Wołga jest marką legendarną. Te rosyjskie samochody produkowane przez zakłady GAZ utożsamiane były z luksusem w radzieckim stylu. Choć w Polsce jest ich już niewiele, to za wschodnią granicą ciągle można je spotkać na drogach. Uważane są za komfortowe, ale również toporne auta. Wołga Siber to najnowszy i ostatni, produkowany w latach 2008-2010 model.
Marka GAZ – rodowód legendarnej Wołgi
Wołga była samochodem produkowanym od początku przez markę GAZ (Gorkowskij Awtomobilnyj Zawod), która działała w latach 1932-1990 w Niżnym Nowogrodzie. W Gorkowskiej Fabryce Samochodów produkowane były pojazdy osobowe, ciężarowe i terenowe. Początkowo produkowano tam też samochody na licencji marki Ford, dopiero 8 grudnia 1932 roku ruszyła produkcja pod marką GAZ i skoncentrowana była na samochodach osobowych i ciężarowych. Na początku istnienia zakłady GAZ nosiły imię Mołotowa, jednak w 1957 roku odebrano im jego imię w związku z zawirowaniami politycznymi w Rosji. W ostatnich latach II wojny światowej były celem nalotów niemieckiego lotnictwa.
Obecnie GAZ nadal przynosi zyski i jest jednym z nielicznych dochodowych producentów samochodów w Rosji. Linie produkcyjne opuszczają samochody terenowe i terenowo rekreacyjne (Ataman, Kombat i Tigr), ciężarowe (Władaj i Sadko) oraz dostawcze (Sobol, Gazela).
Pierwsze Wołgi
W 1952 roku w Gorkowskiej Fabryce Samochodów rozpoczęły się prace nad samochodem osobowym GAZ M-21, czyli pierwszą Wołgą. Litera „M” w nazwie nawiązywała do ówczesnego patrona zakładów – Mołotowa. Już w roku 1956 z taśmy produkcyjnej zjechały pierwsze egzemplarze wyposażone jeszcze w silniki uprzednio produkowanych samochodów M-20 Pobieda. Nowy silnik powstał w 1957 roku. W sumie modeli Wołgi powstało 11, a ostatnią była GAZ Wołga Siber.
Najnowsza Wołga, czyli GAZ Wołga Siber
Ten ostatni, historyczny model Wołgi produkowany był w latach 2008-2010 na licencji Chryslera Sebringa oraz Dodgea Stratusa. Swoją premierę miał 29 sierpnia 2007 roku podczas MosIAS Auto Show w Moskwie. Powodem decyzji o zakupie licencji od firmy zewnętrznej były wysokie koszty samodzielnego skonstruowania i wdrożenia do produkcji nowego modelu samochodu. Firma GAZ borykała się już wtedy z dużymi problemami finansowymi związanymi ze spadkiem sprzedaży samochodów GAZ-31105 Wołga i GAZ-3102 Wołga.
GAZ Wołga Siber wyposażona była w dwie jednostki napędowe: silnik 2.0 16V o pojemności 1996cm3 i mocy 141 km oraz silnik 2.4 16V o pojemności 2429 cm3 i mocy 143 km. Niestety popyt na te samochody był niewielki i produkcję zakończono w 2010 roku.
Wygląd Wołgi Siber miał wiele wspólnego z Chryslerem Sebringiem, a wyposażenie można uznać za bogate, gdyż obejmowało klimatyzację, ABS, poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy, elektronicznie regulowany fotel kierowcy, podgrzewane i zdalnie regulowane lusterka, a także zestaw audio z sześcioma głośnikami. Niestety ambitne plany produkcji 160 tysięcy egzemplarzy rocznie nie miały przełożenia na rzeczywistość, w związku z czym był to ostatni model marki Wołga, jaki kiedykolwiek powstał.
Marzy mi się kolekcja takich starych, legendarnych samochodów. To jednak ogromne koszty. Nie mówiąc o tym, że trzeba mieć miejsce, by to trzymać. No ale pomarzyć zawsze można!