami, należy zwrócić się do inspekcji handlowej, która podejmie działanie na zasadzie kontroli danego przedsiębiorstwa.
Można też dociekać swoich praw w sądzie, przy czym my jako konsumenci znajdziemy się w zdecydowanie korzystniejszej sytuacji – zapis prawny, który mówi, że podstawą przyjęcia jest dowód zakupu towaru (paragon, faktura, gwarancja, wydruk z banku), sprawia, że zawarcie w regulaminie sklepu zwrotu o nieuwzględnianiu reklamacji bez paragonu jest zwyczajnie przestępstwem. Jeżeli sprzedawca uparcie stosuje tę klauzulę, może go czekać nawet kara finansowa.
Dobrze, wiedzieć, jak dotąd nigdy nie miałam odwagi wykłócać się ze sprzedawcą o takie rzeczy, a okazuje się, że miałam rację! Trzymanie paragonów może być faktycznie kłopotliwe, dlatego podoba mi się rozwiązanie stosowane przez sklepy CCC, gdzie każdy zakup zostaje nabity na kartę i nie trzeba żadnych innych potwierdzeń zakupu.
Ja nie mam żadnych kart, żeby mi zakupy nabijali. Dobrze wiedzieć, że nie trzeba mieć paragonu, bo moja siostra miała ostatnio taką przykrą sytuację. Mogłam jej od razu mówić, żeby wystąpiła o nagranie z kamery 😛
W niemieckich sklepach nie ma z zamianą towaru lub zwrotem żadnego problemu…Wot,cywilizacja.