środa, 1 maja 2024
HotMoney

Czym jest lean management, jak wdrożyć go w firmie?

Pięciu pracownikó biurowych siedzi przy stoliku

Dziś wyjaśnimy, czym jest szczupłe zarządzanie, czyli lean management. Działania lean wiążą się z restrukturyzacją firmy, an rzecz lepszej produktywności. Ze szkoleń z lean managementu powinni skorzystać przedsiębiorcy, którzy chcą ograniczyć zbędne wydatki w firmie oraz zwiększyć zyski. Czytajcie dalej, jeśli chcecie dowiedzieć się, jak prawidłowo wprowadzić tzw. szczupłe zarządzanie do firmy.

Co to jest lean management?

Lean management to konkretna koncepcja zarządzania firmą polega ona na dostosowaniu przedsiębiorstwa do warunków panujących na rynku. To dość powolny proces, który skutkuje całkowitą restrukturyzacją firmy. Największą zaletą tej koncepcji, jest to, że jej zasady można dopasować do każdej firmy, niezależnie od branży. Pojęcie lean jest dość szerokie, a wdrożenie zasad do firmy nie jest wcale takie proste. Specjalistyczne szkolenie lean management szerzej opisane jest na skills-arena.pl, uczestnictwo w nim pomoże lepiej zoptymalizować działanie firmy. Kursy mogą być dobrym bodźcem do rozpoczęcia procesu optymalizacji firmy. Jednak jak dokładnie może przejawiać się szczupłe zarządzanie w przedsiębiorstwie? Na optymalizację procesów wpływają m.in.:

  • systemy do dokumentacji, np. oprogramowania online,
  • organizacja dokumentów biurowych,
  • zadbanie o ergonomię na stanowiskach pracy,
  • system planowania urlopów.
zobacz także:  Ranking kredytów dla firm Październik 2019

Wszelkie oprogramowania, aplikacje czy harmonogramy ułatwiają funkcjonowanie w firmie. Szkolenia z lean managementu nie tylko nauczą przedsiębiorcę, jak je poprawnie wdrożyć, ale też jak radzić sobie z marnowanym potencjałem.

Jakie są zasady w lean management?

Lean management został pierwszy raz wprowadzony w Japonii, w firmie Toyota, a dokładniej – w ich zakładzie produkcyjnym. System polegał na ograniczeniu procesów, które w finalnym efekcie nie przynosiły wartości, dzięki temu zoptymalizowano pracę, firmie udało się osiągnąć większą produktywność i wydajność. Szczupłe zarządzanie skupia się tak naprawdę na trzech aspektach, najważniejsza jest wartość produktu, eliminacja odpadów, czyli właśnie ograniczenie zbędnych procesów i dążenie do doskonałości.

Wdrożenie wszystkich zasad lean management może być trudne, trzeba bowiem zmienić całe swoje nastawienie. My, ludzie często się przywiązujemy, dlatego też trudno jest nam zrezygnować z rzeczy, nawet tych, które nie przynoszą żadnej wartości.

Jak wdrożyć lean management?

Nie jest tak łatwo wdrożyć lean management w firmie, a to dlatego, że tej zmiany muszą chcieć wszyscy… Jeśli zasady szczupłego zarządzania chcą wprowadzić tylko kierownicy, a pracownicy sprzeciwiają się, to cały proces skazany jest na fiasko. Opór pracowników nie sprzyja wdrażaniu szczupłego zarządzania, dlatego warto najpierw zorganizować szkolenia pracownicze z lean managementu. Kursy będą dobrym wprowadzeniem do tego optymalizacji działań w firmie.

zobacz także:  Kto kupi Radio Zet?

W pierwszym etapie wdrażania warto przeanalizować potrzeby przedsiębiorstwa oraz jaka jest charakterystyka branży. Dopiero wtedy można przejść do pomiarów, sprawdzić, jak firma wypada na tle konkurencji, czy jak pracują pracownicy. Dopiero wtedy można zacząć tworzyć analizy związane z potencjałem, z marnowaniem zasobów i tak dalej. Zanim wprowadzimy optymalizację procesów w firmie, warto najpierw wdrożyć pracowników w zasady lean.

Trzeba pamiętać o tym, że zasady lean managementu są tylko narzędziami, które usprawnią proces w firmie.

Dodaj Twój komentarz