Prowadzenie firmowego fanpage’a na Facebooku może nastręczać wiele problemów i wątpliwości. Od czego zacząć? Jak tworzyć posty? I czy opłaca się wykupić reklamę w serwisach społecznościowych? Postaramy się odpowiedzieć na najważniejsze pytania.
Tworzenie firmowego fanpage’a
Na początku możemy zapomnieć o zasięgach i lajkach – musimy skupić się na stworzeniu atrakcyjnego profilu. Choć mogłoby się wydawać, że nie ma nic prostszego, ponieważ polega to na wypełnieniu kilku pól, w praktyce wiele firm zapomina o kilku istotnych aspektach.
Po pierwsze – nazwa. Powinna być tożsama z nazwą marki, brandem, pod którym jest rozpoznawana. Tożsama, czyli właściwie taka sama. Dla niektórych jest to oczywiste, dla innych nie, dlatego należy to zaznaczyć.
Następnie należy uzupełnić wszystkie informacje, które dotyczą naszej działalności. W szczególności dane kontaktowe (telefon, adres) oraz godziny otwarcia placówki. W przypadku knajpek/kawiarni/restauracji warto uzupełnić pozycję związaną z menu – to zachęci potencjalnych klientów do odwiedzenia nas.
Ważnej jest też zdjęcie główne. Może być nim logo firmy (tak jest we większości przypadków, tworzy się tym samym spójną identyfikację wizualną), zdjęcie budynku, w którym prowadzona jest działalność czy w przypadku marki osobistej – zdjęcie „właściciela”. Przy okazji nie można zapomnieć o zdjęciu w tle, które lekceważone jest przez wiele osób. Na nim mogą być zamieszczone informacje o ważnych wydarzeniach czy aktualnych promocjach – należy cały czas mieć na uwadze, że to właśnie ono w pierwszej kolejności przyciąga uwagę.
Tworzenie postów na firmowym fanpage’u
Gdy mamy już za sobą pierwsze kroki, możemy przejść do tworzenia postów. Powinny być one angażujące, ciekawe. Sprawdza się zarówno stosowanie techniki CTA, czyli Call To Action (zadawanie pytań), jak i informowanie o ciekawostkach, czy też publikowanie treści rozrywkowych.
Co istotne, wpisy nie powinny być tylko sprzedażowe. Co więcej, aby profil był atrakcyjny, należy unikać takiej nachalnej reklamy i nieustannego linkowania do strony internetowej. Przykłady? W przypadku wspominanych wcześniej punktów gastronomicznych można wrzucać zdjęcia smakowitych potraw, portale modowe często natomiast tworzą codzienne stylizacje i podają linki do ubrań, które się w nich znalazły. A co z branżami „trudnymi”? Najprostszym sposobem są posty typu DIY – jak coś zrobić, czego unikać. Najlepiej jeśli będą uzupełnione o wideo, które ostatnio na Facebooku cieszy się tak dużą popularnością.
To, co jest najważniejsze, to zachowanie różnorodności. Tworzenie filmów, wrzucanie ciekawych zdjęć, zadawanie pytań, generowanie ankiet. I na koniec jedna rada – użytkownicy lubią posty „zapleczowe”, pokazujące firmę od środka.
Płatna reklama na Facebooku
Choć istnieją zwolennicy zasady, że najważniejszy jest zasięg organiczny, w praktyce jest to za mało, szczególnie gdy profil dopiero się rozwija. Wtedy najlepszym sposobem jest wykupienie płatnej reklamy. Można dokładnie określić jej budżet oraz stargetować ją. Co to znaczy? Możemy np. zaznaczyć, że reklama ma się pojawić u osób mieszkających na terenie danego miasta lub tych, którzy polajkowali konkurencję.
I tak naprawdę jest to jeden z najtańszych, a jednocześnie bardzo skutecznych, sposobów na promowanie się w internecie.
Takie fanpage się przydają, ale już już dawno przestały mieć taką siłę reklamową jak kiedyś, a tworzenie płatnych reklam na fb nie daje już takich rezultatów.
Mnie irytuje, że niektóre fanpage są czysto ofertowe, nie ma na nich nic więcej. A przecież nie zawsze chcesz słuchać tylko i wyłącznie o produktach, które dana firma sprzedaje.
Dzisiaj profil firmowy na Fb to obowiązek.Moim zdaniem nie powinno go zabraknąć. W dodatku musi być aktywny.
Zgadzam się, facebook stracił już część swojej siły, nie ma już tak mocnej pozycji, jak kiedyś. Pod uwagę trzeba brać też inne media społecznościowe, jak np. instagram.