wtorek, 19 marca 2024
HotMoney

Jak uzyskać odszkodowanie za odwołany lot?

odszkodowanie-za-odwołany-lot

Podróż samolotem, na przestrzeni ostatnich lat, stała się powszechnie wybieranym środkiem transportu. Liczba lotów pasażerskich nieustannie wzrasta, a co z tym związane częściej niż kiedyś dochodzi do sytuacji awaryjnych, podczas których przewoźnik zmuszony jest odwołać zaplanowany lot. Pasażerowie muszą mieć świadomość, że za odwołaną lub opóźnioną podróż mają szansę uzyskać rekompensatę w postaci odszkodowania, trzeba tylko wiedzieć jak to zrobić.

W jakich sytuacjach możemy ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lot?

Kiedy wymarzony, zaplanowany urlop staje pod znakiem zapytania z powodu odwołanego lotu warto wiedzieć, że za stracony czas, wygenerowany stres możemy uzyskać pieniądze. W sytuacji, w której nasz lot został odwołany, a my decydujemy się odstąpić od umowy, przewoźnik jest zobowiązany do zwrotu pełnej wartości wykupionego biletu, w terminie do 7 dni. Jeżeli nadal wyrażamy chęć korzystania z jego usług musi nam zapewnić alternatywny przelot, w możliwie najszybszym terminie lub w innym, na który wyrazimy zgodę. Odszkodowanie za odwołany lot lub opóźnienie, które przekracza 3 godziny należy nam się kiedy przewoźnik nie jest w stanie wykazać, że do sytuacji doszło wskutek nadzwyczajnych okoliczności.

zobacz także:  Ranking kredytów hipotecznych sierpień 2020

Ile nam się należy na odwołany lot?

Kwoty, które możemy uzyskać, w ramach odszkodowania, za odwołany lot są wskazane w przepisach. I tak za lot o długości:

  • do 1500 km dostaniemy 250 EUR
  • od 1500 km do 3500 km mamy szansę uzyskać 400 EUR
  • wszystkie loty na dłuższych dystansach, niż powyżej, to odszkodowanie w kwocie 600 EUR.

Kiedy nie należy liczyć na odszkodowanie za odwołany lot?

Nie za wszystkie odwołane loty oraz opóźnienia jesteśmy w stanie otrzymać rekompensatę. Bezskuteczne będą nasze wnioski kiedy zostaliśmy poinformowani o anulowaniu połączenia na 14 dni przed planowaną datą, również jeśli w okresie od 14 dni do 7 dni, przed podróżą, zaproponowano nam zmianę rejsu. Nie możemy liczyć na wypłatę pieniędzy, kiedy odwołanie wystąpiło w wyniku siły wyższej jak np. złe warunki meteorologiczne czy zagrożenie bezpieczeństwa spowodowane atakiem terrorystycznym.

Co zrobić, aby uzyskać odszkodowanie za odwołany lot?

Bez względu czy wykupiliśmy lot tanią linią, czarterem czy jest to lot rejsowy mamy prawo zwrócić się do o odszkodowanie. Podstawą prawną, na którą możemy powoływać się w takiej sytuacji jest Rozporządzenie nr. 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady.

zobacz także:  Pułapka programu Ulga na start

Pierwszą czynnością, którą należy wykonać jest złożenie wniosku o rekompensatę do linii lotniczej, z której usług zamierzaliśmy skorzystać. Termin, po którym złożenie reklamacji jest, z mocy prawa, bezskuteczne to dwa lata od zdarzenia. Przewoźnik ma 30 dni na udzielenie nam odpowiedzi, jeśli nie wywiąże się z obowiązku lub otrzymamy decyzję negatywną możemy złożyć zażalenie do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Wpływa tam rocznie kilka tysięcy skarg i wniosków o wypłatę należnej rekompensaty za opóźnione lub odwołane loty, ponieważ linie lotnicze zazwyczaj uchylają się od odpowiedzialności. Czasem trzeba więc liczyć się z koniecznością złożenia do sądu powództwa o wypłatę odszkodowania.

komentarze 3

  1. ikar pisze:

    Słyszałam, że Wizzair niedawno nie tylko odwoływał loty, ale też zmieniał termin oraz destynacje lotów nie informując o tym osób, które wykupiły już bilety. Podobno był duży problem z wyegzekwowaniem odszkodowania.

  2. jakol pisze:

    Generalnie to mało kiedy można coś wyegzekwować. To pic na wodę. Niestety… Rzadko zdarza się, by nawet posiłek dostać się dało na lotnisku jak są opóźnienia…

  3. Marcin pisze:

    Samemu ciężko, próbowałem. Lepiej skorzystać z firmy wyspecjalizowanej w takich sprawach.

Dodaj Twój komentarz