poniedziałek, 21 Styczeń 2019
HotMoney

Ile kosztuje km autostrady w Polsce. Ceny autostrad w Polsce

Rucha samochodow na autostradzie

Ceny autostrad w Polsce to temat rzeka. Narzekamy na to często, tak samo jak na fakt, iść mamy ich w kraju stosunkowo niewiele w odróżnieniu od wielu innych krajów Europy i nie tylko. Sytuacja jednak nie jest aż taka zła – płatnych autostrad mamy tylko trzy i to tylko na wybranych odcinkach. Ile kosztują?

Ile autostrad jest w Polsce?

Obecnie w Polsce jest 6 autostrad, z czego połowa z nich, czyli A1, A2 i A4 są autostradami płatnymi, choć nie na wszystkich odcinkach. Pozostałe trasy są darmowe na całej długości, dodatkowo część odcinków jest nadal w budowie, a kilka z nich jest na razie w fazie planów. Obecna łączna długość wszystkich odcinków autostrad liczy trochę ponad 1615 km, a według planu ma wynosić 2027 km. Zanim jednak osiągnie się tę liczbę, może minąć jeszcze wiele lat. Budowy kolejnych odcinków dróg idą dosyć wolno.

Ile kosztuje przejazd autostradą w Polsce?

Z 6 istniejących (całościowo lub częściowo) autostrad, za przejazd płacimy na trzech z nich i to nie na całej długości, tylko na niektórych odcinkach. Nie ma tutaj jednego cennika, ponieważ wysokość opłaty będzie zależała od różnych czynników, jak typ autostrady, rodzaj pojazdu czy długość przejechanego odcinka. Przykład: na autostradzie A1 najmniej zapłacą motocykle i będzie to 0,16 zł za 1 km przejechanej trasy, najwięcej pojazdy o większych gabarytach, które zapłacą z kolei 1,60 zł za każdy przejechany km. Każda autostrada ma inny taryfikator opłat, dlatego przed wyruszeniem w drogę, warto jest się zorientować.

Niestety w Polsce autostrady są drogie, a nawet bardzo drogie, patrząc na to, że w wielu europejskich krajach, jak Niemcy, Wielka Brytania czy Belgia można po autostradach jeździć za darmo. Nie wszędzie jest jednak tak wesoło – podobnie jak my, z wysokimi stawkami za przejazd zmagają się też w Grecji, Francji i Hiszpanii.

Jak płaci się za przejazd autostradą?

Istnieją dwa systemy opłat – otwarty i zamknięty. Pierwszy z nich – system otwarty polega na zapłacie na bramkach ustawionych w poprzek drogi, co rzecz jasna może także wywoływać tworzenie się korków. Bywa to uciążliwe, jednak forma ta jest zdecydowanie tańsza. System zamknięty polega na tym, że kierowca wjeżdżając na autostradę pobiera bilet, a płaci dopiero jak zjeżdża z autostrady. W tym wypadku opłata będzie zależała od rodzaju pojazdy i długości trasy. Ten system jest droższy, ponieważ wymaga utrzymania punktów poboru opłat na każdym zjeździe, choć dzięki temu nie tworzą się korki.

Jak będzie wyglądać przyszłość autostrad w Polsce?

Ciężko określić, choć już teraz wiele mówi się o tym, jak drogie jest poruszanie się po Polskich autostradach. A może być jeszcze drożej, szczególnie gdy zostaną ukończone wszystkie planowane odcinki. Obecnie, jak zostało już wspomniane, na trzech płatnych autostradach opłaty funkcjonują tylko na wybranych odcinkach, gdy jednak drogi zostaną ukończone, płacić będzie się za całą długość, niezależnie od tego, którym odcinkiem będziemy się poruszać. Chcąc uniknąć opłat, a z dużą dozą prawdopodobieństwa także korków, można zboczyć z autostrady i wybrać drogę ekspresową. W Polsce żadna taka droga nie jest odpłatna.

2 komentarze

  1. a4 2019-01-08, godz. 10:32

    Największy przekręt to autostrada z Katowic do Krakowa. Jej cena jest zabójcza, a do tego ciągle jest w remoncie. Nie wiem jak ktoś mógł się zgodzić na stworzenie prywatnej autostrady…

  2. Leszek 2019-01-09, godz. 15:13

    Moim zdaniem pobieranie opłat na autostradach jest bez sensu. Nie lepszy jest system winiet? Czy ViaTOLL?

Dodaj komentarz