czwartek, 18 Październik 2018
HotMoney

Biedronka, popularny discount lubiany przez Polaków, co o nim wiemy?

Półki sklepowe Biedronki

Biedronka to jeden z najpopularniejszych discountów w Polsce. Trudno uwierzyć, że pierwszy sklep pod tym szyldem powstał w 1995 roku, czyli aż 23 lata temu. Do tego czasu sporo się zmieniło, a Biedronek przybyło i to wszędzie, nawet w mniejszych miejscowościach. Jaka była historia powstania tej znanej sieci sklepów i co warto wiedzieć o popularnej Biedronce?

Biedronka – historia powstania

Założycielem sieci sklepów Biedronka był Mariusz Świtalski, właściciel holdingu Elektromis. Obecnie jest on jednym z najbogatszych Polaków. Pierwsza Biedronka została otwarta 4.04.1995 r. w Poznaniu. Dwa lata później, portugalskie przedsiębiorstwo Jeronimo Martins odkupiło od Świtalskiego 210 sklepów. To właśnie wtedy nastąpił największy rozwój sieci. Co więcej, w 2008 roku koncern przejął 120 sklepów Plus, następnie przekształcono je w Biedronki. Takie działania poskutkowały szybkim rozprzestrzenianiem się sklepów nawet w małych miejscowościach. Obecnie szacuje się, że jest w Polsce ponad 2700 sklepów Biedronka, a obsługuje je aż 16 centrów dystrybucyjnych. Jeronimo Martins prężnie rozwinęło swoją działalność w Polsce. Przedsiębiorstwo to jest także właścicielem sieci drogerii Hebe.

Wizerunek Biedronki

Nie ma chyba w Polsce osoby, która by nie kojarzyła charakterystycznego logo tych sklepów. Zmieniało się ono na przestrzeni lat, jednak zawsze punktem odniesienia była biedronka. Głównym założeniem właścicieli discountów było stworzenie sklepów, w których będą przystępne ceny dla każdego i tak pozostało do dziś. Początkowo, także za sprawą niektórych polityków, panował pogląd, że sieć ta przeznaczona jest dla osób o mniej zasobnym portfelu, jednak dzięki wielu akcjom promocyjnym i dostarczaniu coraz lepszej jakości produktów, opinia ta uległa zmianie. Dziś zakupy w Biedronce robi niemal każdy. A skąd niższe ceny? Głównie przez politykę cenową, według której własny system dystrybucji minimalizuje koszty transportu. Na wielu produktach jest zapis „wyprodukowano dla Biedronki”, co oznacza, że bez konieczności finansowania jakiejś drogiej marki, można wyprodukować taniej różne towary. Biedronka słynie także ze współpracy z wieloma koncernami. Przykładowo, tylko w tej konkretnej sieci sklepów można kupić Coca-Colę o pojemności 1,75 l.

Dopasowanie Biedronki do potrzeb klientów

Biedronkę wyróżnia to, że dopasowuje się do potrzeb różnych klientów i nie chodzi tu tylko o ceny, choć dla niektórych jest to priorytet. Co jakiś czas organizowane są tygodnie tematyczne, podczas których można kupić produkty związane z danym krajem, np. Hiszpanią, Grecją czy Francją. Popularne są także różnego rodzaje promocje, które obniżają koszty zakupów (np. 2 produkty w cenie 1). Biedronka wychodzi też naprzeciw miłośnikom książek i płyt CD, a nawet winylowych, dołączając je do swojej oferty w korzystnych cenach. Hitem ostatnich lat było zbieranie punktów w sieci sklepów, które można było wymienić na „Gang Świeżaków”, czyli maskotki przypominające warzywa i owoce. Dzieci pokochały ze zabawki, a przy tym zrealizowany został program zachęcający najmłodszych do zdrowego żywienia.

udostępnij: