piątek, 18 Październik 2019
HotMoney

Licencja pilota: kto może zrobić i ile kosztuje?

w kokpicie samolotu

Któż nie chciałby wzbić się w przestworza? Niestety zostanie pilotem samolotu nie jest wcale łatwe. Trzeba odbyć wiele godzin szkoleń, zarówno teoretycznych, jak i praktycznych, oraz zdać egzaminy, aby uzyskać licencję. Ale wymaga to nie tylko wysiłku, lecz również pociąga za sobą spore opłaty. Ile więc trzeba zapłacić, aby zostać pilotem?

Kto może zrobić licencję pilota?

Nie każdy ma możliwość, by zostać pilotem. Są pewne okoliczności, które stoją na przeszkodzie. Przeciwwskazaniem są poważne lub przewlekłe choroby, których objawy mogą się niespodziewanie ujawniać. Chodzi tu między innymi o choroby serca, cukrzycę i choroby psychiczne. Również uzależnienia są traktowane jako okoliczność świadcząca przeciw akceptacji kandydata na pilota.

Przeszkodą może być również zły wzrok. Nie otrzyma licencji kandydat, u którego zostanie stwierdzony brak widzenia przestrzennego, poważne zaburzenia w widzeniu kolorów albo jaskra. Lekkie wady za to nie stanowią problemu. Dopuszczalne jest od -8 do +5 dioptrii w przypadku latania turystycznego i od -6 do +5 dla pilotów liniowych.

Trzeba też przejść liczne inne badania, które pozwolą ustalić, czy stan zdrowia kandydata jest odpowiedni, by mógł on ubiegać się o licencję. Taka lekarska kontrola dla pilotów obejmuje między innymi badania okulistyczne, laryngologiczne i neurologiczne, spirometrię, EKG, audiogram i tympanometrię, czyli ocenę sprawności słuchu i odporności na zmiany ciśnienia.

Ile kosztuje licencja pilota?

Cena zależy od rodzaju licencji. W lotnictwie cywilnym można uzyskać trzy podstawowe licencje. Pierwsza z nich, PPL(A), czyli Private Pilot Licence (Aircraft) to podstawowa licencja turystyczna, umożliwiająca latanie rekreacyjne w dobrych warunkach atmosferycznych. Nie upoważnia do zarobkowego przewozu pasażerów.

Aby ją otrzymać, trzeba odbyć 100 godzin szkoleń teoretycznych i 45 praktycznych, a następnie zdać wymagane egzaminy. W zależności od tego, ile potrwa, szkolenie kosztuje od 20 tys. do 35 tys. zł. Cena za kurs obejmuje tylko minimalną ilość godzin, może się tymczasem okazać, że potrzebne będą dodatkowe godziny do wylatania. Średnia cena to 600 zł za godzinę. Po ukończeniu kursu trzeba zdać egzamin teoretyczny, za który płaci się 200 zł, oraz praktyczny, którego koszt wynosi 800 zł.

Dla bardziej zaawansowanych jest CPL(A), Commercial Pilot Licence (Aircraft), czyli licencja pilota zawodowego. Pozwala zarobkowo latać samolotami o masie nie przekraczającej 5,7 tony i z liczbą pasażerów nie większą niż 9.

Kurs obejmuje 120 godzin wykładów i 530 nauki własnej. Trzeba wylatać co najmniej 200 godzin oraz zdać teoretyczne i praktyczne egzaminy. Szkolenie teoretyczne to koszt około 4 tys. zł, a szkolenia praktycznego 18 tys. zł.

Najwyższy stopień zawodowego pilota w lotnictwie cywilnym daje ATPL (Airline Transport Pilot Licence). Z tą licencją można sterować samolotami, których masa przekracza 5,7 tony, i zabierać na pokład więcej niż 9 pasażerów. Pełną licencję tego typu można uzyskać po wylataniu 1500 godzin, w tym 300 godzin w IR(A) – czyli loty według wskazań przyrządów, niezależnie od warunków pogodowych – oraz 200 godzin w załodze wieloosobowej. Całkowity koszt uzyskania tej licencji to około 150 tys. zł, biorąc pod uwagę sytuację, w której startujemy od zera.

Dodaj Twój komentarz