wtorek, 16 Październik 2018
HotMoney

Od października nowe przepisy dla ubezpieczycieli i pośredników

Obliczanie oferty

Na ubezpieczycieli i pośredników czekają zmiany – od października będą musieli wprowadzić nowe standardy dotyczące sprzedaży ubezpieczeń oraz sposobu informowania o nich swoich klientów. Wszystko to związane jest z wprowadzaniem unijnej dyrektywy IDD. A jakie zapisy znajdują się w ustawie o dystrybucji ubezpieczeń?

Dyrektywa IDD w Polsce

Dyrektywa IDD o dystrybucji ubezpieczeń została uchwalona przez Parlament oraz Radę Unii Europejskiej 20 stycznia 2016 roku i przyjęto, że w określonym terminie będzie musiała zostać zaimplementowana przez wszystkie państwa członkowskie.

Dyrektywie podlegają zarówno całe zakłady ubezpieczeń, jak i ich pracownicy oraz pośrednicy. Ma na celu przede wszystkim ochronę konsumentów oraz zapewnienie im dostępu do pełnej informacji na temat oferowanych produktów. Mowa w niej jest m.in. o transparentności między wszystkimi uczestniczkami relacji pośrednik-ubezpieczyciel-ubezpieczający.

W Polsce standardy IDD zostaną wprowadzone przy pomocy ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, która zacznie obowiązywać od października. Jakich zmian powinni spodziewać się ubezpieczyciele i pośrednicy?

Ustawa o dystrybucji ubezpieczeń

Ustawa o dystrybucji ubezpieczeń została uchwalona w grudniu 2017 roku, a wejść w życie miała 23 lutego 2018 roku. Termin ten jednak przesunięto i nowe zasady zaczną obowiązywać już niedługo – od października.

Jaki cel przyświeca nowym przepisom? W głównej mierze mowa jest o badaniu rzeczywistych potrzeb klientów, poznawaniu ich preferencji oraz możliwości finansowych. Oferty składane przez ubezpieczycieli i pośredników powinny być w pełni dopasowane do indywidualnych preferencji.

Ustawa też w dużym stopniu nakłada obowiązek transparentności. Co to oznacza? Klienci powinni być informowaniu o sposobie wynagradzania pośredników, czyli o wysokości ich prowizji, ponadto zakazana jest również współpraca brokerów i agentów ubezpieczeniowych.

Co więcej, na ubezpieczycielach i pośrednikach będzie istniała konieczność spełnienia wszelkich obowiązków informacyjnych. Wszystkie zapisy mają być dla klientów zrozumiałe, tak, aby mieli pełną świadomość tego, co podpisują.

Nowe przepisy, a oczekiwania klientów

Wiele agencji ubezpieczeniowych już od dawna przygotowuje się do czekających je zmian. Upraszcza procedury, między innymi reklamacyjne, dba także o to, aby ich klientom został dostarczony pakiet informacji wstępnych.

Zmienione zostają sposoby opisywania i reklamowania produktów na takie, które są jasne, klarowne i czytelne. I widać już pierwsze tego efekty, ponieważ można spotkać się ze spadkiem ilości reklamacji, klienci są również bardziej zadowoleni ze sposobu obsługi w agencjach, które już dostosowały się do obowiązujących od października przepisów.

Przy okazji warto wiedzieć, że KNF będzie mieć możliwość nakładania kar administracyjnych w przypadku naruszenia obowiązków w zakresie dystrybucja umów ubezpieczania.

udostępnij: