wtorek, 25 Wrzesień 2018
HotMoney

Miasta, w których jest najwięcej supermarketów

Aleja w supermarkecie

Supermarkety rosną w naszych miastach jak grzyby po deszczu. Ludzie lubią z nich korzystać, bo takie sklepy najczęściej mają duży wybór towarów w różnym asortymencie i w konkurencyjnych cenach. Jak wygląda sytuacja supermarketów w Polsce? Gdzie jest ich najwięcej?

Co to są supermarkety?

Każdy z nas supermarkety kojarzy, bo zapewne robi w nich zakupy przynajmniej od czasu do czasu. Mówiąc najprościej, supermarkety to sklepy o dużej powierzchni, które w swoim asortymencie mają duży wybór towarów, zarówno żywnościowych, tekstylnych, chemicznych czy sprzętów RTV-AGD. Często supermarkety nazywane są także hipermarketami, choć tak naprawdę to drugie pojęcie nie jest ściśle zdefiniowane i nie ma tutaj oczywistej granicy. Przyjmuje się za to, że supermarket to sklep o powierzchni do 2,5 tys. m kw., z kolei hipermarkety mają powierzchnię powyżej 2,4 tys. m kw. i posiadają większy udział artykułów przemysłowych.

Są jeszcze sklepy o powierzchni do 2,5 tys. m kw., w których główny nacisk kładzie się na niskie ceny, a produkty często sprzedawane są z opakowań zbiorczych nie jednostkowych, takie sklepy nazywamy dyskontami i najczęściej mają one dość agresywną politykę promocyjną oraz szereg produktów własnych (pod własną marką).

Kiedy supermarkety pojawiły się w Polsce?

W Polsce markety, supermarkety, hipermarkety i dyskonty pojawiły się stosunkowo niedawno, bo w latach 90. XX wieku. Wiązało się to rzecz jasna ze zmianami ustrojowymi oraz gospodarczymi po roku 1989. Rynek otworzył się na inne kraje i zaczęły do nas napływać firmy z kapitałem zagranicznym, które już od dłuższego czasu z powodzeniem funkcjonowały w innych krajach Europy Zachodniej. Zmieniła się też struktura handlu detalicznego, który w znacznej mierze ustąpił supermarketom.

Gdzie jest najwięcej supermarketów w Polsce?

Właściwie tak dokładnych danych nie ma. Wiadomym jest, że z roku na rok placówek handlowych przybywa. W 2016 roku podawano informację, że w Polsce znajduje się ich jakieś 355 tys. z czego ponad 7 tys. to supermarkety. Obecnie te wskaźniki mogą być wyższe, choć nadal znajdują się one w mniejszości wobec tradycyjnych sklepów sieciowych czy innych sklepów niezrzeszonych. Według danych podanych na początku 2018 roku przez instytut GfK Polonia, stosunek przyrostu supermarketów w Polsce jest na dość niskim poziomie i ustępuje sklepom mniejszym i dyskontom. Jednak jeżeli chodzi o regiony, w których możemy ich znaleźć najwięcej, z pewnością będzie to województwo mazowieckie, śląskie czy wielkopolskie. W najbliższej przyszłości może się to jednak zmienić.

Jaka przyszłość czeka supermarkety?

Ciężko to oszacować, ale już teraz widać wyraźną stagnację w tej gałęzi handlu detalicznego. Supermarkety zaczynają ulegać naporowi sklepów mniejszych, w tym dyskontów. Wiąże się to także ze zmianami w społeczeństwie, a ludzie coraz częściej wolą wybierać zakupy w mniejszych sklepach. Tym samym supermarkety są po prostu coraz mniej pożądanym tworem handlowym. Szybkie tempo życia sprawia, że ludzie wybierają mniejsze sklepy, gdzie mogą zrobić szybkie i tanie zakupy, zamiast błąkać się po dużych halach. Oczywiście supermarkety i hipermarkety nie znikną, ponieważ wciąż istnieje pewna grupa odbiorców, która chętnie z nich korzysta – niskie ceny plus duży wybór asortymentów jest bardzo atrakcyjną propozycją.

udostępnij: