Rząd planuje nowe ustawy. Niektóre, tak jak projekt dotyczący sieci 5G, są już w fazie powstawania, inne, na przykład podatek od śladu węglowego, są jeszcze na etapie samej idei, którą dopiero trzeba wcielić w życie.
- Megaustawa dotycząca sieci 5G
- Podatek od śladu węglowego
- Via Carpatia
- Boeingi wciąż wyłączone z użytku
Megaustawa dotycząca sieci 5G
Rząd przygotuje projekt nowelizacji ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych autorstwa Ministerstwa Cyfryzacji. Będzie ona regulować kwestie łączące się z budową w Polsce sieci telekomunikacyjnej piątej generacji i zlikwiduje luki w systemie pomiaru pola elektromagnetycznego.
Megaustawa ma wprowadzić istotne zmiany. Rozporządzenie określające dopuszczalny poziom promieniowania nie będzie już wydawane przez ministra środowiska, ale przez ministra zdrowia. Wzmocniony zostanie nadzór państwa nad operatorami telekomunikacyjnymi i stacjami bazowymi telefonii komórkowej. Powstać ma też specjalna bezpłatna strona internetowa, która umożliwi obywatelom sprawdzanie na bieżąco poziomu pola elektromagnetycznego w dowolnym miejscu w Polsce.
Podatek od śladu węglowego
Minister energii Krzysztof Tchórzewski na Europejskim Kongresie Gospodarczym wyraził przekonanie o potrzebie wprowadzenia podatku od „śladu węglowego” w imporcie do Unii Europejskiej. Koszty emisji CO2 w Unii Europejskiej wzrosły do tego stopnia, że w niektórych przypadkach produkcja stała się niekonkurencyjna wobec importu – dotyczy to na przykład stali. Różnica kosztów, która w ten sposób powstaje, powinna być zdaniem ministra rekompensowana za pomocą właśnie opodatkowania śladu węglowego” w imporcie.
Mówił o tym problemie również Mateusz Bonca, prezes Grupy Lotos, według którego inwestycje w rozwiązania przyjazne środowisku nie powinny oznaczać utraty konkurencyjności wobec produktów, które tworzone są w innych warunkach.
Via Carpatia
Szef Ministerstwa Infrastruktury Andrzej Adamczyk na Europejskim Kongresie Gospodarczym podał do wiadomości pewne aktualizacje dotyczące inwestycji, jaką jest trasa Via Carpatia. W Polsce objętych realizacją jest ponad 700 km trasy. Rozpoczęcie konkretnych prac budowlanych może być kwestią tygodni lub miesięcy.
Padły też określone terminy, na które przewidziane jest zakończenie prac nad niektórymi odcinkami. Na terenie Słowacji, zgodnie z deklaracją ministra transportu, mają się one zakończyć w 2023 roku. Na Węgrzech ma się to stać jeszcze szybciej. Tamtejszy odcinek trasy ma być gotowy w 2022 roku, według zapewnień węgierskiego ministra spraw zagranicznych i handlu.
Boeingi wciąż wyłączone z użytku
Uziemione po katastrofach w Indonezji i Etiopii Boeingi 737 MAX nie zaczną znów latać przed połową sierpnia, jak podaje dziennik „Wall Street Journal”. To oznacza, że będą wyłączone z użycia przez większość okresu wakacyjnego. Obecnie Amerykańska Federalna Agencja Lotnictwa zajmuje się certyfikacją poprawionego oprogramowania, mającego automatycznie zapobiegać utracie siły nośnej. Proces ten potrwa kilka miesięcy i jest przedmiotem śledztwa Kongresu i ministerstwa transportu Stanów Zjednoczonych.