czwartek, 21 listopada 2024
HotMoney

Co robić gdy z konta zniknęły pieniądze? Nieautoryzowany przelew z konta

Mężczyzna i kobieta przy biurku

Chociaż wiele osób chroni swojej prywatności, szczególnie jeśli chodzi o finanse, zdarza się, że z naszego konta mogą zniknąć pieniądze. To oczywiście rzadkie przypadki, jednak warto wiedzieć, co w takiej sytuacji można zrobić. Czym jest nieautoryzowany przelew z konta i jak odzyskać stracone pieniądze?

Nieautoryzowany przelew z konta, czyli co?

O nieautoryzowanym przelewie z konta mowa wtedy, kiedy środki zostaną pobrane bez naszej wiedzy. Mogą to być zakupy, których nigdy się nie robiło, różnego rodzaju transakcje itp. Dotyczy to również płatności zdublowanych, kiedy kilkukrotnie zostały pobrane pieniądze za jeden zakup lub usługę. Co więc zrobić, gdy zauważymy, że na naszym koncie zniknęły środki?

Pieniądze zniknęły z konta – co robić?

Jedynym wyjściem, z którego można skorzystać w tej sytuacji, jest zgłoszenie reklamacji do banku. Można to zrobić bezpośrednio w oddziale, dzwoniąc na infolinię, wysyłając maila lub list. Na zgłoszenie, że z naszego konta zniknęły pieniądze mamy 180 dni od daty nieautoryzowanego przelewu.

zobacz także:  Ile w USA kosztuje iPhone 5, ceny telefonów Apple za granicą

Reklamacja do banku – co trzeba wiedzieć?

Decydując się na złożenie reklamacji do banku, warto mieć pod ręką dokumenty związane z kontem rachunkowym. Niezbędne jest podanie jego numeru oraz swoich danych osobistych. Warto zapoznać się z regulaminem banku, w którym powinno być opisane, co należy zawrzeć w reklamacji i w jaki sposób należy ją zgłosić. Jeśli podejrzewamy, że jesteśmy ofiarami oszustów, wówczas warto pomyśleć o zastrzeżeniu karty i poprosić bank o wydanie nowej. Najczęściej ma to miejsce w sytuacji, kiedy oszuści posłużyli się podrobioną kartą i w ten sposób znikają z naszego konta pieniądze.

Ile trwa rozpatrywanie reklamacji w banku?

Z całą pewnością ze złożeniem reklamacji nie ma co czekać. Lepiej nie odkładać tego w nieskończoność, w końcu w grę wchodzą nasze pieniądze i jeśli odpowiednio ich nie zabezpieczymy, mogą zniknąć w całości. Sam proces reklamacji, a raczej jej rozpatrywania, również może trochę potrwać. W niektórych bankach takie „śledztwo” zajmuje nawet 3 miesiące. Bank musi sprawdzić, czy do zniknięcia pieniędzy nie doszło z winy rażącego zaniedbania ze strony klienta.

Jeśli reklamacja zostanie przez bank rozpatrzona pozytywnie, wówczas stracone środki zostaną przywrócone na konto automatycznie. Jeśli natomiast chodzi o wysoką kwotę i klient bez tych pieniędzy nie jest w stanie sobie poradzić, wówczas można wnioskować o wcześniejsze wypłacenie części utraconych środków.

zobacz także:  Jak bezpiecznie wypłacać pieniądze z bankomatu?

Jak uniknąć nieautoryzowanych przelewów?

Należy zachować szczególną uwagę korzystając z płatności online ale i podczas wypłacania pieniędzy z bankomatu. Złodzieje z łatwością mogą podrobić naszą kartę płatniczą i korzystać z niej w normalny sposób. Niebezpieczne są transakcje internetowe oraz mobilne. Warto wyposażyć laptopy, tablety i smartfony w programy antywirusowe, które wzmocnią nasze bezpieczeństwo. Najważniejsze jest jednak zachowanie uwagi podczas wykonywania transakcji. Jeśli coś nam się nie podoba, np. zmienił się adres banku, wówczas upewnijmy się, czy nie padliśmy ofiarą oszustów.

Dodaj Twój komentarz